schakeltijd benzine naar lpg

Gestart door rolvio, 10-02-2010 14:15:58

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: joes op 16-02-2010 22:12:47
;)
Hi man, de tijden die je noemt zijn aan de lange kant maar het weer en de temperatuur hebben ook bij mijn LPI VIalle installatie zeker invloed, wanneer ik de auto parkeer een boodschap doe en terug kom schakelt hij vrijwel meteen over op LPI wanner de motor daarvoor warm was.

Overigens is het eigenlijk wel nodig dat de Lambdasonde na verloop van tijd wordt vervangen al staat dat niet zo hard in de onderhoudsvoorschriften, bijn Porsche wordt geadviseerd om de 100.000 km als regulier onderhoud, maar ook daar gebeurd het vaak niet, wat kan leiden tot meer verbruik en niet optimale loop van de motor. Zeker bij de ECU's die wij in de 850 hebben die naar huidige maatstaven niet erg snel zijn, kan het inhouden dat de waarde uit de Lambda de hele tijd achter de ECU instelling en bijregeling aanlopen.

Goed besluit dus de Lambda-sonde te vervangen !

Jammer genoeg heb ik ik ze ook bij mijn auto's vervangen en het Lambda only adres pas nu ontdekt had ik behoorlijk wat centjes in de pocket kunnen houden  :eusa_wall:

Bosch zelf geeft zo'n 130.000km als levensduur op, maar vanaf 100d is het fijne er wel vanaf. Neemt niet weg dat sommige sondes makkelijk het dubbele doen. Als ze slecht (=traag) beginnen te worden merk je dat aan de stationairloop. De motor gaat 'zagen' met een lage frequentie (> 1 Hz) omdat de sonde te traag reageert. Olie, water en benzine houden ze ook niet van.

Wat NTK opgeeft weet ik niet.

Gr 8)

toby geesink

hey,
ben hier net nieuw op het forum, nu heb ik dit doorgelezen. Als ik mijn auto start (855 uiteraard op gas) schakelt hij al na 3 a 4 seconden over na gas ook met de vorst van de laatste weken ik vond dit al raar omdat de temp. ongeveer bij 35 - 40 moet liggen ( zeg het even als ik het mis heb ) tog liep hij er wel goed om.
het gaat hier overigens wel om een G2 installatie word nog omgebouwd van het voorjaar naar g3. Maar wat voor G2 het precies is weet ik zo niet zal me er even in verdiepen of iemand kun je dat makkelijk zien?

groeten toby

rolvio

dat overschakelen van benzine naar gas is voor een lpi systeem anders dan voor een conventioneel systeem (met verdamper). waarschijnlijk heb heb jij een systeem met verdamper, gezien de schakeltijd. heeft overigens niets met G2 of G3 te maken.

rolvio

Nou, ben vandaag bij de gasboer geweest die netjes de 80% vulling heeft vervangen.

Maarre op mijn vraag of hij wat aan de schakeltijd kon doen werd ontkennend geantwoord  ??? ??? ??? Had zelf ook niet veel tijd dus ben er niet heel diep in gegaan. Moet dus even beter met hem (of een ander) praten. Heb wel begrepen dat de NTC in de ECU geen signaal van het koelwater (temp) krijgt, maar de temp van de ECU meet...

Heeft iemand hier misschien ooit zo'n ECU opengemaakt, of zijn er tekeningen van?

Ludo

Citaat van: rolvio op 24-02-2010 22:09:11
Maarre op mijn vraag of hij wat aan de schakeltijd kon doen werd ontkennend geantwoord  ??? ??? ???

Tja, er word wel vaker overheen gelezen of gegaan, maar ik heb het vaker gezegd, de ene gasboer is de andere niet.
Dat is hier wel weer duidelijk.  :P

;D

lotte

ben erg benieuwd waarom bij de lpi installaties de overschakeltijd van benzine naar gas zolang is,bij mijn oude 850 en 740 ging dit gelijk na het starten,bij de huidige v70 bij koude motor 4 tot 6 km warme reeds gebruikte motor iets korter maar toch best een hoog benzineverbruik voor een gas auto, vraag is eigenlijk of dit te regelen is en waar de waardes vandaan komen (lambda,koelwater?)

thuur

rolvio

Uit LPI brochure:

Alle LPI-auto's starten op benzine. Na de start zal de motor enige tijd op benzine
blijven draaien voordat er overgeschakeld wordt naar LPG. Uitgangspunt van het LPI systeem is het omrekenen van de benzine-inspuittijd naar een LPG inspuittijd.
De door de benzine ECU berekende injectietijd wordt omgerekend naar LPG injectie
tijd. Deze strategie geldt voor alle bedrijfsomstandigheden dus ook voor de koude
start. Wanneer de benzine ECU mengselverrijking toepast, is deze hoofdzakelijk
afhankelijk van de temperatuur.

De belangrijkste argumenten voor verrijking tijdens warmloopfase bij benzine
motoren zijn:
•   De verhoogde wrijvingsweerstand.
•   Neerslag van brandstof op de koude cilinderwand en kleppen.

Voor LPG vervalt het laatste argument omdat het lage kookpunt zelfs bij koude motor
zorgt voor goede verdamping. De ingespoten hoeveelheid LPG zou bij overschakelen
op LPG tijdens de opwarmfase te groot worden hetgeen inhouden van de motor tot
gevolg kan hebben.
Daarom is het overschakelmoment afhankelijk gemaakt van de volgende gegevens:
•   De omgevingstemperatuur van de LPE (NTC-weerstand in de LPE).
•   Het signaal van de λ-sonde.
•   In sommige gevallen de motortemperatuur.

Omgevingstemperatuur
Een NTC-weerstand in de LPE meet de buitenluchttemperatuur. Deze parameter geeft
in combinatie met de eerder genoemde twee een betere bepaling van de temperatuur
van de motor.

Koude motor
Heeft de motor langer dan 3 uur stilgestaan, dan is de overschakeltijd alleen
afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het afgegeven signaal van de λ-sonde.
Overschakeltijd duurt bij een koude motor langer dan bij een warme motor.
Voorbeeld:
Buitentemperatuur Overschakeltijd
-20°C > 240 seconden
0° C > 120 seconden
20°C > 60 seconden
40°C > 10 seconden

Warme motor
Motor heeft niet langer dan 0,5 uur stilgestaan. Vaste overschakeltijd.
Programeerbaar per applicatie meestal ± 5 seconde. λ-sonde heeft dan geen invloed.

Gedeeltelijk opgewarmde motor
De overschakeltijd is dan variabel tussen 5 seconden en de koude starttijd en wordt
beïnvloed door:
Buiten- en/of motortemperatuur.
Signaal λ-sonde.
Gebruikstijd van de motor in vorige rit.
Tijd van stilstaan van de motor.
Belasting in vorige rit (bijv. stationair draaien i.p.v. 120 km/u).

Waarbij (bij sommige software versies) ook het toerental van belang is. De ECU die ik er nu in heb gaat nooit over op gas, als de motor geen 2000 toeren heeft gemaakt. De vorige ECU daarentegen schakelde ook gewoon over bij stationair toerental, is afhankelijk van de software versie die in je ECU geladen is.