Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Zo de R mag weer een jaar (APK). Ook al weet je eigenlijk wel dat hij goed is, toch altijd weer een spannend momentje  :D

Dit gecombineerd met een dagje Nijmegen, altijd weer een feest om daar te zijn, en wat is die bolle daar een heerlijk beest ;D

UserID6342

Was een leuke dag vandaag en ben ook blij dat de R er zo makkelijk doorheen hobbelde, had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn ;D.

Maar welke van de 2 heerlijke lobbesen bedoel je nu, die witte, lompe, koe of die heerlijke joekel die in Apeldoorn loopt ?

Geweldige foto trouwens van Ruffles  :eusa_clap:.  Ik word iedere keer weer blij als ik een foto van hem zie, blijft een geweldig beest !

En ja, je kunt hier ook wel zien dat hij jou ook kent en mag ;D.  Het is niet zo als bij Ronny, maar jullie liggen elkaar wel ;D

dielie850

Kon ook niet anders dat de R goed gekeurd werd :eusa_clap:
Heb de witte gister ook laten keuren en die kwam er ook zonder pinten doorheen ;D
Wat zijn het toch een bakbeesten allebij en wat lijkt lummel groot zeg :o
De ier van mn pa is groot maar lummel lijkt wel een kop groter zeg ;)

arjen850

Wat heb ik vandaag een heerlijke dag gehad :D heb mogen genieten van de gastvrijheid van Yits en Sas :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_clap:
Uiteraard hebben we ook nog wat gedaan, en de R loopt weer op 4.4 software, dit keer wel met een juiste software matige aanpassing voor de airco, dus die ploft niet meer. Ik vind dit voor mezelf een geruststellende gedachte.

Ook heeft Yits een nieuwe tune gemaakt op maat en mijn wensen. Na aanpassingen na verschillende proefritjes  is er een vreselijk lineair rijdende auto gekomen. Alles binnen de veiligheids marges, maar wel heerlijk vlot. Ook hebben we de tune als grafiek vergeleken met mijn vorige tune, wat is dat een gevaarlijke tune geweest, en wat ben ik blij dat dat gepruts me niet mijn blok heeft gekost. Dat is enkel en alleen te danken aan het feit dat ik een rustige rijder ben. Snel was hij wel toen, ook logisch als je alles op max zet :eusa_doh: :eusa_wall: vraag me af wat er gebeurd was als mijn blok "poef" had gezegd? Vast een gevalletje: niet thuis. Afijn, ik ben nu echt tevreden en heb een hele leuke kijk gehad in het "Yits en Piet" wereldje. Yits zal vast nog wel wat informatie aanvullen, maar volgens hem was mijn lach goud waard ;D

Yits, bedankt man. Je bent een worstenbroodjes koning ;D

razorx

Gheghe. Het was als vanouds gezellig je op bezoek te hebben. We hadden je veel te lang niet gezien.

De tune had ik al klaar liggen. Het was alleen zaak die op de auto en de wensen van Arjen aan te passen.
Het lukte ons niet de ECU "in car" te flashen. Ik vermoed dat de 11,5V boordpanning daar debet aan was. Op het ECU pennetje waar je 13,5V op moet zetten stond die spanning er wel, dankzij de step up booster, maar op de andere pinnen 11,5?

Enfin, knopen zijn er om door te hakken. Ecu uit de auto en in mijn werkhok geflashed. Dat ging wel goed. Bij het testritje dat daarop volgde zagen we dat de fueling met 6% bijgesteld moest worden en dat de wens "load" niet gehaald werd. De turbo kwam niet verder dan 8 wat ongeveer de waarde voor een ongechipte R is.

Het mooie van de volvospeed gebaseerde bins is dat ze beschikken over een prachtige logging faciliteit. In die logging zagen we dat de TCV met 100% aangestuurd werd, maar dat de turbo niet meekwam. Dit duidt vrijwel altijd op een wastegate actuator probleem. Die moet dus nog vervangen worden.

