volvo 850 voor bruiloft en huwelijksreis

Gestart door volvo4fun, 14-05-2016 18:24:41

Vorige topic - Volgende topic

volvo4fun

De volvo 850 die we onlangs hebben aangeschaft is inmiddels voorgesteld http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79575.0.html. We vinden het een top wagen! Zelfs iets mooier dan de v70 classic i.v.m. het hoekige dashboard.

De auto rijdt top en de eerste materialen zijn gekocht om de machine voor te bereiden op een leuke trip door oost europa. Het idee is dat het meteen onze huwelijksreis is en onze trouwauto.

Er zijn nog een aantal punten op het verlanglijstje om aan te pakken voor de trip aanvangt. Hoeft allemaal niet mooi te zijn, maar wel goed/degelijk:
> motor en auto schoonmaken
> motorsteun bovenzijde vervangen (reeds aangeschaft)
> motorsteun distributieriem zijde vervangen (reeds aangeschaft)
> stuurbekrachtiging klein beetje bijgevuld
> set goede banden (all-season / zomer)
> pollenfilter vervangen

> in de was zetten (good old turtlewax)
> goede stoelen (de mijne zijn erg doorgezakt en daardoor de lendensteun veel te laag). bij voorkeur technisch goed origineel Volvo materiaal, anders wellicht een scheel, of ass stoel oid. Iemand ervaring mee in een Volvo? Lengte 1,93m.
> bekerhouder (zit nu standaard spul in)
> baggagerolhoes (ontbreekt)
> check uitlaatspruitstuk (i.v.m. motorsteunen versleten)
> checken wielophanging voorkant (rechtsvoor trilt soms bij 120-140km/h
> koelvloeistof reservoir (reeds aangeschaft)
> privacy shades (zit geen airco in deze machine)
> weggewerkte 12v & usb poorten (uit zicht)
> aanpakken speaker kabels (over hobbels kraken de speakers en vallen ze uit)

I.v.m. budget, plus dat we met 2 personen zijn hebben we ruimte genoeg voor een gewone tent in de kofferbak:
> eventueel een daktent, maar dat heb ik niet eerder gezien op een volvo station :) (edit: zie post hieronder, kan dus prima!)
> stevige dakdragers met evt slotjes voor het dragen van de daktent
> roof rack / imperial lijkt me ook leuk i.p.v. dakdragers. Zolang er maar een daktent op past

Ook kijk ik naar wat reserve onderdelen, vloeistoffen just in case, en tools etc. Wat we inmiddels hebben:
> remvloeistof
> koelvloeistof
> stuurbekrachtiging vloeistof
> motorolie
> lampen
> reserveband
> krik
> dopsleutelset
> sleepkabels
> startkabels
> zekeringen
> tie wraps
> last, but not least, ducktape  ;D

Aangeschafte tools:
> Hydrolische krik 3 ton
> bokjes voor onder de assen 3ton pst
> klemmen voor de veren

Komende 2 weken zal ik weinig voortgang kunnen boeken i.v.m. bruiloft. Daarna wil ik wat meer punten oppakken.
Volvo 850 2,5i 10v << Golf7 1.6tdi, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 6R, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 9N3, 3d << Veelal MB 200D kms werk en privé << Civic 1.5s, 3d
BMW r1100gs << Yamaha FZ750

Robster480

Leuk vooruitzicht, trip door Oost-Europa ;)

Daktent kan prima:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76867.msg1659834.html#msg1659834

Succes met de voorbereidingen!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

volvo4fun

Super! Dat zoeken we even op!

Was nog vergeten de bagagerolhoes te vermelden, ik zal de toppost later even up to speed houden. Onze volvo is helemaal kaal, m.u.v. automaat en cruisecontrol. Paar tweaks en hoppaa!
Volvo 850 2,5i 10v << Golf7 1.6tdi, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 6R, 3d << Polo Bluemotion 1.2tdi, 9N3, 3d << Veelal MB 200D kms werk en privé << Civic 1.5s, 3d

volvo4fun

Vandaag even op zoek naar goede stoelen. Ook aan het struinen naar speciale ergonomische stoelen van ASS, Scheel, Recaro of König (savas). Ben 1,93m en een goede lendensteun is voor mij een must.

