bekleding rugleuning en verlengers rails bestuurderstoel?

Gestart door plus, 10-02-2004 23:13:25

Vorige topic - Volgende topic

plus

Is het lastig de bekleding van de rugleuning zelf lost te halen; hoe doe je dit? Bij mij zit de lendesteun los. Hoe gaat dat met de hoofdsteun?
Is het mogelijk bij een 850, zoals ik vroeger in mijn xantia had, verlengers op de rails van de voorstoel te monteren zodat hij nog iets verder naar achteren kan?
bedankt!

denkweb

De rails verlengen kan niet, je kunt deze wel voor een langere versie verruilen, maar dan zul je die zelf moeten maken want te koop zijn ze niet naar mijn weten. Veel ruimte zul je er echter ook niet mee winnen. Ik heb hier bij volvo nl ooit eens naar geinformeerd, het schijnt nl. dat er in de diverse 850 en x70 modellen wat verschil zit in de lengte van de rails. Navraag leert dat er na 1994 een iets langere rails in de 850 is gezet, maar dat de stoel niet verder naar achteren gezet MAG worden omdat de gordel dan niet meer het beoogde effect heeft bij een ongeval.

Loshalen van de stoelbekleding is ook een NO-GO... niet doen zonder te weten hoe het in elkaar zit. De stoelbekleding zit namelijk met krammetjes vast die je door moet knippen... later kun je deze dan alleen weer vastzetten dmv nieuwe krammetjes en een tang.

haya

Citaat van: denkweb op 11-02-2004 03:11:03
De stoelbekleding zit namelijk met krammetjes vast die je door moet knippen... later kun je deze dan alleen weer vastzetten dmv nieuwe krammetjes en een tang.

Klopt helemaal, maar dat maakt het geen NO-GO!
Het is een beetje prutswerk, houd de ehbo kist in de buurt want je haalt je handen open, maar het zeker te doen! Rugleuning- en lendensteunregeling eraf, krammetjes onderaan de rugleuning doorknippen en de bekleding omhoogrollen tot boven het lendensteunmechanisme. Daarna bekleding weer naar beneden rollen en vastmaken met nieuwe krammetjes of zelfs met wat ijzerdraad. Bekleding rechttrekken om krammetjes erdoorheen te halen is een kl*tenwerk, maar het lukt uiteindelijk wel. Makkelijker werken is het als je de stoel er even uit haalt. Helemaal gemakkelijk als je dan de rugleuning ook nog loshaalt van de zitting (pas op de bedrading van de stoelverwarming!)

ed

Ik heb zelf de zitting van mijn 850 ooit  losgehaald. Je kunt de krammetjes met twee waterpomptangen prima openbuigen. Daarna kun je ze ook best opnieuw gebruiken. Het is inderdaad geen lastig klusje. Door de bekleding loopt een stalen draad, welke je aan de krammetjes vastmaakt. Dit zorgt ervoor dat de bekleding zijn vorm behoud. Het lastigste is dat deze draad kan verbuigen, waardoor de bekleding er niet meer strak opzit na de behandeling.
Maar het is zeker te doen met een beetje geduld.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Heb bij mij de stoelverwarming vervangen en de ringetjes open gebogen met een zegerringtang (een tang die open gaat als je knijpt) dit gaat perfect alleen het dicht knijpen is wat lastig maar wel te doen met een punttang en een combinatietang.
In de montage in het voorgaande hebben ze een speciale tang maar om zo iets aan te schaffen voor een malig gebruik lijkt mij overbodig.