Bougies te vast

Gestart door Borniet, 13-05-2010 14:24:50

Vorige topic - Volgende topic

Borniet

Zonet wou ik mijn bougies even vervangen door nieuwe exemplaren (heb de roffel 2 weken, is van 10/94, heb dus geen idee hou oud en in welke staat de bougies zijn), maar, dit was buiten murphy gerekend. De bougies zijn zonder meer niet los te krijgen met de normale bougiesleutel. Ik heb even geprobeerd met een tang op de sleutel te zetten om meer moment te hebben, maar de sleutel is de enige die een krimp geeft (en niet de goeie natuurlijk).
Mijn vraag: kan ik de bougies met WD-40 losweken? Of is dat te riskant op die plaats?

Bedankt!

dennis850estate

Bougies kunnen best vastzitten als ze te lang in de auto zitten. Roetaanslag is de oorzaak. WD 40 gaat waarschijnlijk niet helpen omdat er nog een afdichtring op de bougie zit. je kunt het wel proberen.

Een losse bougiedop op een verlengstuk met ratel zal je probleem oplossen. Met iets meer kracht en het juiste gereedschap kom je een eind.

Aan de schroefdraad van de nieuwe bougies een beetje kopervet. Scheelt je de volgende keer ellende

Piere

Citaat van: Borniet op 13-05-2010 14:24:50
Mijn vraag: kan ik de bougies met WD-40 losweken? Of is dat te riskant op die plaats?

Kan op zich geen kwaad nee
Start dan wel, nadat ze eruit zijn, even zonder bougies zodat de overbodige vloeistof uit je cilinders is, je zou de enige niet zijn die zo schade oploopt...

(Edit: zou dus wellicht niet veel helpen als ik bovenstaande lees)

En zoals Dennis zegt, met het juiste gereedschap kom je een heel eind :)
Hier draai ik ze ook altijd gewoon los met de ratelsleutel
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

UserID6342

Citaat van: dennis850estate op 13-05-2010 15:42:27
Een losse bougiedop op een verlengstuk met ratel zal je probleem oplossen. Met iets meer kracht en het juiste gereedschap kom je een eind.
+ 1.  Goed gereedschap is gewoon het halve werk.  Ik weet natuurlijk niet wat voor bougiesleutel je hebt gebruikt, maar als het zo'n knakending is van de Halfords ofzo, dan kun je het wel vergeten.  Het enigste waar beweging inkomt is dan idd de sleutel, maar je bougies krijg je er niet mee los.  Koop een goede halfduimse ratel, bougiedop en verlengstuk

BenC70ES

Pas daar dan wel mee op bij het terug vastzetten  :eusa_shifty:

;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

dennis850estate

Citaat van: BenC70ES op 13-05-2010 16:44:26
Pas daar dan wel mee op bij het terug vastzetten  :eusa_shifty:

;)

Lijkt logisch maar dan toch nog maar even. Als je geen momentsleutel hebt, kan het zonder als je het als volgt doet

Bougie indraaien met iets kopervet aan schroefdraad totdat je de weerstand voelt van de ring
(Ring is hol en druk je plat tijdens vastzetten, dit voel je als je verder draait)
Klein stukje verder draaien zodat holle ring plat wordt en klaar is het  :D

peteRRR

Heb nog nooit een bougie met een momentsleutel vast gezet en ook nooit een probleem gehad.
Gewoon vast maar niet te vast,en als je het niet vertrouwd later even nazien.
Idd de ring plat en nog een klein beetje.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piere

Citaat van: peteRRR op 13-05-2010 18:01:07
Heb nog nooit een bougie met een momentsleutel vast gezet en ook nooit een probleem gehad.
Gewoon vast maar niet te vast,en als je het niet vertrouwd later even nazien.
Idd de ring plat en nog een klein beetje.

Groet.

Inderdaad, met de hand vastdraaien en dan met de ratel nog een trekje bijgeven tot je voelt dat ze vast genoeg zitten.
Ook nog nooit miserie mee gehad hier :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Marc O.

Yep, eerst handvast draaien tot je voelt dat ie op de ring zit, en dan nog 90 graden erbij. Altijd goed gegaan.
...The Nile isn't just a river in Africa...

tackle

handvast en dan een kwart slag. Zit als een tiet.

)()()sT

Handvast, handvast en een kwart.... Waarom niet gewoon een momentsleutel en met 25 Nm vastdraaien? Dan weet je dat het altijd goed is ;)

Ikzelf ben bv. ook bij wielbouten geneigd om te vast te draaien ;)

tackle

ik heb wel twee handen, maar geen momentsleutel. Daarom.

Borniet

Met veel plezier de reacties op deze vraag gelezen :-)
Heel erg bedankt allemaal, ik ga maandag een deftige ratel kopen hiervoor (tips qua merk of zo? in Belgie of Breda :-) ), en hiermee aan de slag.

arjenT5R

als je kwaliteit wil....
stahlwile of facom of gedore
iets minder voldoet mannesman tengtools of airpress ook goed
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

evanmandos

ik heb een gedore ratel(2x 1/2" zelfs :P) en stahlwille verlengstukken, hebben me nog nooit on de steek gelaten voor dit soort geintjes ;P verder adviseer ik toch echt om ze even met een momentsleutel vast te zetten, ik heb alleen een grote momentsleutel, op het laagste moment geeft die 23nm, zit mooi dicht in de buurt van wat het zijn moet...

probleem van bougies met compressieringetje is dat je ze echt HEEL makkelijk te vast hebt, als je ze dan een keer wat lang laat zitten rot de draad aan de cylinder kant helemaal vast, in combinatie met het te hoge aandraaimoment kan het dan best een pain worden om ze los te krijgen met een beperkt risico van een knappende bougie = dieptrieste ellende :P

en tsjah, als je geen momentsleutel hebt en vaker dingetjes aan je auto doet: KOPEN!!! kosten tegenwoordig de kop niet meer(<50 euro voor eentje van tengtools betaald) en kan veel sleutelellende voorkomen!

laatste geneuzel: als je goedkope maar toch vrij redelijke doppen zoekt kun je bij de brezan 'Sonic' halen, kost niet zoveel en is sowieso 10x beter dan het standaard halfords/gamma spul. sleutel je wat vaker of serieuzer, zou ik ook daarvoor gedore o.i.d. nemen, niet zozeer omdat dat heel blijft, maar goede doppen houden je bouten ook beter heel als ze ECHT vast zitten...

zelf heb ik van alle maten 6kant doppen en van veel maten 12kant doppen, kleine tip als bijv. een bout 15 niet meewerkt: sla er een 12-kant dop 14 overheen, doet meestal de truc wel :P