Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

ach ... ik ga het wel zien of het wat doet en wat het dan doet.

razorx

Zit ook wat in. Als je op alles perfect voorbereid wilt zijn, komt het nooit af. ;)

peteRRR

Citaat van: Martijn_B op 14-04-2013 20:14:32
Citaat van: peteRRR op 14-04-2013 15:48:07
But it certainly holds a pound or two more boost and is way quieter than the original turbo.

The tune has a boost target of 18 psi and I can reach and hold that where I couldn't before.

Sounds good.

Groet.

Ging over de upgrade van 15G naar billet 19T

Eerlijk gezecht wordt ik er iets duizelig van,..staat ook nog dat er een 18T behuizing wordt gebruikt.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Ja dat is ook een behoorlijk rommelig topic.
Je hebt ook 3 verschillende van die wielen, een om een 16T/18T te upgraden, een om de boostspikes van de  19T te verminderen, een om het 19T wiel te  upgraden zonde wat aan boostspikes te doen. Die laatste heb ik dus.
Je vind nog maar weinig terug op het internet over de effecten, dus nogmaals .... only one way to find out..... ik zal de effecten ervan nog wel laten weten.

Ke moet af en toe ook gewoon eens iets proberen.

Piet

Bericht gehad van Gerry Knubben. Ben toch blij dat ik hem de balancering heb laten doen.

Het compressorwiel van ARD bleek toch een dermate onbelans te hebben dat dit niet door alleen de complete unit te balanceren weg te nemen zou zijn.
Dit terwijl ARD beweert dat het wiel gebalanceerd zou zijn.... hmmm geeft wel te denken.  :eusa_think:

Over de revisiedelen verkregen via Nickelsport heeft hij niets gezegd, hij heeft deze wel beoordeeld,  kennelijk zit dat wel goed dus.

Martijn_B

Interessant... Mailtje naar ARD doen met meetrapportje van Knubben?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Heb hem nog specifiek gevraagd naar de geinstalleerde revisie onderdelen van Nickelsports, maar die waren helemaal o.k. volgens hem.
Ik weet niet of er een meetrapport bij zit, turbo is vandaag verstuurd.
Bovendien hij is nu bij mij helemaal goed, kwa balans dan. ARD zoekt het verder zelf maar uit.
Eerst eens de effecten afwachten, mochten die tegenvallen kan ik alsnog contact zoeken met hen.

Piet

Citaat van: MrCain op 14-04-2013 16:28:50
Hmmm....alleen als je dit op de site tegen komt  :eusa_think:

http://www.ardtuning.com/assets/images/005.jpg

;D

Volgens mij heeft zijn vrouw deze foto er op gezet  :P
Wie is dit eigenlijk?
Iemand van ARD tuning?
Toch niet de ontwerper van mij compressorwieltje
Geen wonder dat die niet goed uitgebalanceerd was dan.

MrCain

Dat is inderdaad "Lucky"  ;D

Citaat van: Piet op 23-04-2013 09:24:46
Citaat van: MrCain op 14-04-2013 16:28:50
Hmmm....alleen als je dit op de site tegen komt  :eusa_think:

http://www.ardtuning.com/assets/images/005.jpg

;D

Volgens mij heeft zijn vrouw deze foto er op gezet  :P
Wie is dit eigenlijk?
Iemand van ARD tuning?
Toch niet de ontwerper van mij compressorwieltje
Geen wonder dat die niet goed uitgebalanceerd was dan.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

BaRRaCuDa

Zo dat is een mooi impellerwieltje :)

Temperatuur van de turbo is ook naar beneden te brengen door het turbinehuis te "polishen" (inwendig uiteraard). Het is nu zo ruw en dat geeft zo veel wrijving, naar mijn idee kan het alleen maar helpen. Lucht mag je beschouwen als een vloeistof en dat wil dus zeggen dat de ruwheid van de wand wel degelijk invloed heeft op de doorstroomsnelheid, generatie van warmte door wrijving. Ik wil het niet opdringen uiteraard! Het zal ook niet bij iedere turbo nut hebben, maar bij de TD04's lijkt het me heel sterk als je er geen profijt van zal hebben, met name voor pk's.  

Zodra ik een carbide freesje heb, ga ik beginnen met slijpen ;D

Ik zie nu dat ze er ook voor de 16T zijn ;D

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Turbo-Geek

Citaat van: Martijn_B op 26-04-2013 11:12:01
Je turbinehuis heb je het liefst zo heet mogelijk.

Precies ! De hitte zorgt voor expansie en dat zorgt voor een nog betere turbine werking.
Dus gewoon ceramisch coaten dat huis en zorgen voor een heatjacket, en zoveel mogelijk hitte binnen houden. Niet te druk maken om de malsporen.

Vwb Billet wheels, het is mischien nieuw in de Volvo scene maar wordt al jaren gebruikt in de tuning scene.
Met name het gewichtsvoordeel speelt een grote rol, je kunt dat gewichts voordeel compenseren met een groter wheel en dus bij hetzelfde gewicht meer lucht verplaatsen.
Soms gaat dat ook gepaard met een ander compressorhuis.
Mbt de meer of minder Vin structuur zijn de meningen verdeeld en ook de resultaten spreken elkaar tegen.

Vwb de kwaliteit van het ARD wheel kan ik echter gissen, ze worden massaal (die billet wheels) aangeboden op Ebay vanuit Azie, je krijgt dan een mooi ogend wheel wat niet altijd voldoet aan de verwachtingen.

Succes, ben benieuwd wat het doet.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Tja .. zoals eerder gezegd dat is altijd afwachten als er nog weinig over "gepubliceerd" is op het internet.
Ach het is wel grappig om eens uit te proberen. Je kan er een hoop over theoretiseren maar het is uiteindelijk de praktijk die het moet uitwijzen.
Doet het niks... jammer, zou het een zelfs een negatief effect hebben.... ligt ie er zo weer af.

Wat betreft het wel of niet polijsten van het turbohuis, ook daar kan je veel over theoretiseren maar het is een tamelijk ingewikkeld proces waar een hoop ingewikkelde stromingsdynamica bij komt kijken.
Op basis van alleen theorie wordt het effect ervan moeilijk te voorspellen.
Ook dat zal je uiteindelijk in de praktijk moeten testen wil je het effect weten, maar mijn ik heb (subjectief) het vermoeden dat het maar zeer marginaal verschil in positieve dan wel negatieve zin zal maken

BaRRaCuDa

Het gaat toch om de lucht zelf die zo heet mogelijk moet zijn, de temperatuur van het huis is daarbij toch niet zo van belang? Ik snap dat je zo veel mogelijk warmte in de turbo wil houden/door de turbo wil laten gaan, maar het turbinehuis onnodig roodheet stoken door wrijving lijkt mij niets van voordeel opleveren. Kan alleen maar weer lijden tot scheuren in het huis, en juist grotere speling, door uitzetting, tussen turbinewiel en huis (verschil in uitzettingcoefficient van de verschillende materialen)...

Daar zeg je wel wat idd over dat impellerwiel... Je moet er wel zeker van zijn dat ie te vertrouwen is, als ie uit elkaar spat op hoge snelheid ben je verder van huis... Ik ben benieuwd naar het resultaat  :)