Vreemd ECC probleem

Gestart door Ewout Schalkwijk, 01-02-2010 14:20:21

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Er zit nog een temp.sensortje naast de kachelweerstand. Ook daar kun je een foutcode op krijgen, al hoeft dat niet.

Vandaag even opgelet trouwens. Zodra de temp.meter het onderste vlakje van de schaalaanduiding heeft bereikt begint de fan te blazen (V70 '97).

Gr 8)

Ludo

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-02-2010 22:13:24
Vanavond een ontdekking gedaan. M'n rubbermatten zaten helemaal vol ijs en zelfs het carpet daaronder was wat bevroren.

Wie weet wat het kan zijn?

Lijkt me een lekke kachelradiator. ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ludo op 02-02-2010 22:41:44
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-02-2010 22:13:24
Vanavond een ontdekking gedaan. M'n rubbermatten zaten helemaal vol ijs en zelfs het carpet daaronder was wat bevroren.

Wie weet wat het kan zijn?

Lijkt me een lekke kachelradiator. ?

Nee, gelukkig niet. Maar je stapt meerdere keren per dag in met besneeuwde schoenen, en dat bouwt wel langzaam op op die mat. na een paar dagen smelten tijdens het rijden en daarna weer stug bevriezen krijg je echt zo'n ijsplaat.

@Thuur: maar bij jou branden wel altijd de twee lampjes groen? Nu net weer even naar de garage gelopen en weer getest. Helaas, weer oranje lichtje. Het interieur is weer koud. Zat ruim drie uur tussen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

thuur

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-02-2010 23:10:37
@Thuur: maar bij jou branden wel altijd de twee lampjes groen? Nu net weer even naar de garage gelopen en weer getest. Helaas, weer oranje lichtje. Het interieur is weer koud. Zat ruim drie uur tussen.

Als ik de airco op AUT zet: ja.

Gr ;)

Ewout Schalkwijk

Volgens mij was alleen de bestuurderskant nu lekker opgewarmd. Dus niet bij de kachelmotor in de buurt.
Als ik met een zaklampje in m'n roostertje schijn. Dan draait het ventilatortje niet als die in de AUT stand staat. Kan me voorstellen dat dat wel zou moeten. Ventilatortje gaat meteen draaien als ik de schuif handmatig aanzet. Als iemand me dit kan bevestigen of ontkrachten dan kan ik morgenavond gericht gaan zoeken.

Als iemand meer wil zien waar ik uithang en welke Volvo ik heb: http://www.woont-in-noorwegen.nl

Weltrusten alvast :-)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Korte update: Na het vervangen van de sensor heb ik nog steeds de zelfde foutmelding. Gisteren nog weer even langs de garage gereden. Die zeiden dat eerst de foutmeldingen gewist moeten worden. Zo gezegd, zo gedaan. Vanochtend de auto gestart....maar helaas, nog steeds geen automatische loop van de ventilator.

Ondertussen komt de lente ook hier dichterbij. Dat betekent -20 's-nachts en rond 0 midden in de middag. Als ik dan ga rijden is de temperatuurmeter pas op '5 uur', en dan kan ik de klima alweer op 'AUTO' zetten. De storing lijkt nog steeds met de interieurtemperatuur te maken te hebben.

Wat is precies de functie van de sensor naast de kachel ventilator? Is die duur om te vervangen en heeft dat vermoedelijk zin? Volgens de garage wijzen de gelogde fouten in de auto duidelijk op de temperatuurgever.

Ewout

Ewout Schalkwijk

Nog een update:

Ben net weer langs de dealer gereden om te vertellen dat het systeem weer niet functioneert. Zij zeggen het niet meer te weten mede doordat hun computer geen geregistreerde fouten meer aangeeft. Advies: vervang je ECC unit maar. Op weg naar huis zat ik eens te denken: 1) het systeem functioneert wel als het warm wordt in het interieur. Buitentemperatuur sensor werkt goed. Bij kamer temperatuur meet deze 20 K. ohm. Vanmiddag bij een hele riante +2 graden werkte het systeem al na enkele minuten. Zou het dan een printbreukje / slecht soldering kunnen zijn in de ECC unit? Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb nog niet eerder het binnenste van een ECC unit van de V70 van binnen gezien. Ik gok erop dat het 'gewoon' stelselmatig alle connecties zover mogelijk na solderen is.

