Verhuizen van NL naar B en auto meenemen

Gestart door Daf46, 02-04-2010 09:23:38

Vorige topic - Volgende topic

Daf46

Een vriendin van ons heeft het volgende voor:

Zij verhuist van Nederland naar België.
Zij heeft haar auto uitgeschreven in NL (platen al moeten inleveren, aangezien men haar verteld had dat nieuwe platen in B onmiddelijk geleverd kunnen worden, indien alle papieren van de auto in orde zijn)

Papieren van de auto zijn dus in Orde (COC, verzekering in B, ...)

Maar nu weigert de dienst DIV (Dienst In Verkeersstelling) haar platen te leveren omdat het attest van haar voorlopige inschrijving in een Belgische gemeente (Schaarbeek) meer dan 3 maand oud is.

Daarop trok zij naar de gemeente om te checken of zij een nieuw attest kon krijgen, maar daar krijgt ze te horen dat het attest in kwestie 5 jaar geldig is en dat er dus ook geen nieuw kan en hoeft afgeleverd te worden.

Wie heeft nu gelijk, de DIV of de gemeente Schaarbeek ?
Iemand ervaring met deze materie ?

walter leever

Toen ik verhuisde naar Belgie(zo'n 15 jaar geleden  :eusa_silenced:)kon je nog gewoon met nederlands kenteken blijven rijden(dit wel met een maximum duur van 1 jaar)daarna invoerkeuring laten doen in Geel,en toen dat in orde was via DIV belgisch kenteken aangevraagt en dit in Alken kunnen ophalen.

gr,walter

Jeff

Waarom lever je zo snel je kentekenplaten in, is toch verstandiger om eerst daarheen te gaan, alles op orde te hebben en dan de auto om te laten zetten! Je mag sowies volgens mij zeker 2 maanden rijden met buitelands kenteken, dacht ik!
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Daf46

3 maanden is het dus dat je met NL platen mag blijven rijden, eigenlijk bleek hier de beperkende factor de verzekering te zijn.
Maar waarom opsturen voor het in orde is, voornamelijk omdat er eerst nog gezeur is geweest over het COC dat bij de auto was, men heeft een nieuw moeten aanvragen bij de importeur (het waarom daarvoan weet ik niet), waardoor één en ander vertraging had opgelopen.

In ieder geval had men haar verzekerd dat de rest een formaliteit was.

Voor zover ik weet is het enige wat ontbreekt dus de uitlevering van de platen (roze aanvraag formulier is in orde neem ik bij deze even aan) maar de DIV weigert platen te leveren vanwege een te oud (discuteerbaar dus) inschrijvingsattest in het bevolkingsregister.

Rogers XC 70 2000

ik snap niet wat de DIV te maken heeft met de duur van een inschrijvingsbewijs. Zolang het bewijs geldig is, en dat is hier, hebben ze n.m.m. geen reden om een inschrijving van een voertuig te weigeren.

ter adstructie: ik woon zelf ook in B, en heb in de loop der jaren al verschillende platen gehad. En tegelijk was ik echt wel meer dan 3 maanden in B ingeschreven en ik heb echt die keren geen recenter bewijs van inschrijving moeten overleggen.

ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is; een verlopen id-bewijs of zo.

Daf46

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 02-04-2010 11:17:49
ik snap niet wat de DIV te maken heeft met de duur van een inschrijvingsbewijs. Zolang het bewijs geldig is, en dat is hier, hebben ze n.m.m. geen reden om een inschrijving van een voertuig te weigeren.

ter adstructie: ik woon zelf ook in B, en heb in de loop der jaren al verschillende platen gehad. En tegelijk was ik echt wel meer dan 3 maanden in B ingeschreven en ik heb echt die keren geen recenter bewijs van inschrijving moeten overleggen.

ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is; een verlopen id-bewijs of zo.
Voor de duidelijkheid, het gaat inderdaad niet over de papieren van de auto zelf.

Maar blijkbaar krijg je als je in B komt wonen eerst een soort voorlopig attest (voorlopig ID bewijs denk ik dan). En afhankelijk van de werkingssnelheid van de gemeente krijg je dan later een definitief.

Nu duurt het blijkbaar in schaarbeek tot 6 maanden, maar het voorlopige attest zou 5 jaar geldig zijn aldus de gemeente, maar dit betwisten ze bij DIV.

Rogers XC 70 2000

ja... dat klopt idd. je krijgt dacht ik eerst een voorlopig bewijs van inschrijving, maar dat wordt gevolgd door een bewijs van inschrijving met een geldigheid van 5 jaar.

daar kan idd het schoentje wringen, maar dan moet de gemeente dat langdurige bewijs verstrekken als het voorlopige bewijs niet meer geldig is.

het komt dus neer op de vraag of haar inschrijvingsbewijs nog geldig is of niet.