Help: torx zit muurvast en is zowat al stuk gedraaid

Gestart door HJ850, 28-03-2010 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Zit standaard vast met Locktite. Meestal krijg je wat corrosie op de schroefdraad. Als je hem eenmaal los hebt draai je ze meestal zo eruit.

Gr ;)

mdl

Volgende keer misschien meteen een goede bitset en een slag-schroevedraaier regelen. Die draait als je er op slaat. Daar kun met een hamer op beuken waarbij de slagkracht zowel het bitje in de schroef duwt als de kleine draaide beweging maakt. Kan links en rechtsom.
Zolang je de ruimte hebt om uit te halen met een flinke hamer komt hiermee vrijwel alles los.

HJ850

Heee, da's mooi. Kende ik niet. Als ik dat geweten had...
Ga ik kopen, de volgende vastzittende boud of schroef komt vast wel een keer.

Jeff

Is het al gelukt inmiddels dan? Anders de boel gewoon goed in de WD-40 proberen te zetten misschien dat dat nog helpt..
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

HJ850

nee, nog niet gelukt.

Volgende poging gaat na de pasen worden, mogelijk met linksdraaiende tapset+schroef om schroefdraad van het slot te sporen.
Plus verwarme om de locktite losser te maken.

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

francois

wat een ................voor een klein boutje

goed gereed schap is het halve werk

veel geluk na de pasen

gr

daytonawim

Citaat van: mdl op 02-04-2010 07:27:13
Volgende keer misschien meteen een goede bitset en een slag-schroevedraaier regelen. Die draait als je er op slaat. Daar kun met een hamer op beuken waarbij de slagkracht zowel het bitje in de schroef duwt als de kleine draaide beweging maakt. Kan links en rechtsom.
Zolang je de ruimte hebt om uit te halen met een flinke hamer komt hiermee vrijwel alles los.

Dat ding heet een "slag schroevendraaier"

pwassink

Citaat van: daytonawim op 02-04-2010 19:37:58
Citaat van: mdl op 02-04-2010 07:27:13

Dat ding heet een "slag schroevendraaier"

Ziet er ongeveer zo uit :

let wel op dat je echt een goede passende en ook een kwaliteitsbit gebruikt in dit soort dingen, anders mep je hiermee nog meer stuk ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

UserID6342

Citaat van: pwassink op 02-04-2010 19:43:18
let wel op dat je echt een goede passende en ook een kwaliteitsbit gebruikt in dit soort dingen, anders mep je hiermee nog meer stuk ..
+ 1.  En of die er zijn in torx (gehard stalen) weet ik zo niet, wel dat ik ook wel eens heb zitten kloten met een vastzittende torx en idd de slag schroevendraaier heb gebruikt met een gewone bit.  Heeft dus totaal geen zin en is zonde van de tijd en de moeite.  Het zelfde als een electrische slag sleutel icm een gewone (niet extra geharde) dop.  Gaat 'm ook niet worden.  Dan beter slijpen / dremelen.