deltamill unit (ECC airco) doet niet

Gestart door Ronald21, 08-01-2010 22:12:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald21

fan draait gewoon echter op vast toerental

lichten unit zijn (nagenoeg uit) en geen reaktie op knoppendrukken

is er een (andere) zekering kapot ?

onder motorkap zit zekering no 5 (stand 4) en ook no 31 (1-3) deze zijn  Ok en fan gaat ook uit indien eruit getrokken.

radio en dashboardkast liggen er inmiddels uit

iemand schema's/ideeen  ?

Alvast bedankt.

Ronald21

#1
plaatje aan voorkant eraf wippen met schroevendraaier en hups je ziet 4 schroefjes

deze eruit en je hebt onderstaande deltamill bedieningspaneel/unit in je hand

wat valt je op : juist ja AUDI (klopt deze gebruiken deze units ook)










i?



Ronald21

#2
Al wat doorgemeten

Zien jullie 2 condensatoren elco's rechtonder 470 uF, 50V

Een ervan laat 190 Ohm stabiel zien met de multimeter (meetbereik 200 Ohm)

De andere die er langs zit zitten buiten de schaal. Op 20 K laat deze een langzaam oplopend gedrag zien.  Das'n goeie.


condensator eruit gebakken en opnieuw gemeten  bleek toch ok te zijn. Zal wel een 190  ohms weerstand ergens parallel zitten

=========================================================
Zet multimeter in hoogste meetbereik (weerstand)

Kleine condensatoren: de meter moet al snel oneindig aangeven.
Grote condensatoren (elco's): eerst meet je een lage waarde die langzaam oploopt. Na verloop van tijd (afhankelijk van de capaciteit) moet hij ook oneindig aan gaan geven.


remcov13

Waarom bezoek/contact je deltamill niet even???
Ze zitten net onder nijmegen in Overasselt.
Zij zullen vast ook wel schema's kunnen leveren.

Succes

Ronald21

#4
Misschien doe ik dat nog maar het bloed gaat waar het niet gaan kan: wil het snappen.

Hier wat metingen (unit aangesloten/contact aan)

pin 34 tov chassis 0V
pin 35 tov chassis 12V

pin 17,18 tov chassis 12 V
pin 16 tov chassis 0V

nogmaals :ventilator blijft in max toeren hangen  (blaast hard) en het wordt daardoor lekker warm binnen

Wat ik niet snap is dat grote  elco's in bedieningspaneel met 0-zijde  aan 12V hangen via pin 35. Op  pcb zou pin 35, 22 en 9 massa van bord zelf moeten zijn

contact uit: tussen pin 34, 35 =  5.5 kOhm, tussen pin 16 en 34 = 0 Ohm, en tussen 16 en 18 = 0 Ohm

Kan het de vermogenstransistor (BDX53c) zijn of spanningsregelaar (L4705CV) ?

vermogens transistor BDX53C NPN eruit gesoldeerd en de diodemeting ingezet:

1 zijde 10 KOhm , andere 18 KOhm (wel onbalans maar diode werking is er).

Kan wellicht een 2de hands unit kopen.

Inmiddels deltamill ook een mail gestuurd.

wordt vervolgd



thuur

Condensator meten op Ohmse weerstand is zinloos, dat zegt helemaal niets over de toestand. Je kunt ze enkel visueel inspecteren: als ze bol staan of lekken: vervangen. Ook op welke pin spanning staat is niet interessant zonder schema.

Spanningsregelaar is nathuurlijk verdacht, als je het paneel aansluit, hoeveel Volt laat ie dan door?

Ook dat blauwe rondje aan de voedingskant meten, er bestaan ook hittezekeringen die er zo uitzien.

Verder diodes doormeten.


Gr ;)

Ronald21

#6
ohms meten condensatoren gaat dan niet om weerstand meten maar gedrag r van opladen. langzaam gaat weerstandswaarde naar oneindig.

L4705cv is blijkbaar een 5v spanningsregelaar

ik meet op output 0V en ingang 2.5 V

en das verekte weinig aan de input en output  ;D

aan input zou je 12 V verwachten

de blauwe pil  is een leaded varistor s20k14 (oneindig ohm)

de diodes die in de buurt zitten van elco's zijn OK (0.7 V spanningsval)

Ronald21

#7
Uitgang spanningsregelaar losgekoppeld echter ingang blijft ca 2, 5  V en uitgang O V.

Je zou nu zeggen spanningsregelaar kapot echter een nieuwe liet hetzelfde gedrag zien. Logisch achteraf   want ingangsspanning < gewenste stabiele outputspanning

Met spanningsregelaar eruit blijft fan max draaien. Soort safety zodat je toch kunt ontwasemen.

Een nieuwe 2de handse unit is besteld en schema's bij deltamill opgevraagd
Rima had niks liggen en de kans dat ze er een kregen was klein. Toch uniek deltamill.
Units komen trouwens uit Italy mocht ik van deltamill vernemen. Die van mij zijn niet meer beschikbaar wel een soortgelijke unit (druk ipv tiptoetsen) alleen deze heeft een andere kabelboom nodig.

mvg,

Ronald

Ronald21

#8
Het is opgelost. Heb weer een werkend bedieningspaneel  :eusa_dance:
12V op pin 35 moet eigenlijk de ground zijn en aangesloten op chassis/massa.
Draadje doorgeknipt. Massa aangesloten en hob hij doe het weer; hij koelt , hij warm, kleppen worden geschakeld.  ;D

Waarom was dit achteraf logisch:

* zwart kabel is meestal ground
* elcos liggen nu wel met o-zijde aan ground
* ingang spanningsregelaar gaf 2.5V. en op de uitgang 0V
  (logisch < 5 Volt = spec  regelaar).  Moest dus in het ingangscircuit zitten.
* Ik kon geen ground vinden aan connector.

Wellicht ergens een kortsluiting in kabelboom.

mvg,

Ronald

Ronald21

#9
Die nieuwe 2de handse unit net binnengekregen a 57 euro incl verzendkosten(Hunterparts).
Die doet het ook nu . Komt uit 1998.
De oude (uit 1996) wordt een reserve nu  ;)

O ja , en  naar fan heb ik 3 maal zo dik gemaakt (audio powerkabels) en de connectoren daartussen eruit geknipt. Is alleen maar spanningsverlies en warmte , want er gaan heel wat amperes doorheen. Want net als relaisbehuizing kan de zaak hier ook behoorlijk warm worden. Zeker als fan zwaarder gaat draaien en meer stroom vraagt..

O ja , deltamill heeft nog geen tekeningen gefaxt zoals beloofd.