Ik weet dat bij ABS unit gedetailleerd bekend is welke punten je moet nalopen. Is dat bij een ECC unit ook bekend?

Ewout Schalkwijk

Hmmmm, topic wordt niet meer gelezen, of niemand weet het antwoord op de twee vragen...  :eusa_think:

Ewout

elianmars

Is er niet iemand bij je in de buurt die ook een x70 met ECC heeft?

Dan zou je de unit eens kunnen wisselen om te zien of het daar aan zou kunnen liggen.

Ik heb nog wel een unit liggen, die zou ik ook kunnen opsturen om het te proberen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 04-03-2010 13:34:46Ik heb nog wel een unit liggen, die zou ik ook kunnen opsturen om het te proberen.

Da's heel aardig van je aangeboden, maar ik hoorde van de garage dat dat niet zomaar lukt. Er moet dan iets in het systeem van de auto worden aangepast. Ik ga van het weekend eerst maar eens op zoek naar 'rotte' solderingen. Trouwens: het was gisteren kortstondig +3 graden en toen ik de motor startte begon de ventilator meteen te blazen :-) Vanochtend weer -10 en toen was het weer als vanouds.

Het kan bijna niet anders dan een slechte aansluiting die bij kou onderbroken is.

Ewout

Stel dat m'n unit echt 'overleden' is, wat wil je dan voor die van jou hebben? En zou je hem dan binnen NL naar m'n schoonmoeder willen versturen? Die komt met de pasen hier naar toe... Ik betaal in zo'n geval vanaf m'n NL rekening vooraf aan je.

Ewout

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-03-2010 16:56:29
Citaat van: elianmars op 04-03-2010 13:34:46Ik heb nog wel een unit liggen, die zou ik ook kunnen opsturen om het te proberen.

Da's heel aardig van je aangeboden, maar ik hoorde van de garage dat dat niet zomaar lukt. Er moet dan iets in het systeem van de auto worden aangepast.

Is dat echt zo?  :eusa_eh:

Bij de nieuwere modellen kan ik me dat nog enigszins voorstellen, maar of het bij de classics ook zo is?

Ewout Schalkwijk

Nou zeggen ze wel meer dingen bij de garage waarvan ik denk: nou, zal dat nou wel zo zijn? Iedere keer als ik m'n motor start en ik zet m'n voet op de rem heb ik een 'hard pedaal' Dat gebeurt al na een minut of vijf stilstand. volgens de garage is dit gewoon normaal...

In het geval van de ECC unit zei de garage dat de ECC ingeleerd moest worden over het bereik van de klepmotoren. Op zich klinkt het niet vreemd.

Ewout

elmarconi

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-03-2010 11:50:31
In het geval van de ECC unit zei de garage dat de ECC ingeleerd moest worden over het bereik van de klepmotoren. Op zich klinkt het niet vreemd.

De meeste garages zeggen ook als de ABS controller zegt dat het signaal rechtsvoor defect is , de gever rechtsvoor vervangen moet worden. De lezer die hier beter rondkijkt weet dat dat slechts zelden het geval is.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een ontwerper van een ECC unit met een vet uitwisseling geen rekening heeft gehouden. Of juist wel...
--
Autogas Inside . . .

Theostek

Normaal gersproken moet bij het vervangen van de ECC unit deze idd opnieuw ingelezen worden.
Er wordt dan basis afstelling uitgevoerd om alle kleppen/motoren aan te sturen, na de basis afstelling wordt een output/selftest gedaan van de ecc.

CiteerWat is precies de functie van de sensor naast de kachel ventilator?

Deze meet de werkelijke binnentemperatuur en geeft een signaal functie/aansturing naar de temperatuurklep en de aanjager ventilator.

Blaas ééns met een haar fhön warme lucht over die sensor ?
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Ewout Schalkwijk

Het is eindelijk opgelost  ;D ;D ;D. Vandaag de ECC unit vervangen door eentje van de sloop. En het werkt eindelijk. Alleen jammer van de dure temperatuurgever, maar het is maar zo. Ik ben zo blij, zo blij.  :eusa_dance:

Ewout