V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

innocenti

Mooi nivomat setje. Dus jij was me voor in Roermond.

t_w

Citaat van: innocenti op 15-06-2013 18:40:22
Mooi nivomat setje. Dus jij was me voor in Roermond.

Dat zit er dan dik in ;)

Tja, met dit soort dingen vind ik het altijd wel lastig. 't Is nog niet kapot (als in, lek / afkeur / etc) maar met de jaren is het er zeker niet beter op geworden.
Dan vervang je iets 'preventief' voor redelijk geld...
Maar eigenlijk is het altijd nog zo geweest dat ik er achteraf geen spijt van heb gehad... De auto an sich knapt er echt weer van op...
Nu kun je natuurlijk 'preventief' alles gaan vervangen, maar dat is dan het andere uiterste :D
't Lastige is om daar een goede balans in te vinden af en toe ;)

razorx

Je hebt een goede keus gemaakt. Komt je stabiliteit en veiligheid ten goede.
Mijn Nivomats waren ook rond de 225dkm op.

t_w

Vandaag een dagje ATV opgenomen om een begin te maken aan de dashboardwissel en het vervangen van de verdamper. Eerst naar de garage geweest om de airco leeg te laten halen. Vervolgens de benodigde onderdelen opgepikt en daar staat 'ie dan  ;D



Ondanks dat er al redelijk wat how-to's zijn, toch maar weer de camera af en toe gebruikt tijdens de demontage...

Eerst beide stoelen helemaal naar beneden en naar achteren. Onder het motto, hoe meer ruimte hoe beter  ;D.
Verder de achterbank plat, om als onderdelen magazijn te laten fungeren...
Stuur in de hoogste stand, zo ver mogelijk naar je toegetrokken. Tot slot de ramen nog even geopend, gewoon omdat ik dat handig vind ;)

Dan netjes de min pool van de accu gehaald.
Verder onder de kap, de ruitenwissers verwijderd evenals de kap boven de parafan.



Ook maar het ruitenwisser mechanisme verwijderd. Je haalt het er zo uit en het levert wat meer ruimte op om de bouten voor het dashboard te verwijderen. De bout posities met groen omcirkeld  :) (dop 10)



Verder naar het interieur. De kunststof kapjes onderin de deuropening verwijderd. Klik je zo los.
Ook direct de onderste (links en rechts) delen van het dashboard verwijderd (die delen die boven de voetenruimte zitten)



Dan de bovenste kap van het dashboard. Eerst de ventilatie rooster eruit gewipt, speakerroosters eruit en de twee ronde luchtopeningen die aan de zijkant zitten eruit. Dan alle schroeven eruit (torx 25). Centerspeaker verwijderd (2 schroeven) en daaronder vind je nog een schroef waarmee het bovendek vast zit aan het dashboard.



Daarna even het dashboardkastje eruit gehaald. Die schroeven kun je allemaal zien zitten als je het kastje opent. Als je vervolgens van onderaf kijkt, zie je de 'aardedraad'. Die haal je eerst los (wederom dop10) en daarna de 3 bouten waarmee de airbag vast zit. Ook de stekker van de airbag kan eruit. Verder nog een aantal (weet niet exact meer hoeveel / waar) Torx25 schroeven eruit waar het bovendek nog mee vast zit.



Dit was iets waar ik nog wel benieuwd naar was. Had een carkit, usb ingang en comfort knipperlichtmodule ingebouwd. Geen idee of die kabels een beetje 'handig' lagen of dat dat nog problemen zou opleveren...  :eusa_think:
Maar dat is van latere 'zorg'.


Et voila:


Dan het stuur. Via de achterkant moeten er 2 bouten losgedraaid worden. Dit is, in tegenstelling tot de rest, Torx 27. Door het stuur 90 graden uit de middenstand te draaien (links en rechts) kun je er probleemloos bij.


Dan draai je de wielen weer recht en haal je het middelste gedeelte van het stuur eruit. Kabel van de airbag los en dan de centrale bout eruit.
De kappen achter het stuur zitten aan de onderkant vast met 3 boutjes.
Als de kappen verwijderd zijn kunnen de hendels van het knipperlicht en de ruitenwisser verwijderd worden (2 bouten per hendel)
Ook de klokkenwinkel eruit. Deze zit met 2 'clips' vast (en natuurlijk een zooitje kabels)
Met als resultaat:



Verder de middenconsole eruit gehaald. Onder de armsteun zitten 2 boutjes (dop8). Dan de bekleding en kunststof deel wat om de handrem zit, die schuif je zo naar links en daarna schuif je hem van de handrem af.
Scherm van de Carkit even eruit gehaad evenals de schakelaars van de stoelverwarming. Dan til je de middenconsole iets op aan de achterkant en dan trek je hem iets naar achteren om hem te verwijderen.
Boven de pedalen zit een grote gele 'verzamelstekkerdoos'. Door de paarse schuif aan de zijkant naar buiten te trekken, gaat de stekker los.


