Over de Fryske 2.5D-'wannabee'-R, en de XC

Gestart door Hiker, 19-01-2010 21:04:26

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

Citaat van: elianmars op 23-08-2013 19:27:32
Tiewrap er omheen of schroef er doorheen  :D

Gewoon die schroef dwars door de R van logo jagen: vast is vast ;D
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

Angstig stil hier... Is die sleutel nooit aangekomen, of was die zo slecht van kwaliteit dat je het niet durfde te posten? :eusa_whistle:

;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Hiker

Vandaag is de Roffel voor een kleine beurt weggeweest.

Resultaat:
- wiellager linksvoor vervangen
- waarschuwing op de banden: aan de binnenkant te ver versleten, gevaarlijk. Oorzaak lijken de spacers. Nadat die erop gekomen zijn is de auto niet uitgelijnd.

Dus morgen gaan de winterpnue er al onder, en dan in het voorjaar een set nieuw zomerrubber, met daarna een uitlijn actie.

En dan begint de zoektocht naar dé juiste band. En ongetwijfeld komen er allerlei meningen en ervaringen.
Ik laat me waarschijnlijk leiden door de adac test........
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ries van de Zilverschuit

Is die van de ANWB toevallig niet dezelfde? Prima leidraad lijkt mij.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Hiker

En de winterbandjes weer gemonteerd. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen  ;D

(knap hè, geen nummerplaat meegepakt)
Ben denk ik wel de eerste!

- De klapsleutel doet het overigens prima. Top upgrade...met wat modificaties (drupje lijm en een dunne pakking om het rammelen tegen te gaan).
- vwb de XC: er komt een set nieuwe pirelli's onder, en dan kijken wat die doen...ben benieuwd.
- onder de mijne komen in maart/ april een set nieuwe banden........wellicht zonder peg's........ :o

hendrik32

Hiker

Citaat van: hendrik32 op 13-09-2013 20:56:08
Is wel erg vroeg die bandjes

De binnenkant van de zomerbanden waren bijna tot op het canvas versleten ivm spacers...zie eerdere post.
Althans dat denken we..

hendrik32

Las het ja.
Kan niet beter de uitlijning nu laten controleren?

Hiker

Hij is eind december uitgelijnd met de winterbanden. Dus dat zal het niet zijn...

Hiker

VRAAG

Wie rijden er met originele Pegasus 17" zonder spacers?

Zoals jullie wellicht weten, rij ik 's winters op 17" Comets, en zomers op ori 17" Pegasus.

Achter reed ik al met spacers, en na het monteren van Monroe voordempers, sinds dit jaar ook voor met spacers. Beide 5 mm meen ik.
Vanwege de nieuwe schokdempers is de roffel op winterbanden uitgelijnd. Zonder er over na te denken ben ik na de winter overgegaan op de Peg. Nu blijkt dus dat de camber met 5 mm spacers dusdanig is, dat de binnenkant van alle 4 de banden helemaal versleten is. (Helaas geen foto's.)

- Wie weet of het uitlijnen op de winterbanden zoveel verschil kan maken, zodat de zomertrim de banden zo laat slijten?
- Betekent dit dat ik bij iedere bandenwissel de auto moet laten uitlijnen om een normaal slijtage-patroon te krijgen op zowel de winter- als zomerset

Bedankt voor de antwoorden.

Ewout Schalkwijk

Ik kan me niet voorstellen dat je die velgen op een Classic niet zonder spacers zou kunnen rijden. Dan moet er sprake zijn van een andere, niet originele, aanpassing aan de auto. Zoals je schrijft wellicht de dempers, of te grote remklauwen oid?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Hiker

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-09-2013 19:20:21
Ik kan me niet voorstellen dat je die velgen op een Classic niet zonder spacers zou kunnen rijden. Dan moet er sprake zijn van een andere, niet originele, aanpassing aan de auto. Zoals je schrijft wellicht de dempers, of te grote remklauwen oid?

Ewøut
Normaal zitten deze peg's onder de V70 N. De ET waarde is anders dan standaard onder onze roffels.

En ja, die monroe dempers zijn blijkbaar iets dikker dan origineel. Daarmee lopen de zomerbanden net aan.....zie KLIK

Wellicht andere dempers monteren. En voor achter wil ik de gevraagde ervaringen eerst afwachten.

innocenti

Ik heb je n PB gestuurd met info.

Wat ik niet snap is dat je de oorzaak bij de spacers zoekt. Met een spacer verander je de camber niet, wel de ET waarde. Er zijn voldoende forumleden die ET43 met een offset van + en -3mm rijden zonder deze slijtageproblemen. Er zijn forumleden met BBK's onder de auto die met 10mm offset of meer rijden.

Ik heb mijn Comets ook achter altijd gereden met 5mm spacers en nooit last gehad van extreme slijtage. Mijn winterbanden rijd ik ook altijd met 5mm spacers achter en ook deze vertonen geen vreemd slijtagegedrag.

Daarmee zou ook mijn eerste verdachte toch slecht uitlijnen zijn. Misschien een ander uitlijnadres proberen waar forumleden bewezen goede resultaten hebben. Ik woon helaas niet bij je in de buurt, dus kan je niet helpen aan een goed adres in Friesland.

Zorg dat ook de achteras wordt uitgelijnd! Dit kan bij een V70, maar heb vaker gehoord dat uitlijners dit niet altijd doen.

Hiker

Laat ik het zo zeggen, dat is tov van de vorige periode het enige dat voor veranderd is. Dan blijft achter wel een vreemd punt.

En qua uitlijnen. Het schijnt een van de beste te zijn in Noord Nederland.

Hiker