wat verhelpt flushen nu wel en niet?

Gestart door arjenT5R, 27-02-2010 16:50:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

arjenT5R

Ik heb laatst een deel van de ATF in de automaat vervangen
ongeveer 4 liter. Ik had toen best veel slijpsel aan de plug zitten en wat slijpsel in de olie.

Na het wisselen schakelde de automaat weer iets lekkerder,
nu een paar dagen later... begint ie alweer horkerig te schakelen
bij gas los af en toe een flink kloenk en ook van 1 naar 2 gaat niet altijd even subtiel
ook van 2 naar 3 schakelen heeft ie wel eens beter gedaan.

Nu kost ATF 7 euro de liter en 10 a 11 liter gebruik je zowiezo met flushen,
mijn vorige bak (dit is de 2e) had ik ook een keer geflushed maar dat werd er ook niet echt veel beter op.

mijn vraag is nu... gaat het helpen om die bak te flushen? Of gooi ik er geld mee weg?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

850Tim

Ik heb nu een aantal keren geflusht (om de 1,5 jaar) en moet zeggen dat ik elke keer het verschil wél goed kan merken. Zowel het normale opschakelen als het gebruik van kickdown..........
Heb je de oliekoeler ook "mee gespoeld"?
Simply the best.......

V70geRwin

alleen al aan de hoeveelheid liters die je verbruikt zie je een verschil tussen leeg laten lopen en bijvullen en spoelen. bij spoelen spoel je niet alleen door maar neem je ook de olie uit de koppelomvormer mee (ong 3 liter) en die blijft er bij aflaten gewoon lekker in zitten.

misschien toch eens echt gaan spoelen?
Of de oorzaak buiten de bak zoeken (rubbers, aandrijfassen)?

jan piet

Vergeet niet dat er een filter op een onmogelijke plek zit wat weleens lekker vervuild kan zijn..... Kom je niet zo 1,2,3 bij.... Maar als je goed wil flushen is dat de manier. Heb mijn automaat zo 3 x laten flushen bij de dealer en ze overtuigd dat ik dat én wilde én de filter vernieuwd wilde hebben. Daarna iedere keer een hele tijd geweldig schakelen en pas ná het flushen merkte je dat het blijkbaar toch weer minder comfortabel was geworden...

arjenT5R

Aandrijf assen en rubbers etc zijn wel in orde....
stage 0 fase is al een tijdje achter de rug  ;D

J-P als ik je goed begrijp? hebben ze bij jou dat filter schoon gemaakt/vervangen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jan piet

Citaat van: arjenT5R op 28-02-2010 12:12:45
Aandrijf assen en rubbers etc zijn wel in orde....
stage 0 fase is al een tijdje achter de rug  ;D

J-P als ik je goed begrijp? hebben ze bij jou dat filter schoon gemaakt/vervangen?

Yep! eerst bij 249K, vervolgens rond de 280K, en rond de 380 en 490K. Absurd te bemerken hoeveel beter het ineens weer schakelt ná die reiniging terwijl ik géén klachten had...
Mbt gruis heb ik ook wel eens last gehad met een Pontiac. Aantal malen spoelen hielp, maar na een aantal maanden tóch d ebak ter ziele. Dáár werd mij verteld dat grove stukken en koper aanwijzigen zijn dat het écht verkeerd gaat. Slijpsel aan zich is niet bijzonder.
Gr,JP

arjenT5R

Kijk dat zijn dingen die ik graag hoor
ben je er zelf bij geweest dat ze dat deden?
En hoeveel werk is het?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Wie kan mij helpen met het vinden van dat filter?
Ik wil dat ding dr uit halen  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Ik heb ooit een offerte met advies gekregen van http://www.allomatic.com/
Gary adviseerde om dit niet zelf te doen, als je het nooit gedaan had.
Maar ik wil je wel succes wensen.  :D

RRRRR_Ramon

Om het filter te vervangen/schoonmaken moet de bak uit elkaar gehaald worden. Het filter zit in de bak.

Dit is hem:



Voor wat het waard is; mijn bak liep na 3000 km op een hoop na flushen.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

V70geRwin

Citaat van: jan piet op 28-02-2010 12:15:30
Citaat van: arjenT5R op 28-02-2010 12:12:45
Aandrijf assen en rubbers etc zijn wel in orde....
stage 0 fase is al een tijdje achter de rug  ;D

J-P als ik je goed begrijp? hebben ze bij jou dat filter schoon gemaakt/vervangen?

Yep! eerst bij 249K, vervolgens rond de 280K, en rond de 380 en 490K. Absurd te bemerken hoeveel beter het ineens weer schakelt ná die reiniging terwijl ik géén klachten had...
Mbt gruis heb ik ook wel eens last gehad met een Pontiac. Aantal malen spoelen hielp, maar na een aantal maanden tóch d ebak ter ziele. Dáár werd mij verteld dat grove stukken en koper aanwijzigen zijn dat het écht verkeerd gaat. Slijpsel aan zich is niet bijzonder.
Gr,JP

interessant, wat kost het vervangen van het filter ongeveer?
spoelen lukt zelf wel  ;)

arjenT5R

Ja wat zijn de kosten? Zelf aan zo'n ding gaan zitten kloten zie ik toch al niet helemaal zitten  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

in 2003 heb ik 324 euro betaald voor olie en filter wissel, bij een revisie bedrijf.

jan piet

Ging bij mij toentertijd mee in het onderhoud wat door de baas betaald werd. Maar inderdaad was het wel 'iets' meer als €70 olie...
Er staat mij bij dat het een honderd of 2 koste, gewoon bij de dealer. je moet er wél over doordrukken dat het filter gedaan wordt want veel zin heeft men er niet in is mijn ervaring. De prijs die Ludo noemt komt mij als hoog voor, maar als Ludo in de BTW noemt (ik noem m nu ex bedenk ik mij) scheelt het al veel minder.
Mijn automaat heb ik bij aanschaf (249K) laten spoelen, ergens bij 280K omdat ik vanuit ging dat er nog wel vuil losgekomen zou zijn, bij 390K en 490K. Elke keer opnieuw was het opvallend hoeveel stiller de bak was en mooier opschakelde na het flushen. Dat merkte je in het gebruik tót het flushen eigenlijk niet. Mijn bak liep bij 518K in elkaar, wat gezien de afstanden, de rijstijl als ie eenmaal warm is enz. een hele nette score is.
(Ik rag een auto niet af, maar gebruik hem met regelmaat wél optimaal. Op onderhoud wordt en werd nimmer bezuinigd)
Wellicht kunnen jullie met bovenstaande iets.
Gr,JP

Ludo

Citaat van: jan piet op 01-03-2010 08:42:09
De prijs die Ludo noemt komt mij als hoog voor, maar als Ludo in de BTW noemt (ik noem m nu ex bedenk ik mij) scheelt het al veel minder.

De prijs betreft ±5 uren werk, olie + filter.