Onderstellen vergeleken, nieuwprijs incl.btw;
ASS 185,-
Scheel 165,-
Recaro 300,-
König schijnt op ASS onderstel te passen.

Als iemand nog van het stoelframe van deze merken heeft liggen.. Dan kunnen we weer vrolijk verder sturen!

Patrick Fluyt

Ik heb nog stoelen en een achterbank van een V70 voor je: half leer. Het leer is grijs en de bekleding blauw, de wangen heel en niet doorgezakt. Ik zag dat je in de omgeving van Apeldoorn zit, ik woon in Apeldoorn. Geef maar een gil.

volvo4fun

Ondertussen andere stoelen geprobeerd van Volvo, beetje zelfde effect, dus we gaan toch voor 'speciale' ergonomische stoelen. Het stoelframe/onderstel schijnt tussen de merken niet veel te verschillen. Aldus Bever Autoaanpassingen Assen. We hebben twee besteld en gaan nog even op stoelenjacht de komende weken.

Ander iets is de vering. Het is een sportline en de vering doet zijn werk, maar comfortabel is anders. Ik zoek daarom naar een manier om het comfort van deze wagen te verhogen. Maar even neuzen op het forum!

volvo4fun

Goedemorgen! Inmiddels 2 weken getrouwd en gisteren een groot project is opgeleverd. Zo! eindelijk wat tijd om de auto voor te bereiden op de huwelijksreis. Zoals in de vorige post gezegd ben ik vooral benieuwd op dit moment of je makkelijke sportline vering/demping kan vervangen door gewone vering om met de 2 cm van de auto, ook het comfort een stukje te verhogen. Uiteraard op een veilige manier, dus binnenkort even op zoek naar tools en een werkplek om dit te doen. Als iemand advies of linkjes heeft, graag. Ben ondertussen al even aan het graven in het fijne hokken topic van RazorX. Prima leesvoer en leerzaam met al die foto's.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.0.html

hilko73

Gefeliciteerd met jullie huwelijk nog, en alvast een fijne reis gewenst!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvo4fun

Dank Hilko!

Zit even te zoeken naar schokbrekers, misschien is dat nog wel de snelste fix qua comfort.

Op Estateservices zie ik voor sachs bedragen rond de 90 huismerk en 120,- sachs terwijl ik op de site autoonderdelen24 bedragen zie van bijvoorbeeld 45€ met weliswaar heel anders uitziende schokbrekers. Toch als ik de partnr 553058 vergelijk voor sachs zie ik daar 80,- Bijzonder groot verschil. Zou haast denken dat estateservices per 2 verkoopt, maar misschien is dat te simpel gedacht.

http://www.auto-onderdelen24.nl/sachs/1228842
http://www.estateservices.nl/ophanging/schokbrekers/schokbreker-voor-850-c70-s70-v70-xc70-sachs.html

Dit zijn trouwens bedragen voor reguliere dempers. Weet niet of het veel zou uitmaken als je deze onder een sportline zet. Ook geen idee hoe ik moet kunnen zien of ik ook echt sportline onderstel heb. To be continued..

volvo4fun

Met de dempers nog niet echt verder, behalve dat estateservices heeft bevestigd dat het om enkele dempers gaat, niet per paar. Voordeel is dat ze er altijd een paar hebben liggen en de andere misschien niet op voorraad hebben en je een poosje moet wachten. Ik vrees dat we er niet aan toe komen om dit te vervangen voor de reis.

Betreft de stoelen: we gaan verder op jacht naar ergonomisch goede stoelen. Ondertussen dus twee onderstellen gekocht en nu nog op zoek naar Scheel/Recaro/ASS stoelen. Schijnt niet veel te verschillen qua bevestiging. Dit wordt het meest belangrijke punt om het comfort van de wagen te verhogen voor de lange reis.

Ondertussen ook de handen even smerig gemaakt en de beide motorsteunen vervangen. Distributiezijde was kinderlijk eenvoudig. De bovenste motorsteun kostte ons 3 uur! uiteindelijk het omhulsel eruit geschroefd na demonteren nokkenassensor en luchtfilterhuis. Met de bankschroef het nieuwe rubber er in gezet. Dit maakt al aardig wat verschil moet ik zeggen.

