Levensduur automaat verlengen

Gestart door haya, 08-12-2003 08:22:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haya

Heeft het zin om telkens wanneer de auto stilstaat (voor een stoplicht e.d.) in automaat in N te zetten? Ik kan me voorstellen dat door verminderde frictie in de bak de levensduur wat kan verlengen.

Haya

BartRas

Voor een 30 sec maakt het niet uit minutenlang een beetje, maar ververs maar gewoon je bakolie regelmatig daar heb je veel meer aan.
there is no substitute for PK's

Ernst D.

Weet iemand of de bakolie bij een grote beurt bij de dealer vervangen wordt?

Entuscan

Citaat van: Ernst Dobber op 08-12-2003 11:16:12
Weet iemand of de bakolie bij een grote beurt bij de dealer vervangen wordt?

Wordt niet automatisch gedaan
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Ernst D.

Dank je,

Om de hoeveel kms is het verstandig die olie te verversen?

Entuscan

Tja daar zijn de meningen zwaar over verdeeld ... volgens volvo(nooit?) en velen om de 100 000km.

Maar gespecialiseerde AT-bedrijven raden al maar MAX 50 000km aan. met een zware nadruk op Max.

Ikzelf ga de olie nu om de 30.000 vervangen. Dit werd aangeraden door AT-bedrijven, Ook bekende zweedse volvo tuners raden dit aan (zeker als de wagen gechipped is).
Tevens blijkt dit ook het interval te zijn waar men in de USA (toch het land van de AT) de olie wisselt.

ATF is misschien niet de goedkoopste olie ... maar een paar liter olie kost in ieder geval veeeeeel minder dan een nieuwe AT ;)

Je moet maar eens een search op dit forum doen, der zijn veel topics over dit onderwerp
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

BartRas

#6
Maak wel uit of je 300 pk of 120 pk door die AT jaagt, denk dat je met  een 2.5 10V prima 50K Km's kan doen. Aanhangers en bergen zijn ook niet bevoordelijk voor de olie. Door thermische (over)belasting wordt je olie langzaam zuur, en dan moet ie echt vervangen worden. (zuur is stinken bij AT olie) gebruik de zoekfunctie maar ff is een mnd of 2 geleden ook overgesproken.
there is no substitute for PK's

-D©©©L-

Uche Uche.... even afstoffen.  :eusa_shifty:

Ik heb na net aan 20.000 km de automaatbak olie van mijn nieuwe bak gewisseld.
Deze bak is ook al voorzien van een extra koeler en voor de wissel zijn beide koelers middels een hotflush gereinigd.
Toch was de olie die eruit kwam verre van fris. De wagen is redelijk fors getuned en de Pk's worden ook met grote regelmaat ingezet. Zowel in de bergen als met aanhangwagen.



Ludo


Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 06-07-2010 21:37:45
Ik heb na net aan 20.000 km de automaatbak olie van mijn nieuwe bak gewisseld.

Je rijd wel goed door, 20.000km in een paar weken.  ;D

Citaat van: -D©©©L- op 19-06-2010 17:51:56
vandaag 6,5 liter verse motorolie erin laten lopen (valvoline VR1 10w60) en een filter. Ook 3,5 liter automaatbak olie laten aflopen en deze vervangen door verse (shell donax TX).

De bakolie had 25.000 km gedraaid en was helder rood-bruin van kleur, nieuwe olie is rose-rood.  Er zat zo goed als niets aan de magnetische aftap plug.

:eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 06-07-2010 21:52:39
Wat is 'verre van fris'?.

Hij was donkerrood en had duidelijk een geur van verbrandde hydrauliek olie bij zich. Niet zo slecht als ik al eens eerder uit de bakken haalde maar echt verre van vers meer.

Citaat van: Ludo op 06-07-2010 21:55:27
Citaat van: -D©©©L- op 06-07-2010 21:37:45
Ik heb na net aan 20.000 km de automaatbak olie van mijn nieuwe bak gewisseld.

Je rijd wel goed door, 20.000km in een paar weken.  ;D

Citaat van: -D©©©L- op 19-06-2010 17:51:56
vandaag 6,5 liter verse motorolie erin laten lopen (valvoline VR1 10w60) en een filter. Ook 3,5 liter automaatbak olie laten aflopen en deze vervangen door verse (shell donax TX).

De bakolie had 25.000 km gedraaid en was helder rood-bruin van kleur, nieuwe olie is rose-rood.  Er zat zo goed als niets aan de magnetische aftap plug.

:eusa_think:
Jij was minder lui dan ik, had geen zin om het terug te zoeken. 25 k dus.

v40pokemon

Ik heb de Aut wel altijd voor het verkeerslicht in de N gezet. Kost je iets meer tijd als het weer groen is..
Ik had dan een TDI, maar na 458.000km verkocht zonder ooit de olie ververst te hebben. Ook gereden met karretje en bergen etc en regelmatig stoplichtsprintjes om een gordijntje voor de achterligger neer te leggen  :eusa_shifty:
Ik denk dat het ooit ergens een kwestie van geluk is. Sommige bakken houden het gewoon heeeel lang uit, andere slechts kort.
Mijn garage zegt juist niet verversen, tenzij de auto veel als taxi/korte ritten is ingezet. Ik heb lange stukken gereden (3 jaar 71 km/h gemiddeld over 210.000km) en nooit gemerkt dat het slechter werd (behalve op het laatst een licht slippende koppelomvormer in 2e gang bij half vermogen op 2500rpm)