lambda lampje

Gestart door The Rocket Man, 17-01-2010 22:06:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Rocket Man

Mijn lambda lampje blijft branden. Ik kan die wel resetten door de accukabel even los te gooien. Dan is het weer ongeveer anderhalve week uit en dan brandt die weer. Lullig om altijd naar zo'n oranje lampje te turen maar dat is helaas niet het enige.
Tegelijk met het branden van het lampje wil de motor niet goed naar het gaspedaal luisteren op het moment dat circa 10 seconden na het starten de luchtpomp (voor een schonere uitstoot bij koude motor) begint te werken. Nou rijden we gewoonlijk op gas maar hij start altijd op benzine en bij de eerste keer boven de 2000 motortoeren schakelt hij zelf over op gas.
Dus bij starten (op benzine) loopt hij eerst goed, dan begint de luchtpomp te blazen en vanaf dat moment reageert hij slecht op het gaspedaal. Als die luchtpomp na circa een minuut vanzelf weer stopt is de storing op het gaspedaal ook weer voorbij. Maar bij warme motor weer starten (dus weer op benzine) is gelijk weer slechte reactie op het gaspedaal zodanig dat je hem amper boven de 2000 toeren krijgt om op gas te schakelen maar ook onhandig om weg te rijden.
Ik los het nu op door na het starten bij koude motor binnen 10 seconden te zorgen dat hij op gas overschakeld. Meestal lukt dat wel en dan is er geen enkel probleem. Loopt hij gewoon goed ook als de luchtpomp werkt. Als accukabel los is geweest is het lambda lampje weer uit en is ook het  benzineprobleem weer voor anderhalve week genezen en dan begint het weer.
Moet toch anders kunnen. Iemand een suggestie?

de boekhouder

Ik zou het laten uitlezen.
Op gas geen probleem en bij benzine wel zodra de luchtpomp invalt en als de motor warm is? Te weinig benzine?

(maar ik ben wel eens vaker betrapt op een gebrek aan technisch inzicht  ;D)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

volvobug

Uit eigen ervaring  :-X: beginnen met foutcodes uitlezen, geen garantie maar kunnen je meteen naar de oorzaak leiden.

Ook handig voor reacties: vermeld auto/motor type en bouwjaar, type gasinstallatie. Kan eerder tot een "a ha - erlebnis"  bij de lezers van je bericht leiden of tot het stellen van gerichte vragen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

FGG

Foutcodes uitlezen. Als je OBD-I hebt kun je dat zelf (tot 1994).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

The Rocket Man

Beste mensen, bedankt voor jullie tips. Het is vermoedelijk beter om inderdaad de computer uit te laten lezen. Alhoewel ik dat circa 1.5 jaar terug (zolang rijden we er al mee rond) met hetzelfde probleem ook al heb laten doen en er toen geen concrete oplossingen uit kwamen.
Goeie tip van de Volvobug is om mijn gegevens eerst maar eens te vermelden, inderdaad meer kans om tot een gerichtere oplossing te komen. Volvo 854 1995 2.0 10V OMVL gas
Wat betreft de reactie van FGG heb ik inderdaad volgens mij een OBD-1 Rechtsvoor onder de motorkap Maar dan moet je wel weten waar je het stekkertje in moet steken en wat de frequentie van het ledje zou kunnen betekenen. Ik heb die wel eens gebruikt om het servicelampje te resetten.
En eh.. Boekhouder, gebrek aan technisch inzicht, ach, alles moet leren toch?
Weet iemand van welke storingen het lampje kan gaan branden of hoe ik het op dit forum kan vinden? Zit er een lambda sensor in de uitlaatbocht welke een vermoedelijke veroorzaker zou kunnen zijn?

volvobug

Zoekt en gij zult vinden heeft een wijs man ooit opgeschreven  :eusa_angel:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

Ik heb zelf wel een 10-klepper op gas maar van 1997 met OBD 1,5, kan je verder niet veel helpen. Maar er zijn er op dit forum die dat veel beter kunnen  ::). Code uitlezen en desgewenst weer posten hier.


Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Rocket Man

Dag volvobug. Een OBD 1,5 ? Ik wist niet dat dat ook nog kon. Ik dacht dat het OBD-1 of OBD-2 was. Heeft de OBD-1,5 de diagnosestekker onder de middenarmsteun?
Ik zal binnenkort proberen de eventuele foutcode uit mijn OBD-1 uit te lezen en die op het forum plaatsen. Misschien komt er dan iemand met een waardevolle suggestie.
De groeten,
The rocket man.

FGG

Citaat van: The Rocket Man op 28-01-2010 16:49:36
Ik zal binnenkort proberen de eventuele foutcode uit mijn OBD-1 uit te lezen en die op het forum plaatsen. Misschien komt er dan iemand met een waardevolle suggestie.

Je kan ook zelf even in de lijsten kijken die vermeld staan in eerder genoemd topic, misschien ligt de oplossing voor de hand.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvobug

Citaat van: The Rocket Man op 28-01-2010 16:49:36
Dag volvobug. Een OBD 1,5 ? Ik wist niet dat dat ook nog kon. Ik dacht dat het OBD-1 of OBD-2 was. Heeft de OBD-1,5 de diagnosestekker onder de middenarmsteun?

;D ;D ;D

Ik heb de OBD stekker inderdaad onder de middenarmsteun zitten met een afdekplaatje waarop OBD-II staat, maar het is geen volwaardige OBD-II. Meer een overgangsuitvoering tussen I en II in, vandaar dat ooit op dit forum iemand de term OBD-1,5 heeft geintroduceerd ;) Deze is deels met OBD-II software uit te lezen (Vol-fcr), maar de ECU moet bijv. weer met de led-methode  :eusa_doh:

Ach, het is ook alleen maar wijsheid die ik spui dankzij dit forum (en wat ge-experimenteer met de zoekfunctie)  :-\
Handtekening? 85011806 en Saffronie.