standkachel met verlengsnoer

Gestart door mardijk, 26-12-2003 19:02:20

Vorige topic - Volgende topic

mardijk

goedendag rijders,

Ik hoorde van iemand dat ze in zweden allemaal een stopcontact buiten het huis hebben waarmee ze de auto op temperatuur kunnen krijgen. Soort standkachel op stroom lijkt me. Wie weet hier meer van ?

ben benieuwd!

mario

denkweb

Èn een plaat om voor de radiator te plaatsen tegen het 'insneeuwen' hoort ook tot de standaard auto uitrusting aldaar.

marcelV70R

ja dat klopt.
ik kom regelmatig in zweden, en daar hebben de meeste auto's een soort stopkontakt in de bumper waar een stekker in past om een standkachel en/of motor verwarming mee aan te sturen.

mardijk

Kijk, we komen er wel! Weet je ook of dit in Nederland te koop is en hoe het werkt? Lijkt me erg handig. Heb je de olie meteen op temperatuur, krabben hoeft niet meer etc. etc!

TTT242

Moet je eens bij de dealer zijn accessoireboek van de 850/70 vragen. Bij mijn dealer ligt het boek gewoon in de wacht/lees/speelhoek van de garage. Een telefoonboek vol met opties, waaronder ook al die standkachels e.d.. Denk wel dat het een kostelijke grap is.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

bart

Ik heb een standkachel met eigen verbrandingsunit en tijd /temperatuur schakelunit, origineel volvo item. Werkt uitstekend, warmt het koelwater, maar niet de olie ! Ruiten zijn ijsvrij. Auto interieur  wel warm meteen, toch rustig rijden ivm olie..

tegenvoeter

In Canada, echt wel koud dus, hebben de meeste auto's een blockheater. Dit is een soort miniatuur "dompelaar" ergens in het koelsysteem. In m'n Passat diesel heb ik er toen een laten inbouwen voor een paar tientjes. Draai aan de sleutel en de dieselrammel is zelfs bij -25 niet meer te horen en je kachel doet het meteen. Ook de olie is warm en dit komt zeker de levensduur van je motor ten goede.
MVG, Erik

Brambo

Volvo magazine, Winter 2003.

"Parkeer verwarming is verkrijgbaar voor bezine en diesel uitvoeringen van S40, S60, S80, V40, V70, XC70 en XC90

Prijs Euro 1405 incl btw en montage

Is vast en zeker ook voor de 850/855 en V70 classic beschikbaar want heb deze modellen gezien in Nordic aan de stroompaal. Lijken net kleine benzinepompjes op de parkeerterreinen bij de (grotere) supermarkten oa in Helsinki

Sieger

Citaat van: tegenvoeter op 26-12-2003 22:33:31
In Canada, echt wel koud dus, hebben de meeste auto's een blockheater. Dit is een soort miniatuur "dompelaar" ergens in het koelsysteem.

Klopt, mijn Can. import Turbo (94) afk uit Calgary heeft vanaf nieuw zo'n blockheater ingebouwd. Let op, zal wel 110 V zijn ! Zoek dus nog een geschikt trafo hiervoor...
In oa Zweden kun je ze ook "universeel" kopen tbv van div Volvo modellen: vanaf 500 W - 1500 W (220 V).
Goedkoper (enkel 10tallen euri) is een cabinheater (heteluchtkacheltje) van 500-2000 W met thermostaat, evt verlengkabel (geaard+neopreen ivm vorst), waterdichte buiten-wcd en tijdschakelklokje:
Geen ijskrabben meer en  comfortabel warm maar rustig (motor is wel koud) wegrijden maar !
Volvo Power For Life !

Blackstone

Ik heb zo'n 'standkachel' met snoer. (origineel volvo) Buiten aan te sluiten met een 3 polige caravanaansluiting. Binnen in de auto een randaarde stopcontact voor een evt bij te plaatsen kachel .
Deze standkachel zorgt puur voor een bijverwarming van de koelvloeistof bij extreem lage temperaturen. Het zorgt niet voor een verwarming waardoor de binnentemp. binnen no time verwarmd is.
Snap absoluut niet waarom deze volvo daarmee is voorzien. Gelet op zijn voorgeschiedenis geen scandinavische afkomst.

denkweb

heb weleens uitgebrande auto's gezien bij een Noors bergingsbedrijf, kortsluiting of oververhitting door die kacheltjes...

http://www.vikingredning.no/

Wie vertaald er even een stukje?

denkweb

Of een afstandsbediening bouwen voor je kachel mbv een gsm:

cursus

(de naam van de website is ook erg toepasselijk)