velgen recht?

Gestart door Robby72, 26-01-2010 09:12:14

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 02-02-2010 19:37:45
Citaat van: Dirk342 op 02-02-2010 19:36:01
Omdat de velg iedere keer anders word ingeklemd.

Je klemt hem toch niet op de rand ?
Klopt je klemt 'm in het midden, maar juist omdat dat (bijna) iedere keer anders is krijg je ook een ander type onbalans.  Denk bijvoorbeeld aan ventieltje boven, onder, met een kromme velg is dat echt cruciaal hoe dom het ook klinkt.

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 02-02-2010 19:43:53
Citaat van: -D©©©L- op 02-02-2010 19:37:45
Citaat van: Dirk342 op 02-02-2010 19:36:01
Omdat de velg iedere keer anders word ingeklemd.

Je klemt hem toch niet op de rand ?
Klopt je klemt 'm in het midden, maar juist omdat dat (bijna) iedere keer anders is krijg je ook een ander type onbalans.  Denk bijvoorbeeld aan ventieltje boven, onder, met een kromme velg is dat echt cruciaal hoe dom het ook klinkt.

Dus als ik hem op een balanceermachine zet met een klauw (dus vastklemmen op de boutgaten), dan verschuift het zwaartepunt steeds ten opzichte van die 5 gaten in de velg (en het aanlegvlak) zodra ik de velg 72 graden ( 1 steek verder) draai ten opzichte van de machine ?!

:eusa_think: :eusa_think:

Daar moet ik toch nog even een keer heel goed over nadenken.  :eusa_shifty:

arjen850

Ja ik ook.. Sterker als je een wiel in combinatie met een band op nul ballanceert en vervolgens het wiel een halve slag op het balanceer apparaat draait is het vaak zo dat hij niet nul op uit komt..volgens mij ballanceer je het wiel zoals het op dat moment op het ballanceer apparaat zit..
En dat geldt ook voor een kromme velg..

FRANQ

ik denk dat het komt omdat de velg niet aan de specificaties voldoet die je in de machine invoert. hierdoor berekent hij het verkeerde gewicht op de verkeerde plek, waardoor je telkens gewicht op andere pleken moet toevoegen.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

UserID6342

Citaat van: arjen850 op 02-02-2010 21:50:01
Ja ik ook.. Sterker als je een wiel in combinatie met een band op nul ballanceert en vervolgens het wiel een halve slag op het balanceer apparaat draait is het vaak zo dat hij niet nul op uit komt..volgens mij ballanceer je het wiel zoals het op dat moment op het ballanceer apparaat zit..
En dat geldt ook voor een kromme velg..
Klopt helemaal. Daarom doe ik persoonlijk veel liever aan de auto balanceren.  Ook een kromme velg krijg je dan vrij aardig goed (let wel even natuurlijk nooit zo goed als bij een rechte velg, maar dat is logisch).  Het nadeel van aan de auto balanceren is alleen dat als men het wiel er ooit een keer afhaalt en verkeerd erop monteert (lees ventieltje boven, ventieltje bijvoorbeeld onder) er absoluut meteen een onbalans in de auto zit.

bastiaan arissen

Daarom teken ik altijd ik altijd het wiel af. Voor de beun maar ook op me werk.
Groeten Bastiaan.

UserID6342

Citaat van: FRANQ op 03-02-2010 00:12:16
ik denk dat het komt omdat de velg niet aan de specificaties voldoet die je in de machine invoert. hierdoor berekent hij het verkeerde gewicht op de verkeerde plek, waardoor je telkens gewicht op andere pleken moet toevoegen.
Ben ik het niet mee eens en al helemaal niet met de tegenwoordige balanceerapparaten.  Die kun je net zo instellen als dat jezelf hebben wilt, dat dit vaak verkeerd gebeurt is een ander iets.  Zie het ook genoeg verkeerd gebeuren overigens....  Wat een veel groter probleem is, is dat de meeste machines tegenwoordig (uit gemak) onbalans onder de 5 gram niet meer aangeven en deze als 0 kwalificeren.  Zeker bij lichtmetalenn wielen is dit een crime.  Als de gebruiker de machine niet goed kent, neemt hij/zij de aangegeven waarde ook voor waar aan en kijkt niet verder.  Echter ook de fijnafstelling (dus onder de 5 gram aangeven) is op de moderne apparaten goed in te stellen, maar word helaas niet vaak gebruikt.

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 03-02-2010 08:19:19
Ben ik het niet mee eens en al helemaal niet met de tegenwoordige balanceerapparaten.  Die kun je net zo instellen als dat jezelf hebben wilt, dat dit vaak verkeerd gebeurt is een ander iets.  Zie het ook genoeg verkeerd gebeuren overigens....  Wat een veel groter probleem is, is dat de meeste machines tegenwoordig (uit gemak) onbalans onder de 5 gram niet meer aangeven en deze als 0 kwalificeren.  Zeker bij lichtmetalenn wielen is dit een crime.  Als de gebruiker de machine niet goed kent, neemt hij/zij de aangegeven waarde ook voor waar aan en kijkt niet verder.  Echter ook de fijnafstelling (dus onder de 5 gram aangeven) is op de moderne apparaten goed in te stellen, maar word helaas niet vaak gebruikt.

Mee eens,, al zit 5 gram ook vaak tussen de oren hoor..

-D©©©L-

Citaat van: arjen850 op 03-02-2010 08:50:17
Citaat van: Dirk342 op 03-02-2010 08:19:19
Ben ik het niet mee eens en al helemaal niet met de tegenwoordige balanceerapparaten.  Die kun je net zo instellen als dat jezelf hebben wilt, dat dit vaak verkeerd gebeurt is een ander iets.  Zie het ook genoeg verkeerd gebeuren overigens....  Wat een veel groter probleem is, is dat de meeste machines tegenwoordig (uit gemak) onbalans onder de 5 gram niet meer aangeven en deze als 0 kwalificeren.  Zeker bij lichtmetalenn wielen is dit een crime.  Als de gebruiker de machine niet goed kent, neemt hij/zij de aangegeven waarde ook voor waar aan en kijkt niet verder.  Echter ook de fijnafstelling (dus onder de 5 gram aangeven) is op de moderne apparaten goed in te stellen, maar word helaas niet vaak gebruikt.

Mee eens,, al zit 5 gram ook vaak tussen de oren hoor..

Da's ook een beetje afhankelijk van de velg diamer. 5 gram op 19" is qua effect wat anders 5 gram op 14".

arjen850

das waar al zit er op een 13 of 14 inch velg vaak weer een wat hogere band,en dat filtert ook weer wat..
en voor dirk, bij mijn balanceer apparaat was het zo dat als ik 0 gram had dat het ook echt o gram was..mocht het bv 3 gram zijn dan gaf het apparaat aan 5 gram..

gr arjen