For the time beïng de actuator een slagje strakker gezet en de fuel trims gecorrigeerd.  Na wat worstebroodjes waren we klaar voor de laatste test. De LTFT was met 1,56% spot on. De wagen heeft een mooi lineaire vermogensopbouw. Wat b.v. met een automaat in de bergen een vereiste is.

Nogmaals fijn je weer op bezoek te hebben gehad.

Piet

Als je tijdens je vorige tune je brakke wastegate actuator door een goed werkend nieuw exemplaar had vervangen, had het nog interessant kunnen worden dan :)

razorx

Citaat van: Piet op 13-10-2016 18:47:18
Als je tijdens je vorige tune je brakke wastegate actuator door een goed werkend nieuw exemplaar had vervangen, had het nog interessant kunnen worden dan :)
Inderdaad.
Het valt me overigens op hoe vaak ik een brakke actuator tegen kom.

Piet

Mij ook.
Veel ouwetjes komen ook niet meer aan de 4 psi voorspanning bij halve maan.

razorx

Bij 2190 toeren en 40% gaspedaal was de wens belasting 7,584!

Dat komt bijna overeen met wat een standaard R hoog in de toeren met vol gas maximaal levert.

classicT5

Mooi gedaan yits! De ene forum-vip helpt de andere form-vip :)

arjen850

Citaat van: razorx op 13-10-2016 19:34:37

Dat komt bijna overeen met wat een standaard R hoog in de toeren met vol gas maximaal levert.

Blij dat ik gelukkig mijn drijfstangen nooit dansles heb gegeven...

classicT5

Jammer dat desbetreffende tuner geen reactie geeft, ben inhoudelijk wel benieuwd naar zijn aanpak en keuzes. Niet voor het verwijten oid, meer technische beredenering ed.

Tuner was toch iemand die hier ook actief is op het forum?

BBS

Citaat van: arjen850 op 13-10-2016 18:05:20
Wat heb ik vandaag een heerlijke dag gehad :D heb mogen genieten van de gastvrijheid van Yits en Sas :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_clap:
Uiteraard hebben we ook nog wat gedaan, en de R loopt weer op 4.4 software, dit keer wel met een juiste software matige aanpassing voor de airco, dus die ploft niet meer. Ik vind dit voor mezelf een geruststellende gedachte.

Ook heeft Yits een nieuwe tune gemaakt op maat en mijn wensen. Na aanpassingen na verschillende proefritjes  is er een vreselijk lineair rijdende auto gekomen. Alles binnen de veiligheids marges, maar wel heerlijk vlot. Ook hebben we de tune als grafiek vergeleken met mijn vorige tune, wat is dat een gevaarlijke tune geweest, en wat ben ik blij dat dat gepruts me niet mijn blok heeft gekost. Dat is enkel en alleen te danken aan het feit dat ik een rustige rijder ben. Snel was hij wel toen, ook logisch als je alles op max zet :eusa_doh: :eusa_wall: vraag me af wat er gebeurd was als mijn blok "poef" had gezegd? Vast een gevalletje: niet thuis. Afijn, ik ben nu echt tevreden en heb een hele leuke kijk gehad in het "Yits en Piet" wereldje. Yits zal vast nog wel wat informatie aanvullen, maar volgens hem was mijn lach goud waard ;D

Yits, bedankt man. Je bent een worstenbroodjes koning ;D

Wat is dat fijn, een lineaire vermogens grafiek :D

Heel veel rijplezier met je "hernieuwde" wagen Arjen ;)
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: razorx op 13-10-2016 19:34:37

Fijn dat er nu wel een goede tune op zit en weer keurig opgelost zo.  Denk ook met een nieuwe wastegate de auto nog beter loopt. Fijne ook dat Arjen zijn R weer terug heeft en nu wel goed !

UserID6342

Citaat van: classicT5 op 13-10-2016 20:37:17
Jammer dat desbetreffende tuner geen reactie geeft, ben inhoudelijk wel benieuwd naar zijn aanpak en keuzes. Niet voor het verwijten oid, meer technische beredenering ed.

Tuner was toch iemand die hier ook actief is op het forum?
Om eerlijk te zijn had ik ook niet anders verwacht.....Ondanks ik het wel tof zou vinden als hij inhoudelijk zou reageren.