Dan nog een paar schroeven los draaien:




Dan nog even de radio eruit en daar gaat 'ie:


Kleine tip, het daadwerkelijk weghalen van het dashboard gaat makkelijker met 2 personen.  :eusa_whistle:
Andere tip, vergeet niet de ECC te demonteren en de bijbehorende stekkers los te halen  :eusa_doh:
Gelukkig geen problemen met de kabels van de carkit en de USB box.
Helaas wel met de draad die ik getrokken had naar de knoppen van de interieurverlichting (bij de binnen spiegel). Dus die maar even doorgeknipt.
Maar, ongeoefend in net geen anderhalf uur het dashboard eruit gehaald. Dat viel dan niet tegen!  :eusa_dance:

En hier wat beelden van de reden waarom ik het tijd vond voor een dashboard wissel!
Dat deze me spontaan tegemoet kwamen leek me al niet helemaal goed...  :eusa_think:



Dashboard gescheurd, rechts boven bij het dashboardkastje:


Gebarsten:


En inderdaad de 2 meest rechtse ophangpunten waarmee het dashboard vast zit aan het schutbord (waar die vierkante stukjes staal in horen te zitten)



Ook de andere kant is gebarsten...


Van het kapotte dash, de schakelaars eruit en even op de rij gezet om de volgorde gelijk te houden.


Dit is wat er allemaal overgezet is naar het nieuwe dash. Op aanraden van Sander ook de kabelboom overgezet.


De temperatuur sensor voor de airco is blijkbaar ook een mooie 'stof verzamelplek'. Met en penseeltje het stof er maar even uit gehaald.


Maar toen moest de hele kachelunit er nog uit. Dat viel wel wat tegen. Toch lastiger dan gedacht. En daarom blijkbaar ook minder foto's gemaakt.  >:(
Ook hier weer een aantal bouten losgehaald, evenals vele stekkers.
Denk ook aan de cruise control actuator, de dolby processor incl. de stalen houder, de afwatering aan de onderkant, het gaspedaal en nu vergeet ik vast nog wat.


De springlock koppelingen waren ook erg lastig. De eerste ging zonder problemen los. Springlock tooltje van de garage mogen lenen. Ik heb de zwarte tool gebruikt voor de grote en de blauwe tool voor de kleinere leiding.
Vooral die laatste ging erg moeilijk los, al dan niet doordat ik de inbus bout die bij het aftappunt van de airco niet los kon krijgen (vastgeroest). Na lang volhouden toch gelukt.
Dan de M6 moer er even af en de rubber plaat verwijderd.
Ook de koelvloeistof er maar af laten lopen en de slangen los gehaald die naar het schutbord gaan losgekoppeld. Ook hier de 2 kleine schroeven verwijderd.


En dan uiteindelijk met veel passen, meten en wrikken de gehele kachelunit eruit gepakt.




Tot mijn verbazing zag de verdamper er nog best schoon uit. Ook de behuizing was best schoon. Uiteraard wel stoffig, maar geen schimmel of iets dergelijks.
Vaag. Snap dan niet echt waar die 'natte hond' lucht vandaan komt.  :eusa_think:
Hmmm, aangezien de verdamper toch al besteld was, ga ik deze maar gewoon vervangen.


Ach ja, ik had besloten omdat ik geen koelvloeistof verlies had, om de warmtewisselaar niet op voorhand te bestellen.
Dat had ik dus beter wel kunnen doen!
Aan de randen zie je al lichte sporen van lekkage.
Nu maar hopen dat ik er morgen nog ergens een vandaan kan halen...



Al met al een heel dagje sleutelen.
Dashboard verwijderen stelt eigenlijk niet veel voor en is goed te doen in anderhalf uur, ook als je het nog niet eerder gedaan hebt.
Die kachelunit eruit halen is me eerlijk gezegd wel wat tegen gevallen. Meer werk dan verwacht. Maar goed, ook dat is uiteindelijk gelukt.

Nu dus hopen dat ik nog een warmtewisselaar kan vinden morgen en dan het 'zooitje' maar weer afbouwen.

Voor nu, onder het motto 'Vakmanschap is meesterschap', eerst maar eens een lekker koud flesje Grolsch...

