Dashboardmeters 850 TDI

Gestart door saintclaxon, 19-01-2010 20:45:55

Vorige topic - Volgende topic

saintclaxon

Hallo volvo-ers,

Ik heb een soortgelijk 'probleem' als wat o.a. hier wordt beschreven.

Afgelopen vrijdag onderweg naar huis zie ik ineens mijn toeren- kilometer wegvallen naar 0, beide komen vervolgens weer direct op. Denk tsja, na 4 ton op de teller mag je best eens naar m'n zwaaien :eusa_angel:, alleen, na ong. een km, doet zich hetzelfde nogmaals voor, alleen nu zie ik ook de brandstof-en temperatuurmeter geheel wegvallen. Op dat moment nader ik een stoplicht - motor uit - opnieuw starten - de meters blijven op 'nul'.

Thuis aangekomen, zekeringen nagelopen, alleen goed en nogmaals gestart, meters blijven nul aangeven. Daarna dit forum erop nageslagen. Vervolgens drie kwartier later nog eens naar de auto gelopen, zet auto op contact [niet starten] en zie de brandstof- en temp. meter omhoogkomen, denk dan zal de toerenteller het ook wel doen wanneer ik hem start; dit werd na 't starten ook bevestigd.

Dag later op pad met de auto, auto op contact, brandstofmeter komt omhoog, auto starten en de toerenteller werkt. Vervolgens ben ik zondag nog weggeweest, alles ok.

Gisteren naar het werk, ook alles ok, alleen vanavond van werk naar huis op de helt van de route vielen de meters allemaal weer weg. Dus vanavond alle zekeringen nogmaals nagelopen, accu polen enige tijd eraf gehaald maar dat mocht niet baten.

Iets wat me wel opvalt is dat wanneer ik de nu auto op contact zet, het ABS lampje niet meer gaat branden.

Suggesties? Is dit evt. een massa-probleem, ABS probleem? of....

Groet,
Dennis

UserID6342

Hoogstwaarschijnlijk electrisch gedeelte contactslot defect.. Gebeurt vaker, zowel met diesels als benzine.

saintclaxon

Dirk,

Dat is dan geheel contactslot vervangen of kan er ook een gedeelte vervangen worden?

Viel me ook op dat nu de cruise control ook niet werkt [indien de tellers/meters niet functioneren]

Gr,
Dennis

UserID6342

Als je de 2 kapjes die om de stuurkolom zitten, dus meteen achter je stuur, even verwijderd (3 schroefjes) zie je het electrisch gedeelte van het slot al meteen zitten.  Het zit vast met 1 schroefje en is zo te vervangen.  Nieuw kosten ze iets van plusminus 55 euro en een gebruikte kost ongeveer 20-25 euro.  Ze gaan vaker kapot bij onze auto's.  Stelt echt niet zo veel voor.  Ik heb nog 2 gebruikte units liggen overigens, dus je zou het ook nog eerst kunnen proberen of het dit wel is.