Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Mooi werk weer en inspirerende post.  :eusa_clap:
Wat mij verbaast zijn de oscillaties in de MAF waarde en bij de AFR.
Vind je die ook terug in de gemeten turbodruk?
Ik vind namelijk een zelfde patroon terug in mijn gemeten turbodruk, maar niet in de MAF of AFR waarde.

Het kan geklets zijn wat ik nu typ, maar ik associeer het patroon met bank switching.

-edit- Ik zie dat de 960MAF voldoende is voor mijn wensen. Thanx!

razorx

Omdat plaatjes meer zeggen. Dit is wat ik bedoel:

Donkergroen is de gemeten turbodruk. Vergelijkbaar patroon met je AFR en MAF waarden.

Het effect van mijn clippende standaard MAF is goed te zien.
Dit is een acceleratie van ergens tussen de 100 en 130 naar 180. Dus de volle last wordt nog niet gehaald.

Piet

Nee, ik vind mijn maf signaal ook erg onrustig. Die hoort strakker te zijn.
Ik denk dat dat mijn sensor aan vervanging toe is. Hij zit er ook al een tespectabel aantal km's in, in ieder geval meer dan een ton.

razorx

Ik vraag me af of het dat is, zie ook mijn turbodruksignaal.

razorx

Het ziet er zo sterk uit als het schakelen tussen twee waarden.

Piet

De turbodruk ziet er bij mij dan weer wel strak uit.
Ik vertrouw mijn sensor toch niet, bij de meting met de arduino vertoonde hij ook al spikes.

Ik denk dat ik eens zo'n losse sensor van Pierburg ga proberen. Die schijnen erg nauwkeurig te zijn ( naar verluid)

Piet

als de pilot control niet de load request map "volgt" schijn je ook oscillaties in je turbodruk te krijgen. Wijkt de uiteindelijke tcv duty cycle erg af van de pilot control map bij jou? (maarten hier btw)

Piet

Filosoferend wat de oorzaak kan zijn van je turbofluctuaties (piet weer hier)
Staat je wastegate wel strak genoeg? ( halve maantje)

razorx

Citaat van: Piet op 01-03-2014 00:01:28
als de pilot control niet de load request map "volgt" schijn je ook oscillaties in je turbodruk te krijgen. Wijkt de uiteindelijke tcv duty cycle erg af van de pilot control map bij jou? (maarten hier btw)
Zal ik even checken. De aansturing van de TCV is wel weer een strak signaal. De wastegate staat ingesteld volgens de halve maan methode maar voor hetzelfde geld is er gerommeld met het stangetje. Zou veel verklaren. Of een actuator die raar is.

Maarten-t5

Vreemd, als de aansturing van  de TCV een strak signaal is, zou je minder fluctuatie verwachten. Misschien toch wategate te los, turbodruk loopt op, wastgate lekt wat, druk loopt terug, wategate sluit weer af, begint weer van voren af aan. Heb al eerder een auto op die manier zien zagen, toen door een lekkende BOV.

Piet

Het membraan in de bov kan stuk zijn inderdaad of de veer te slap.
Of je IPD tcv reageert niet goed, kan je die niet eens uitwisselen voor een volvo type

Piet

Het getwijfel over mijn LMM zat, heb ik maar een nieuwe originele Bosch besteld.
167 euro bij auto-onderdelen24.nl, nog wel duur maar niet zo achterlijk duur als bij volvo.

KIM

Piet

Om het vergelijken van de logs met de tabellen te vergemakkelijken heb ik een klein programma'tje in Delphi geschreven.
Daar is een zondagmiddag een goed moment voor.
En ik noemde het ................ TunerPro Log reader:

Ik converteer een log file naar een eigen formaat waarbij ik alle gaslos situaties (TPS=0) er uit gooi (alleen maar vervuiling)

Ik meet dan alle waarden per cel en geef het gemiddelde per cel weer:

Voor de gemeten TCV duty cylce, zodat ik die makkelijk kan vergelijken met de "TCV Duty Cycle Pilot" map.
Het is goed om de waarden in die tabel zo goed mogelijk overeen te laten komen met de gemeten waarde in de logs.
De ECU gaat van de waarde in de tabel uit om zo weinig mogelijk correctie te moeten uitvoeren om aan de gvraagde load te voldoen, zodat hij daarvoor niet in tijdnood komt (even kort door de bocht gezegd).

Ook de gemiddelde AFR waarden kan zo getoond worden in een tabel die precies overeenkomt met de "VE Map Part Load" tabel.
Zo kan je precies zien waar die tabel nog wat getweaked moet worden voor een juiste AFR

Ook de gemeten load kan getoond worden in een zelfde tabel als de "Target Load Map" tabel, zoadt makkelijk te zien is of de gevraagde load ook gehaald wordt.

Het is wel een voorwaarde dat de x- en y assen van de tabellen gelijk zijn aan de assen van de tabellen in tunerpro.
Ook hier is in voorzien:

MrCain

:eusa_clap: :eusa_clap:

Begint nu echt op een stand alone te lijken! Echt heeeeel goed bezig zo!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!