Uitbouw toekomstig huis

Gestart door FRANQ, 13-04-2010 10:35:04

Vorige topic - Volgende topic

FRANQ

Hallo,

Op Google vind ik het niet, daar gaat het vooral over nieuwbouw.

Mijn vriendin en ik zijn al een tijd huizen aan het zoeken en hebben nu toch wel "het" huis gevonden.
Dinsdag gaan we er voor de 2e keer kijken en daarna willen we een bouwkundige keuring laten doen.

Het is een vrijstaand huis uit 1910 van 5,5m breed met een uitbouw erachter van 2.75m breed en ruim 10m diep. (een lange smalle uitbouw dus) Hierin is de keuken, washok en berging in ondergebracht.

Nu het "probleem", boven is vrij klein. 1 grote slaapkamer en 1 kleine.
Nu kun je er wel 3 kamers maken maar die zijn dan klein. Dus een uitbouw lijkt mij ideaal. Dan zou ik beneden 3m willen uitbouwen naast de keuken, en boven ook 3m uitbouwen op de keuken en op de nieuwe aanbouw.

Nu is dit allemaal leuk verzonnen, maar hoe kom je te weten of het mag en kan voordat je het huis koopt?
De aanbouw zal de eerste 5 jaar nog zeker niet geplaatst worden, maar enige zekerheid dat het kan en mag is toch wel heel prettig.

Mocht ik dit hier niet mogen plaatsen dan hoor ik dat wel.

Mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Ben

De verkopende makelaar zal dat soort informatie moeten hebben en/of moeten krijgen.
En je kunt altijd bij de gemeente informeren wat het bestemmingsplan toelaat.

V70R-obert

Ga eerst naar de informatiebalie van het gemeentehuis waar deze woning staat en vraag het bestemmingsplan op van het perceel. (Via kadaster.nl kun je een kadastrale uitdraai maken van het perceel om voorbereid te zijn) Het gemeeentehuis kan ook een uitdraai maken of de boeken erbij pakken. Ze kunnen je precies vertellen hoeveel m² woonoppervlakte is toegestaan op het perceel. Nu weet je of je uberhaupt mag bouwen. Voor een bouwvergunning moet je werderom het bestemmingsplan raadplegen. Hierin staat hoe hoog je mag bouwen, of je gebonden bent aan een lage gootlijn enz. De architect of aannemer moet rekening houden met de bestemming op het perceel en zal een tekening moeten maken volgens deze richtlijnen. Deze tekening moet door de raad van het gemeentehuis en dan krijg je een goedkeuring, verzoek om aanpassing of een afwijzing. Bij een goedkeuring komt er een gemeentelijke mededeling in een plaatselijke krant om mensen in gelegenheid te stellen bezwaar te kunnen maken. Dit kunnen je buren zijn bijv. Bij geen bezwaren of weerlegging bezwaren mag je definitief bouwen. Als je bouwplannen over 5 jaar pas aktueel worden heb je eerst genoeg aan een schrijven van de gemeente dat er nog extra bebouwing op het perceel is toegestaan en hoeveel dit mag zijn.

R o b

Inderdaad naar de gemeente toegaan. Maak vantevoren misschien al een klein schetsje. Kijk ook of er in de buurt al een aantal van dergelijke uitbouwen gemaakt zijn. Vraag eventueel ook deze bouwtekeningen op.

Suc6!

)()()sT

En vervolgens weet ik wel iemand die dat kan ontwerpen en  het vergunningtraject kan begeleiden  :eusa_whistle: :eusa_angel:

FRANQ

Zo snel had ik niet zoveel informatie verwacht! heel erg bedankt, zo krijg ik een beetje inzicht in welke stappen ik moet nemen.

gaat overigens over deze gevel:

pleisterwerk van de schuur laat los en is in slechte staat, maar het woonhuis is recent (eind 2009 - begin 2010) geheel opgeknapt van buiten en van binnen. (o.a. nieuwe voegen(voorzijde), goten, velux ramen en kunststof kozijnen)

De bedoeling is dus om de gevel van het huis 3meter te verplaatsen inclusief daklijn.
Dus inprincipe veranderd er aan het achteraanzicht niks
enkel het huis word qua zijaanzicht langer.

alvast bedankt in ieder geval.

mvg
frank

)()()sT

Simpel gezegd gaat het er dan om hoelang de hoofdbebouwing (wonen) mag zijn. Dit is dus te vinden in het bestemmingsplan voor jouw perceel / gebied.
Als ik zie dat de buurman een veel dieper huis heeft, dan verwacht ik eigenlijk geen probleem.

Bij een eenlaagse aanbouw kun je daar creatief mee omgaan. Mag de hoofdfunctie bv. maar 10 meter diep zijn, en het huis is 8 meter, dan zou je dus maar 2 meter mogen aanbouwen.
Als je dan de aanbouw als bijgebouw bestempelt, dan is het wel mogelijk.

V70R-obert

Vraag even na bij de verkopende makelaar of vraag de vragenlijst op die verplicht is bij verkoop van een woning. In deze vragenlijst moet de verkoper aangeven of er ooit is ge/verbouwd zonder vergunning. Met alle respect, de uitbouw is foeilelijk en past totaal niet bij de stijl van de woning. Het kan zomaar zijn dat dit zonder vergunning gebouwd is. Staat er ook omschreven of dit pand monumentaal is? Steeds meer woningen uit 1900 krijgen of hebben deze status en dat maakt verbouw lastiger. In welke plaats staat deze woning als ik vragen mag..

)()()sT

Inderdaad belangrijke aandachtspunten.

FRANQ

Hoi robert,

Het huis staat in hoofddorp en is niet monumentaal.
De uitbouw is oud en niet opgeknapt, de hoofdwoning is wel opgeknapt.
We willen als we het kopen de uitbouw zsm opknappen en een nieuwe keuken plaatsen.
Na het opknappen zal het er ook wel wat beter uit zien.
Ik vermoed dat de uitbouw een losse schuur of berging is geweest aangezien de gang de laatste 1,5m een kleine 10cm afloopt richting keuken.
In het washok is een uitstulping in de vloer waaronder de keldertrap uitkomt. Ik vermoed dat hier vroeger een luik naar de kelder heeft gezeten voor kolen oid.
Moet as dinsdag inderdaad maar eens vragen of die uitbouw een vergunning heeft.

mvg
frank

Voorzijde:

Tekeningetje beneden:

pooh

wat een ontzettend leuk huis!

zo en nu weer on topic ;)

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

FGG

Je moet het huis ernaast kopen. :evil:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FRANQ

Citaat van: FGG op 13-04-2010 11:53:56
Je moet het huis ernaast kopen. :evil:

Die mensen hebben we gesproken en die gaan er echt niet uit willen en anders neemt zoonlief het over.
En daarbij ontbreekt de benodigde dikke portemonnee bij me.

groetjes,
frank

Walter

leuke woning inderdaad! Gave vloer ook in de hal. En heel gezellig die huiskamer en losse eetkamer

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

hvdmountain

Inderdaad een ontzettend gaaf huis! Alleen de stijl van de keuken vindt ik niet echt bij de stijl van de rest van het huis passen.