Slechte stationairloop en motormanagement lampje

Gestart door ronaldbm, 22-03-2010 21:25:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronaldbm

Zo heb je niets en opeens begint het. Direct na het starten wil de auto (850 2,5L 10V '95) wel eens afslaan. Ook loopt deze stationair niet altijd netjes. Er verschijnt dan een 'dip' in de toeren.

Op dit forum de nodige oplossingen gevonden en zowel gasklep als de stappenmotor zijn inmiddels schoon, zoniet brandschoon! Vandaag begaf mijn startmotor het echter, die laten vervangen en van de garage de opmerking dat de auto niet regelmatig stationair liep. Ook zij hebben e.e.a. nogmaals schoongemaakt en kwamen tot de conclusie dat de auto af en toe op 4 cylinders liep. Rotor en verdeler als zeer versleten aangemerkt. Ondertussen brandde mijn motormanagement lampje (de bekende droehoek). Deze zou door de lambda-sonde zijn gaan branden, omdat de motor niet het juiste mengsel heeft gekregen en vanzelf weer uit gaan.

Vandaag zelf de rotor en verdeler vervangen. Nog steeds brand echter dit beruchtte lampje. Ook merk ik af en toe een enkele terugval in toeren bij stationair. Dit is één á twee keer per rit.

Waar kan ik nu zoeken?
Volvo V70 classic 2.5 tdi

UserID6342

rotor en verdeler al vernieuwd, dan zou ik ook je kabels en bougies meteen mee pakken, sluit je wel vast meteen je ontsteking alvast uit voor het grootste deel en zal, zonder de onderdelen gezien te hebben, ook wel nodig zijn denk ik zo.

ronaldbm

Had ik ook al aan gedacht, maar meteen uitgesloten. In december bij een grote beurt de bougies en bekabeling al meegepakt. Daarmee denk ik dat de ontsteking wel in orde is.
Volvo V70 classic 2.5 tdi

jan piet

Redelijk apart als je auto in december een beurt krijgt, de kabels en de bougies vervangen worden en vervolgens 3 maanden later je rotor en verdeelkap versleten zijn. Dat zegt eerlijk gezegd voldoende over de vooruitziende blik van je garage...... :eusa_hand:
Zou toch eens kijken naar je bougies en óf je kabels vervangen zijn. Tob zelf ook met dergelijke problemen op het moment, maar de bougies zitten er pas sinds 15 januari in, toch maar vervangen en niet voor niks. (is ook weer dik 17K km geleden)
Je hebt geen LMM dus die (dure) grap blijft je bespaart maar beperkt ook de mogelijkheden van de klachten.
Ontsteking is dus nog steeds zeer reëel.
Gr,JP

ronaldbm

Ja, verbaasde mij ook dat de roter en verdeler 'ineens zijn versleten'.... Nu ja, met een nieuwe kap trekt 'ie weer goed op :-)
Vanochtend zag ik dat de sensor die in de kap van de bak met luchtfilter gaat er niet goed in zat. Die heb ik aangeduwd. Dit lost de stationair problemen zo goed als op. Vanavond voor de zekerheid nieuwe kabels & pitten aanpakken!

Zou dit meteen het probleem met het lampje van het motormanagement oplossen? Deze brandt nog steeds, alhoewel ik dagelijks ruim 35 Km rij (meeste op de snelweg, filevrij ;-). Mijn gevoel zegt dat dit niet het lampje doet doven. Wellicht een kabeltje checken (waar?)
Volvo V70 classic 2.5 tdi

-D©©©L-


ronaldbm

Codes uitgelezen gisteren en goede check gedaan op kabels en bougies.
De codes ware:
1-1-5 Injector 1
1-2-5 Injector 2
1-3-5 Injector 3

Dat klopt, die zijn los geweest om te checken of er een cyclinder (welke) de oorzaak was van onregelmatig stationair draaien! Lampje heb ik gereset, en als het goed is blijft deze uit! Vanavond check ik of ik 1-1-1 uit kan lezen.....

Het onregelmatig stationair draaien kan wellicht komen omdat de accukabel los is geweest? Dit veroorzaakt dat de auto opnieuw nmoet leren, las ik eldrs op dit forum.

Dank & ik denk: opgelost!
Volvo V70 classic 2.5 tdi

ronaldbm

Volvo V70 classic 2.5 tdi