Ratelend geluid in de motor van mijn 850R

Gestart door fbl, 11-04-2010 23:42:45

Vorige topic - Volgende topic

fbl

Er zit een tik in de motor (een ratelend geluid). Gisteren naar de garage geweest en even met een stethoscoop geluisterd. Het geluid komt uit de bovenkant van de motor. Het lijkt of er een klep aanloopt. Kan het een zuigerveer zijn? Is dit na 250.000km het einde van deze fijne motor?

-D©©©L-

Of een klepstoter die niet lekker meedoet. De tik is onafhankelijk van het toerental en de belasting steeds gelijk van klank ?

v40pokemon

Toevallig; ik heb ook een flinke tik erin.
Ze kan kijken bij de garage of ze door een toevoeging de haperende stoter weer los krijgen en anders wordt het stoter(s) vervangen...

mevita

Is het constant of is het na 10 min weg,

gr mevita

v40pokemon

Citaat van: mevita op 13-04-2010 08:41:02

gr mevita

Bij mij blijft het doorgaan.
Vorige week is er nieuwe olie opgekomen (5W40) en ben ik er mee naar D gereden (normaal - pittig tempo)
Eenmaal daar aangekomen niet meer gebruikt. De volgende dag 20 km gereden zonder problemen, vervolgens 2 uur stilgestaan; ik start 'm en meteen ratel. Volgens mijn garage veilig genoeg om mee terug te rijden en dat heb ik dus ook gedaan. De ratel is na 500km niet meer weggegaan, dus vandaar in de garage nu...

v40pokemon

Citaat van: v40pokemon op 14-04-2010 08:00:44
Citaat van: mevita op 13-04-2010 08:41:02

gr mevita

Bij mij blijft het doorgaan.
Vorige week is er nieuwe olie opgekomen (5W40) en ben ik er mee naar D gereden (normaal - pittig tempo)
Eenmaal daar aangekomen niet meer gebruikt. De volgende dag 20 km gereden zonder problemen, vervolgens 2 uur stilgestaan; ik start 'm en meteen ratel. Volgens mijn garage veilig genoeg om mee terug te rijden en dat heb ik dus ook gedaan. De ratel is na 500km niet meer weggegaan, dus vandaar in de garage nu...

Inmiddels weer enige tijd verder en wegens tijdgebrek is er niet veel aan gedaan. Gisteren bij de garage geweest. De kleppendeksel gelicht en daar leken alle 20 stoters normaal hun werk te doen. Morgen gaat de kop eraf en wellicht zien we iets meer.
Kan iemand iets vertellen over wat je moet horen wanneer je bijvoorbeeld een kromme drijfstang of een kapot pistonlager hebt?
Het geluid dat erin zit klinkt als een stoter, maar deze lijken dus normaal te werken.. Het probleem is ook acuut ontstaan en niet naar verloop van tijd..

Eugene

Als het bovenin zit 99,9% zeker een klepstoter. Als het onderin zit 99,9% zeker een kromme drijfstang of versleten drijfstanglager.

If it's not blown, it sucks...

v40pokemon

Diagnose gesteld: alle inlaatkleppen hebben de zuigers geraakt. Wat ik echter niet snap is dat het ratelen spontaan is ontstaan. De distributie moet tijdens het starten versprongen zijn oid.
Er wordt morgen bekeken of met de kleppen nog iets te beginnen is, of dat alles vervangen moet worden.

Wel balen, maar blij dat de kop er toch af gegaan is..

wel een vraag voor de experts. bij aanschaf liep de motor al een klein beetje onregelmatig stationair alsof op 4½ cilinder. Kan dit ermee te maken hebben?

Piet

Kan bijna niet iets andrs zijn dan een verspongen distributieriem, lijkt mij.
Hoveel km zit de riem en geleiderollen er al op/?
En is de spanner van de riem al eens vervangen, Deze moet er voor zorgen dat de riem niet gaat "klapperen" waaarbij de riem een aantal tandjes kan versprigen op 1 of meerdere tandwielen.
Hebben  zowel de uitlaatkleppen als de inlaatkleppen de zuigers geraakt?

Wel balen inderdaad, hopelijk zijn de zuigers ook niet beschadigd?

thuur

Zit het witte klemmetje wel op de d-riem spanner? Als ie in de versnelling gaat rollen zonder dat clipje kan de riem inderdaad verspringen..

Gr :-\

KIM

Citaat van: thuur op 20-05-2010 01:44:46
Zit het witte klemmetje wel op de d-riem spanner? Als ie in de versnelling gaat rollen zonder dat clipje kan de riem inderdaad verspringen..

Ken ik niet. Heb je daar een afbeelding van?

v40pokemon

Distributie is 60.000km geleden (2007) vervangen door Hennes in Nijmegen. Wat er toen echter allemaal vervangen is, blijft natuurlijk gissen. De auto is door hun geïmporteerd. Misschien is er wel helemaal niets gedaan en alleen een nieuwe sticker geplakt?

Jammer, maar in ieder geval hebben we na revisie stage 0 gehad!  :eusa_wall:

mehn

Citaat van: KIM op 20-05-2010 07:39:17
Citaat van: thuur op 20-05-2010 01:44:46
Ken ik niet. Heb je daar een afbeelding van?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Zit er bij mij niet op; op de vorige ook niet.
Zou deze er voor moeten zorgen dat de spannir niet meer ingedrukt wordt?
Moet de mijne met een bankschroef in elkaar duwen.

Piet

Citaat van: v40pokemon op 20-05-2010 08:06:06
Distributie is 60.000km geleden (2007) vervangen door Hennes in Nijmegen. Wat er toen echter allemaal vervangen is, blijft natuurlijk gissen. De auto is door hun geïmporteerd. Misschien is er wel helemaal niets gedaan en alleen een nieuwe sticker geplakt?

Jammer, maar in ieder geval hebben we na revisie stage 0 gehad!  :eusa_wall:

Ik zou na de reparatie van de kop sowieso de complete distributie incl spanner vervangen dan, maar dat had je zelf vast ook al verzonnen   :eusa_shifty:.