Trillende stuur na balanceren

Gestart door Barry_C70, 15-05-2010 18:11:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

capri

Ga gewoon eens naar een goede bandenspecialist en laat ze in je auto rijden, zij kunnen wel beoordelen of het de banden zijn.
Een kleine hoogteslag in je banden is al voldoende om je auto uit te trillen.
Ik kon het stuur niet meer vasthouden bij 140 kmh.

:)

UserID6342

Al eens gedacht aan de auto te laten balanceren ?  Dus niet de wielen los op een machine maar gewoon op de auto met een scooter ?  Wellicht dat dit je probleem oplost.  Het sluit ook meteen onbalans uit wat veroorzaakt word door je aandrijfassen / remmen / etc. uit.  Je slaat dus een aantal vliegen in 1 klap.

Dit even ervanuitgaande dat je banden idd in orde zijn.  Hoogteslag ofzo in een band krijg je never niet weggebalanceerd.

zwamborn

Iemand wel eens gedacht aan het volgende?
Op mijn vorige Volvo (855R nog altijd een beetje :( dat die er niet meer is...) waren de orginele wielsloten stuk, dus heb ik een setje goedkope gekocht. Sindsdien altijd problemen met het laatste beetje onbalans, dat kregen we er maar niet uit. Wat bleek, na een ingeving de velgsloten en gewone bouten gewogen, de sloten bleken ca. 45 gram lichter dan de gewone bouten. Nu zitten die dicht bij het hart van het wiel, maar vertaald naar de rand levert dat toch nog zo'n 10 gram onbalans op. Met de gevoeligheid voor onbalans van de 850 (heb ik althans ervaren, de wielen moeten echt op 0 worden gebalanceerd) is dat voldoende voor trilling (inderdaad juist bij ongeveer 120km/h). Nabalanceren aan de auto helpt wel, maar daarna moet je dus altijd opletten de sloten op dezelfde plaats te doen. Aangezien je hiermee gedoemd bent tot nabalanceren heb ik onder de C70  toch maar orginele sloten gezet (leve marktplaats  :D).
Overigens zijn er inderdaad meer draaiende onderdelen die tot onbalans leiden, dus nabalanceren aan de auto kan alsnog nodig zijn. En hoogteslagen zijn killing, dus let bij nieuwe banden heel goed op of die er niet in zitten, zo ja, dan gewoon terug er mee (of weer van het wiel af als je mee kan kijken op het balanceerapparaat, daar kun je goed op zien)!
Nog een laatste tip: een goede bandenboer zorgt ook dat de hoeveelheid lood beperkt blijft door zonodig de banden te "matchen" met de velgen. Dat houdt in dat de onbalans van het wiel bij het monteren van de band tegenovergesteld aan die van de band wordt gebracht door het draaien van de band op de velg.

Heel verhaal, als je hardnekkige problemen met trillingen hebt komt het er op neer een echt goede bandenboer, euh, ik bedoel natuurlijk bandenspecialist te hebben. Ik heb daarvoor al 20 jaar een "mannetje" bij (PTC) ABO in Aalsmeer, die stopt niet voordat het goed is  :eusa_clap:.

coyote1980

Ik heb al goeie verhalen gelezen over uitlijnspecialist Lammer van der Meulen - ik denk dat ik hem binnenkort eens bel om een afspraak te maken om naar mijn auto te kijken.

Hoogteslag zou natuurlijk kunnen, zou niet blij worden als m'n garage dat tijdens het balanceren (wetende dat dit probleem speelt) niet bekeken heeft. En daarnaast, aangezien het euvel met 3 verschillende wielsets aanwezig is / blijft vind ik het lastig om de wielen als hoofdverdachte te blijven zien.

Kortom: eerst maar eens die uitlijnspecialist bezoeken.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic