Aanjager / blower probleem - schoepenrad van motor gedonderd oid. Help?

Gestart door coyote1980, 26-01-2010 21:53:51

Vorige topic - Volgende topic

coyote1980

Nou brak mn klomp, in het koude winterweer heeft mn oerdegelijke Zweed ineens Chinese trekjes gekregen. Geen idee of het met de opdoemende overname door Gheely te maken heeft... Afijn, ik rijdt op de A28 richting Groningen en vlak voor Groningen ineens een geluid wat lijkt op het van het motortje vallen van het schoepenrad van de aanjager  :-\    Nou lekker dan, meteen huiswaarts gekeerd omdat ik dus geen warme lucht het interieur inkrijg en dat vanavond wel eens een onoverkomelijk probleem kon gaan worden. Sindsdien geeft hij een onaangenaam gejank en kun je over hobbels horen dat er iets los ligt thv de aanjagermotor...

Vraag 1: komt het wel eens voor / is het mogelijk dat inderdaad het motortje en het schoepenrad van elkaar zijn gekomen?

Vraag 2: kan ik via de motorruimte een diagnose doen langs het interieurfilter of moet ik meteen grondig te werk gaan en de hele mikmak uitbouwen? Zo ja, dan kan ik het beste meteen een nieuwe bestellen aangezien de oude soms al wat luidruchtiger was dan ik zou mogen verwachten.

Ik moet ergens in een verhuisdoos een Haynes hebben, maar ja, die heeft zich héél goed verstopt nu  :-[

Tips / adviezen meer dan welkom!  ;D

edit: net een luid 'JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA' van zolder, mn vriendin kwam de Haynes tegen in een verhuisdoos, tips & adviezen blijven welkom!

edit2: het gaat om een 855 T-5R, dus met ECC, weet niet of dat de zaak nog verder compliceert...

edit3: doe ik er verstandig aan een nieuwe te kopen? Is dit dan interessant? Weet nog niet hoe de prijzen liggen...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

thuur

1. Nee, dat heb ik nog nooit gehoord of gelezen hier. Maar het kan wel.
2. Yep. Misschien kun je het rad weer terugmonteren mbv een dun metalen plaatje oid om het goed te laten klemmen.

Gr 8)

Jasper Boven

Ik heb laatst het hele zaakje uit elkaar gehad omdat er ook een hoop herrie afkwam. Dat het schoepenrad loskomt van de motor lijkt mij zelf onwaarschijnlijk. Deze zit behoorlijk vast geklemd op de as van de motor. Deze as is vrij lang en er is niet genoeg ruimte in het kachelhuis voor het rad om van de as te schuiven. Het zou kunnen hij losgeluberd is, maar ik heb vorige keer zo achterlijk hard moeten rammen om het los te krijgen, mij lijkt het onwaarschijnlijk.
Mocht het stuk zijn dan zou ik motor plus fan van de sloop halen. Fan er af, lagers van de motor aan beide kanten smeren, het hele zaakje weer in elkaar zetten, monteren en je hebt nergens meer last van. Is ook een stuk goedkoper dan de motor vervangen á €60,00 of jouw eBay voorstel.

coyote1980

Thanx, ga ik proberen vanmiddag hem te demonteren en te zien hoe erg het is.

Is verwijderen inderdaad een kwestie van dashboardkastje eruit, onderplaat dashboard eruit, losschroeven, stekker los en trekken maar? Of zijn er nog trucjes waar ik rekening mee moet/kan houden?

coyote1980

HELP! 8)

Ik krijg mn dashboardvakje er niet uit, maar wil hem wel graag heel houden...

* Ik heb de 6 torx schroeven aan de voorzijde die je ziet als je het klepje openhebt verwijderd.
* Ik heb de 3 torx schroeven aan de onderzijde verwijderd die de kap 'bij je kniën' onder het dashboardvakje op zijn plek houdt verwijderd.
* Ik heb de kap onder het dashboardvakje naar beneden getrokken.

Ik kan nu van onderaf het dashboardvakje wat naar voren schuiven, maar loop dan stuk op de twee armpjes van het dashboardklepje. Wat is de truc daarmee?

-D©©©L-

Citaat van: coyote1980 op 27-01-2010 17:46:16
HELP! 8)

Ik krijg mn dashboardvakje er niet uit, maar wil hem wel graag heel houden...

* Ik heb de 6 torx schroeven aan de voorzijde die je ziet als je het klepje openhebt verwijderd.
* Ik heb de 3 torx schroeven aan de onderzijde verwijderd die de kap 'bij je kniën' onder het dashboardvakje op zijn plek houdt verwijderd.
* Ik heb de kap onder het dashboardvakje naar beneden getrokken.

Ik kan nu van onderaf het dashboardvakje wat naar voren schuiven, maar loop dan stuk op de twee armpjes van het dashboardklepje. Wat is de truc daarmee?

klepje even losschroeven en verwijderen.

Ludo

Citaat van: coyote1980 op 27-01-2010 17:46:16

Je bedoeld deze?

coyote1980

Jups, dat was hem. Heb hem idd losgemaakt (binnenkant klep van buitenkant klep) en kreeg toen de 'armpjes' zo los. Dom, had het zelf kunnen bedenken...

Boosdoener ook gevonden, lag een grote klomp ijs bij het schoepenrad waardoor hij waarschijnlijk geblokkeerd raakte. Geen idee wat er nu precies gebeurd is: hij heeft eerst een aantal minuten gedraaid en is toen ineens vastgelopen, naja, niet zo makkelijk te achterhalen waar het water van het ijs nou vandaan is gekomen, of het ijs zelf.

Ik heb de motor even mee naar binnen genomen, kan ik er nog dingen aan olien / smeren om hem voortaan stiller te laten draaien? Hopende dat hij nog intact is, heb de aanjager wel zsm uitgezet nadat hij vast kwam te zitten... Ik heb siliconenspray staan, kan dat erin? En als ik de lagertjes wil olien ermee, hoe / hoever moet ik hem dan uit elkaar halen?

coyote1980

Na wat googlen kwam ik erachter dat siliconenspray OK zou zijn om de lagers / het asje eens te smeren, dus even de motor uit het kunststof huis gehaald en zowel vanboven als vanonder met spray meerdere keren ingespoten en rondgedraaid. Zonet alles weer teruggemonteerd en alles klinkt weer OK 8)

Thanx voor alle tips, was mn eerste sleutelklusje aan de 850 :)

cas

ff kijken waarom die klomp er lag, misschien je parafaan eraf en de boel daar schoonmaken?

was bij mij in geen 15 jaar gedaan kwam ik van de week achter.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....