Bak kapot door verkeerde olievulprocedure?

Gestart door Lampje, 21-04-2010 07:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lampje

Mijn garage, vriendelijke beunen, hebben de bakolie van mijn 2.3T automaat vervangen. Bak liep nog goed bij 380.000 km.

Vervolgens motor gestart om te ontluchten in iedere versnelling.

Helaas met ernstig vibreren in achteruit en harde kloenk van 2 naar 3.

Volvo garage heeft er naar gekeken en meldt: bak is kapot. "Die was toch al op zijn eind hoor!"

Beun heeft ruil- of revisiebak aangeboden. Volgens Volvo hadden ze met draaiende motor de olie moeten vervangen.

Is dit juist?

mehn

Citaat van: Lampje op 21-04-2010 07:33:06
Volgens Volvo hadden ze met draaiende motor de olie moeten vervangen.
Is dit juist?

Alleen als de bak hélemaal leeg is (bijvoorbeeld omdat de automaat gedemonteerd is geweest). Als ze alleen de stop eruit gedraaid hebben kun je bijvullen met stilstaande motor want dan gaat het slechts om een liter of 3.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Lampje

Klopt. Er is niets gedemonteerd, het was slechts een 50.000 km wissel van de olie.

Er ging 2.5 L olie in.

)()()sT

Er zit normaal een liter of 8 in de bak. Als ik de plug eruit draai komt er maximaal 4-5 liter uitgelopen. Ik had echter nog nooit gehoord dat je met draaiende motor een lege bak zou moeten bijvullen??

Als er bij jou maar 2,5 liter in is gegaan (en 2,5 liter uit), dan zat er dus nog 2/3 in.

mehn

Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 09:46:01
Ik had echter nog nooit gehoord dat je met draaiende motor een lege bak zou moeten bijvullen??

Dat weet ik toevallig van de automaatspecialist die mijn bak er 2x onderuit gehaald heeft ;)
De eerste keer was er iets misgegaan met ontluchten. Ze hadden de bak volgekiept en toen gestart met als gevolg dat de hele motorruimte onder de ATF zat.
De 2e keer hebben ze eerst een paar liter gevuld en de motor gestart om de lucht eruit te laten. Vervolgens hebben ze de rest erin gekiept waarna alle olie in de bak bleef toen ze de motor startte om te ontluchten.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Lampje

Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 09:46:01
Er zit normaal een liter of 8 in de bak. Als ik de plug eruit draai komt er maximaal 4-5 liter uitgelopen. Ik had echter nog nooit gehoord dat je met draaiende motor een lege bak zou moeten bijvullen??

Als er bij jou maar 2,5 liter in is gegaan (en 2,5 liter uit), dan zat er dus nog 2/3 in.

Er zit toch ook een zekere hoeveelheid in de oliekoeler en in het oliefilter dat in de bak geïntegreerd zit?

Hot en Cold niveau's waren echter altijd goed. De laatste oliewissel is ook door een Volvo-garage gebeurd; die weten heus wel hoe ze die goed moeten bijvullen.

Ik heb zelf ook regelmatig gepeild en geen lekkage gehad of zo. Raadselachtig...

)()()sT

Citaat van: Lampje op 21-04-2010 10:59:55
Er zit toch ook een zekere hoeveelheid in de oliekoeler en in het oliefilter dat in de bak geïntegreerd zit?

Ja. Zoals ik typte zit er, laat ik zeggen, 8 liter in. Als je dus de dop eraf draait, dan komt er 4, hooguit 5 liter uitgelopen. De rest zit dus in de koeler etc.

mehn

Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 11:07:24
Als je dus de dop eraf draait, dan komt er 4, hooguit 5 liter uitgelopen.

Dat is al erg veel hoor. BIj de meeste komt er 2,5 à 3 liter uit.

Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 11:07:24
De rest zit dus in de koeler etc.

De oliekoeler valt wel mee, daar zit nog geen 100cc in. Het meeste zit in de koppelomvormer.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Oeps... zie je... ik weet het ook niet precies  ;D :-[

thuur

Citaat van: mehn op 21-04-2010 11:10:23
Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 11:07:24
Als je dus de dop eraf draait, dan komt er 4, hooguit 5 liter uitgelopen.

Dat is al erg veel hoor. BIj de meeste komt er 2,5 à 3 liter uit.

Normaal loopt er ca. 4 liter uit. Als je de auto opkrikt aan de bestuurderszijde haal je de 5 wel ;)


Het kan zijn dat je domme pech hebt gehad, dat er vuil is losgeweekt door de verse ATF en dat dit nu het kleppenblok hindert van goed functioneren. Ik zou een volledige flush adviseren.


Gr :-\

FelixB

Dit was voor mij de reden om het voor PurePower bij Harrie Arendsen in Zevenaar te laten doen, garantie!
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: thuur op 21-04-2010 11:44:24
Het kan zijn dat je domme pech hebt gehad, dat er vuil is losgeweekt door de verse ATF en dat dit nu het kleppenblok hindert van goed functioneren.

Dat hoeft niet altijd pech te zijn hoor.
Soms zijn dit soort dingen voorspelbaar.

Lampje

Dus 10 liter ATF in een emmer. Verlengslang op de oliekoeler en de boel rondpompen?

Bak hoeft dus niet permanent stuk te zijn?


Citaat van: thuur op 21-04-2010 11:44:24
Citaat van: mehn op 21-04-2010 11:10:23
Citaat van: )()()sT op 21-04-2010 11:07:24
Als je dus de dop eraf draait, dan komt er 4, hooguit 5 liter uitgelopen.

Dat is al erg veel hoor. BIj de meeste komt er 2,5 à 3 liter uit.

Normaal loopt er ca. 4 liter uit. Als je de auto opkrikt aan de bestuurderszijde haal je de 5 wel ;)


Het kan zijn dat je domme pech hebt gehad, dat er vuil is losgeweekt door de verse ATF en dat dit nu het kleppenblok hindert van goed functioneren. Ik zou een volledige flush adviseren.


Gr :-\

thuur

Stuk is het schijnbaar toch al, en als vuil de oorzaak is heb je kans de boel weer beter te krijgen. Daar zou ik wel een paar liter ATF aan willen wagen.


Gr ;)

Lampje

Hij is nu gereviseerd en ik heb het genoegen mogen smaken om te voelen hoe een nieuwe Volvo-bak rijdt. Jongens wat rijdt dat mooi soepel!! ;D