Voor het aansluiten van de accessoires een los topic geopend: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81102.0.html. Zodra ik tijd heb en het droog is maar eens aan de slag.

Ook nog een klein akkefietje gehad met de wagen, dat deze niet wilde starten, maar dit is nu eenmaal voorgekomen en sindsdien niet meer. Hier een los draadje aan geweid: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81104.0.html

Ook gaan we de wagen 'pimpen', maar dan op een prettig gestoorde manier. De wagen is donkergroen, en we gaan er van die foute gele bloemen op plakken, als we de tijd er voor hebben wat gordijnen in een zonnebloem gele kleur. Zelfs wat wieldoppen spuiten en dan is deze bijna klaar voor het feestelijk avontuur. de foto's volgen nog wel, haha!. Oja, het blijft nog steeds de bedoeling om deze wagen langere tijd te houden, maar het zal vrij makkelijk worden om ons te spotten op de openbare weg ;)

Last but not least voor de fun en gezelligheid even bij Arjen850 om de hoek op visite geweest. Handige tips gekregen, wat een schat aan ervaring en een prachtige 850 gezien! Gesproken over wat hij zou doen aan preventief onderhoud (van kleine tiewraps om slangen, tot extra tips over vervangen automaat olie, reserve onderdelen zoals het relais 103 en andere zaken). Ik kom nog een keer terug voor wat kleine onderdelen en om even te laten zien waar we nu zoal staan.

arjen850

Citaat van: volvo4fun op 20-06-2016 12:40:54
Met de dempers nog niet echt verder, behalve dat estateservices heeft bevestigd dat het om enkele dempers gaat, niet per paar. Voordeel is dat ze er altijd een paar hebben liggen en de andere misschien niet op voorraad hebben en je een poosje moet wachten. Ik vrees dat we er niet aan toe komen om dit te vervangen voor de reis.

Betreft de stoelen: we gaan verder op jacht naar ergonomisch goede stoelen. Ondertussen dus twee onderstellen gekocht en nu nog op zoek naar Scheel/Recaro/ASS stoelen. Schijnt niet veel te verschillen qua bevestiging. Dit wordt het meest belangrijke punt om het comfort van de wagen te verhogen voor de lange reis.

Ondertussen ook de handen even smerig gemaakt en de beide motorsteunen vervangen. Distributiezijde was kinderlijk eenvoudig. De bovenste motorsteun kostte ons 3 uur! uiteindelijk het omhulsel eruit geschroefd na demonteren nokkenassensor en luchtfilterhuis. Met de bankschroef het nieuwe rubber er in gezet. Dit maakt al aardig wat verschil moet ik zeggen.

Voor het aansluiten van de accessoires een los topic geopend: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81102.0.html. Zodra ik tijd heb en het droog is maar eens aan de slag.

Ook nog een klein akkefietje gehad met de wagen, dat deze niet wilde starten, maar dit is nu eenmaal voorgekomen en sindsdien niet meer. Hier een los draadje aan geweid: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81104.0.html

Ook gaan we de wagen 'pimpen', maar dan op een prettig gestoorde manier. De wagen is donkergroen, en we gaan er van die foute gele bloemen op plakken, als we de tijd er voor hebben wat gordijnen in een zonnebloem gele kleur. Zelfs wat wieldoppen spuiten en dan is deze bijna klaar voor het feestelijk avontuur. de foto's volgen nog wel, haha!. Oja, het blijft nog steeds de bedoeling om deze wagen langere tijd te houden, maar het zal vrij makkelijk worden om ons te spotten op de openbare weg ;)

Last but not least voor de fun en gezelligheid even bij Arjen850 om de hoek op visite geweest. Handige tips gekregen, wat een schat aan ervaring en een prachtige 850 gezien! Gesproken over wat hij zou doen aan preventief onderhoud (van kleine tiewraps om slangen, tot extra tips over vervangen automaat olie, reserve onderdelen zoals het relais 103 en andere zaken). Ik kom nog een keer terug voor wat kleine onderdelen en om even te laten zien waar we nu zoal staan.

Lijstje komt morgen trouwens :D

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: