Drukopbouw in koelsysteem

Gestart door MichielMaas, 26-04-2010 09:39:31

Vorige topic - Volgende topic

MichielMaas

Het volgende wat de Volvo al een tijdje laat zien.

Bij de koude start loopt de temperatuur mooi rustig op maar wel wat ver. De naald gaat door tot net in het rood om kort daarna weer te zakken tot horizontaal. Dan blijft deze stabiel. Geen verschil waarneembaar tussen rijden, stationaire draaien of filerijden.

Dit lijkt een thermostaat verhaal en deze is dan ook reeds vervangen. Zelfde patroon maar nu net ff iets minder hoge temperatuur, verder geen verschil.

Nu was ik, ook leesbaar elders op dit forum, zondag op weg naar de Varvard, hoor ik een zachte plof en verlies veel koelvloeistof. Het expantievaatje gescheurd. Blijkbaar loopt de druk zo hoog op dat dit de zwakste plek bleek te zijn.

GEEN drap in olievuldop en GEEN drap in koelvloeistof.

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen gehad? Is het toch de koppakking? of is er wellicht een verstopping in het systeem?

Het gaat niet om een 850 maar om een 240 2.0 1993 met 490dkm op lpg. Een technisch probleem die volgens mij universeel is en hier misschien wel gesteld mag worden, ook omdat hier veel 240 rijders zijn. Ik heb de vraag ook op andere fora gesteld om maar zoveel mogelijk info te verzamelen.

Dank alvast.

thuur

Zeker niet universeel en zeker niet het juiste forum.

Heb je extra meters aangesloten in de 240?

Koelsysteem spoelen kan nooit kwaad. Stekker van de temp.sensor ook nakijken. Tankje kan gewoon zwak geweest zijn, vervangen en niet meer over malen. Zijn de slangen erg hard na een tijdje rijden? Slang boven en onder de radiator van ongeveer gelijke warmte?

Gr ;)

MichielMaas

Er zijn geen extra meters aan gesloten. De slangen zijn enigzins hard en niet helemaal in te knijpen. ??
Vaatje wordt natuurlijk vervangen. V.w.b. de temperatuursensor; Deze zal ik preventief ook maar vernieuwen.

Toch bedankt voor je snelle reactie, ook al is het geen 850 specifieke vraag.

Ludo

Een wijzer die richting hemel aanwijst, is doorgaans een thermostaat die dicht blijft.
Je hebt hem al vervangen, dus mag je aannemen dat die goed is. (of nogmaals testen)
Een verstopping kan dan zeker een oorzaak zijn, komt wel vaker voor met onderdelen die eindelijk van hun pensioen willen genieten.   ;D
Zowel de radiator kan, maar ook de rest van het koelsysteem, je weet immers nooit wat een vorige eigenaar heeft gedaan om een paar euro's te besparen....

thuur

Je moet de slangen zeker een vingerdik kunnen inknijpen als de motor op temp. is.

Gr ;)

MichielMaas

Het doorspoelen van het koelsysteem, wat voor spul zou ik daarbij kunnen gebruiken? Onkalker of iets dergelijks?

Er zou natuurlijk kalkafzetting aan de binenkant van het systeem kunne zitten.  :eusa_think:

nickk.

Citaat van: MichielMaas op 26-04-2010 13:20:08
Het doorspoelen van het koelsysteem, wat voor spul zou ik daarbij kunnen gebruiken? Onkalker of iets dergelijks?

Er zou natuurlijk kalkafzetting aan de binenkant van het systeem kunne zitten.  :eusa_think:

Beste is om eerst het geheel flink met de tuinslang door te spoelen (thermostaat er even uit, kan je ook daar spoelen). Daarna zou ik persoonlijk de boel afvullen met water + speciale reiniger (ben de naam even kwijt). Dat na een paar honderd kilometer aftappen en dan afvullen met geschikt koelwater.

thuur

Je kunt een reiniger kopen bij een automat.zaak voor het gehele koelsysteem. De radiator zelf kun je met wat verdunde schoonmaakazijn spoelen.

Gr ;)

Piere

Mijn 240 had iet gelijkaardigs voor ik'm sloopte, heb me laten vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk kwam omdat de radiator verstopt zat ja...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MichielMaas

De de garage waar ik altijd kom, heeft nog een radiator liggen. Die eerst maar eens vervangen.  ;)