Meer koppel uit de V70 2.5D

Gestart door mark760, 18-05-2010 12:01:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark760

Hoi,

Zojuist al even de site omgespit maar kan niet precies vinden wat ik zoek (ik ga er vanuit dat het aan mijzlef ligt).

Sinds een aantal maanden heb ik een V70 2.5D (140K gelopen). Een van de redenen om een diesel te rijden is omdat ik vaak met een boot trailer rij en een diesel in het algemeen onderin de toeren wat sterker is.

Echter bij de V70 ben ik niet onder de indruk van de kracht, het is zelfs ronduit lastig om enigszins fatsoenlijk weg te komen (met een trailer dus). Rijd het gebeuren dan sleurt het moeiteloos door.

Nou heb al verschillende verhalen gelezen dat met chiptuning mijn probleem te verhelpen is. Ook lees ik dat er 2 opties zijn, tw Fasttech en Rica.

Het enige verschil wat ik zover zie is een groot prijsverschil tussen de twee. Ik vraag me af of ingewijde mij nog meer verschillen kunnen duiden.

Oftewel het gaat me om trekkracht, niet om top snelheid, verder is het mooi megenomen als de auto zuiniger word.

Verder is de auto standaard, kan ik nog meer doen? Ik zal ook de EGR afdoppen.

Ik hoor graag van de specialisten,

Mark

)()()sT

Er zijn meerderen hier naar Fasttech gegaan, naar volle tevredenheid (ik ook met mijn R op gas, maar dit terzijde).

RRRRRamon heeft volgens mij een ongechipte diesel, ik weet niet wat zijn ervaringen zijn met caravan wat dat wegrijden, ik weet wel dat ie toch erg content is met zijn dieseltje ;)
Zo'n diesel heeft toch een aardig potent koppel van 290 Nm, wat breed voorhanden is.

UserID6342

Die van Michel is ook gechipt en hij is er ook super tevreden over. Geeft idd meer trekkracht , lees koppel.

elianmars

Als je met je "probleem" naar Fasttech gaat, kunnen ze alles doen wat jij maar wilt.

Henk855

Tuning by Fasttech

Origineel: 103 Kw ( 140 PK ) en 290 Nm

Na tuning 128 Kw ( 175 PK ) en 340 Nm

Moet ik mer zeggen?

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

mark760

Hoi Sjors,

Bij hoeveel toeren is dit koppel aanwezig?
Ik zoek naar koppel, in de lage toeren.

Ook ben ik benieuwd of er verschillen zijn tussen een Rica en Fasttech chip.

Ik hoor graag,

MArk

Thijssie!

Hee mark,

Kijk hier eens naar:
http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=189

Bij 1500rpm is te zien dat er ongeveer 25Nm meer koppel aanwezig is, en bij 2000rpm is dit ongeveer 40Nm koppel. Dit is denk ik wel antwoord op je vraag.

Wat betretf het verschil in Fasttech en Rica, geen idee. Denk dat het niet zoveel uitmaakt qua prestaties. Wel heb ik begrepen dat je bij Fasttech meer betrokken wordt, en dat je bij Rica even moet wachten (met koffie) en vervolgens mag aftikken.

Groetjes ;)

Quota

Ik dnek dat je niet moet proberen om stationair weg te rijden met een zware aanhanger, dat lukt met geen enkele diesel. Gewoon iets meer toeren maken (vanaf 1750 toeren is alles wat je nodig hebt aanwezig). Bij een boothelling kan het zinvol zijn om DTSC of TRACCS uit te zetten.

v40pokemon

Ik heb nooit problemen gehad met mn dieseltje. Ik had wel een automaat, maar nooit de indruk dat de wagen moeite had met een aanhanger / trailer.
Is er verder niets aan de hand met het motorische (slangen lek / filters vuil)

RRRRR_Ramon

Citaat van: )()()sT op 18-05-2010 12:29:19
Er zijn meerderen hier naar Fasttech gegaan, naar volle tevredenheid (ik ook met mijn R op gas, maar dit terzijde).

RRRRRamon heeft volgens mij een ongechipte diesel, ik weet niet wat zijn ervaringen zijn met caravan wat dat wegrijden, ik weet wel dat ie toch erg content is met zijn dieseltje ;)
Zo'n diesel heeft toch een aardig potent koppel van 290 Nm, wat breed voorhanden is.

Zo even een kleine opgraving...  ::)

Ik heb inderdaad een ongechipte diesel, maar ik heb een automaat dus geen probs met wegrijden. Een AT trekt op elke helling moeiteloos weg, juist door de koppelvergroting. Het koppel komt, voor een dergelijke oude motor, over best een groot toerengebied vrij.

Ik denk dat chippen voor stationair optrekken niet gaat helpen en dat je gewoon gas moet geven. Zeker op een boothelling zal je dat op den duur je een paar jaar van je drukgroep kosten, maar dat is inherent aan het systeem. Wil je bergen koppel hebben bij stationaire toerentallen dan moet je aan een terreinwagen als een Pajero, Landcruiser of Patrol en dan de lage gearing inschakelen. Dan heb je boomontwortelend veel koppel bij een laag toerental.

Mijn 2.5D MY00 heeft trouwens geen DTSC en/of TRACS.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