)()()sT

Mooi werk hoor! Wat een bult werk zeg.

KIM

Die kachel is met ingebouwd dashboard ook een simpel klusje, dus als deze niet beschikbaar is: Gewoon dichbouwen.
Verder een bekend klusje (3x ervaring  ;D)

Bij de aircokoppelingen is een belangrijke tip dat je de leidingen er recht vanaf trekt, maar ook weer recht op drukt. Dat kan een beste martelpartij zijn. Er op drukken kan behoorlijk veel kracht verlangen.

razorx

Weer een heel mooie how to.  :eusa_clap:
En wat KIM zegt. In mijn woorden: Het gaat niet om de hoeveelheid kracht, maar de richting van de kracht.

UserID6342

Nette how-to ie ook zeker nuttig kan zijn voor andere mensen  :eusa_clap: :eusa_clap:.  Het blijft een k*tklus die verdampers vervangen....

)()()sT

En daarom ben ik dus bang m'n zwik te laten vervangen voor een honderdje of 6 ex. verdamper om dan volgend jaar met een rotte verdamper te zitten ::)
Ik gebruik de airco echt alleen maar bij ontwaseming en eens op een hete dag (en dan nog niet altijd).

elianmars

Citaat van: )()()sT op 29-06-2013 08:17:32
En daarom ben ik dus bang m'n zwik te laten vervangen voor een honderdje of 6 ex. verdamper om dan volgend jaar met een rotte verdamper te zitten ::)
Ik gebruik de airco echt alleen maar bij ontwaseming en eens op een hete dag (en dan nog niet altijd).


Toch is dat eigenlijk helemaal niet goed voor het systeem. Regelmatig gebruik is beter.

)()()sT

Ja dat doe ik ook, elke week wel een keer. En hij koelt nog steeds ;)

big ben


t_w

#552
Thanks...

Helaas, geen warmtewisselaar op voorraad...

Ach, als je het zo achteraf bekijkt valt het eigenlijk ook wel mee. Die domme springlock koppeling heeft gewoon redelijk wat tijd gekost. Omdat ik bang was dat ik ze nooit meer goed op de plek zou krijgen, toch maar de inbus bij het service ventiel uitgeboord zodat je wat meer speelruimte krijgt met de leiding.



Er zit een soort lasmoer aan de binnenkant van de kokerbalk. Gelukkig zit er aan de onderzijde van de koker wel een gat, dus ik heb de oude eruit geboord (wel eerst even de koplamp verwijderd om wat meer werkruimte te creëren) en er komt straks gewoon een bout met aan de onderkant een losse moer. Kan prima!

En dat had ik dus eerder moeten doen. Dat had me achteraf veel 'gepruts' gescheeld met die springlock koppeling...
Maar goed, al doende leert men!

Oja, geen onderdelen.
Dan maar zo ver mogelijk afgebouwd. Nieuwe verdamper geplaatst, kachelunit weer terug op de plek en toen voor de zekerheid maar even gekeken of ik de warmtewisselaar ook 'ter plekke' kan monteren.
Dat past inderdaad net!
Hier moet 'ie komen:


Eerst even de kabels van de versnelling aan de kant en de condensafvoer van de kachelunit demonteren. Gaspedaal laat ik ook nog maar even weg.


Dan kun je de warmtewisselaar er voorzichtig in 'kantelen'. Hier de 'oude' nog. Denk probeer het eerst, voordat ik straks mijn nieuwe warmtewisselaar 'verpruts'...


Et voila!


Verder het dashboard weer gemonteerd, bovendek erop, ventilatie roosters er weer in, ruitenwissers weer op de plek, parafan weer dicht gemaakt, middentunnel teruggeplaatst, eigenlijk alles weer gemonteerd, behalve de onderste delen van het dash en de schopborden aan de zijkant van de middentunnel.

De nieuwe komt dinsdag pas binnen. Dus tot de tijd blijft de V70 in de schuur staan.
Tot die tijd alternatief vervoer, ook in een 'opvallend' kleurtje, wel iets minder vermogen, maar zeker leuk om te rijden:



t_w

Gister de warmtewisselaar weer gemonteerd en de laatste dingen weer afgebouwd.
Starten en lopen! Geen storingen, dus gelukkig geen stekker vergeten ;) ook nergens lekkage kunnen vinden. So far so good!
Deze week nog even een afspraak maken voor het vullen van de airco en het vervangen van de droger en dan is ie klaar voor de vakantie...
Toch wel lekker zo'n kraakvrij dashboard!

)()()sT

Mooi werk weer! Leuk hoor, zo'n pruttelende kever 8)