Onbekend geluid uit onderstel voor boven de 120 kmh

Gestart door Jasper Boven, 07-03-2010 18:52:02

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Ik reed vandaag over de A12 met een gangetje van 140-150. Plots hoorde ik aan de passagierszijde bij het voorwiel een constant gezoem. Het geluid was best wel hard en schrok er best wel van. Ik nam wat gas terug en toen ik onder de 120 kwam was het geluid plots weg. Later die rit reed ik steeds weer iets harder en en plots kwam het geluid weer terug.
Nu is het zo dat als ik boven de 120 rij, het geluid vrij wel direct begint. Je hoort het opkomen bij de 120, en bij de 125 is het geluid constant.
Wetenswaardigheden:

• Het geluid is vrijwel constant qua volume, hoewel ik niet harder durfde dan 140
  • Het geluid is eentonig, dus niet snelheidsafhankelijk
  • Remmen of accelereer maken het geluid niet anders, mits je boven de 120 blijft
  • Bij het indrukken van het koppelingspedaal blijft het geluid
  • Wegligging is onveranderd
  • Aan de bewuste kant is onlangs de homokineet wielzijde vervangen
  • Alles ziet er verder goed uit; 'visuele inspectie'
  • Draaien aan het wiel als deze los is van de grond geeft geen gekke geluiden

Heeft iemand enig idee wat dit is? Wiellager misschien? Maar die zou je altijd moeten horen en is snelheidsafhankelijk. Voorbanden die ik het zijn zeker niet top (goedkoper winterbanden), maar kunnen die van het een op het andere moment zoveel herrie maken?

francois

denk zelf dat het de rij wind is

kijk eens of alles goed vast zit wat kan waaien
controleer ook eens bij je wiel of je wiellyner nog goed vast zit

gr francois

Jasper Boven

Citaat van: francois op 07-03-2010 20:29:22
denk zelf dat het de rij wind is

kijk eens of alles goed vast zit wat kan waaien
controleer ook eens bij je wiel of je wiellyner nog goed vast zit

gr francois

Daar zat ik ook al aan te denken. Een stuk kunststof wat bij een bepaalde snelheid begint te resoneren of iets.
Wat bedoel je precies met 'wiellyner'?

volvobug

Plastic "driehoekje" in de draagarm aanwezig/vast?
Binnenscherm wielkuip vast?
Luchtgeleiding vast, dit is de kunststof plaat onder de voorbumper?
Spatlap vast?

Ik heb zelf een paar dagen zonder de luchtgeleiding gereden, dat begon je vanaf 120 km/h goed te horen door de resonantie van iets of door windgeruis in de motorruimte.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MEN-O

Plastic bodemplaat los en/of beschadigd misschien ? heb eens (bij een andere auto) dat door een losliggende stoeptegel de plaat bij een bevestiging was afgeknapt en daardoor op hogere snelheid ging vibreren/luid zoemen.

MICHEL306

UUUHM     :eusa_think:  Ik had ook een raar geluid, bleek met een setje nieuwe banden opgelost.

gr M