T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Citaat van: maartendeb op 06-04-2012 18:12:48
Accu eruit, druk/tempsensoren op de inlaatbuis los, dan kon ik met een schroevendraaier precies bij de slangklem komen:
http://dl.dropbox.com/u/1442271/v70/reverse_intercooler_kit/19_slangklem_etm_demonteren.jpg

Dat is ook de beste en snelste manier, de accu hoeft er zelfs niet uit, die sensoren eruit en dan kan je met je arm zo onder het inlaatspruitstuk.

Ik had 't vorig jaar op Swedespeed gelezen dat iemand zijn gasklep er binnen 15m afhaalde,  en  is inderdaad een zeer snelle manier waarbij je nauwelijks andere dingen moet loshalen  :eusa_dance:

Staat goed, voel je ook nog verschil?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

cas

Mooi! ik heb iets smallere buisjes... en zwarte slangen. Ik wil ook blauw !!  :eusa_drool:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

maartendeb

Ik heb het idee dat het onderin iets beter pakt nu, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn. De echt merkbare upgrade was de sport puupe :eusa_drool:

arjen850

Wauw Maarten, dat hebbie weer mooi emaakt kerel ;D

Durf het bijna niet te vragen, maarre what's next? ;D

Sbv

Nieuwe auto misschien, deze is bijna klaar of eigenlijk helemaal klaar

maartendeb

StefanCJ

maartendeb

Vandaag weer geklust in de schuur met klusmaat BenB. We begonnen in de ochtend met wederom nieuwe veren voor La Flama Blanca. Dit keer stevigere, nagedrukte H&R veren met de Koni FSDs. Net toen we klaar waren kwam Johan (dopie) gezellig op de koffie en kon hij mooi mee voor het testritje over de dijk ;D
Het is een mooi parcours met bochten, heuveltjes, asfalt, stenen, alles om de ophanging goed te testen. Zelfs ik merkte nu dat de diesel met deze veren toch wel erg lekker ging. Hopelijk is Ben volgende week nog steeds tevreden, we blijven aan de gang...;D
Daarna hetzelfde rondje gedaan in de gouden koets van Johan. Na 2,5 jaar Volvo hobby eindelijk eens mee kunnen rijden in een dik getunede R AWD. Maaaaan wat gaat dat lekker zeg, en wat een grip! :eusa_drool: Johan, tof dat je er was, volgende keer klus je mee he! :D  

Nadat Johan op huis aanging, gingen wij een poging doen om de magneetkoppeling van de 2.5T te stellen. Tijdens de rode R toer besloeg de voorruit af en aan, wel een beetje een bummer na een verse condensor + vulling.

We begonnen met de multiriem los te halen. Voor het bereik/zicht ook even de ECU bak losgehaald:

De speling bij koude motor was ongeveer 0.5mm:

Toen wel een dik uur gestoeid om met de koppelingsplaat, M6 bout, de 3 M5x25 boutjes, en de ringratel ala deze howto:

Eindelijk los:

Bij het vorige groot airco onderhoud paar jaar terug was de magneetkoppeling al eens gesteld. Er zaten ook nog maar 2 ringetjes in. Helaas was het een dikke en een hele dunne, niets daar tussenin:

Tegen beter weten in de dunne er maar tussenuit gelaten en de boel weer in elkaar gezet. Nu zit ik op 0.45mm speling ipv 0.5mm. Bij het testen bleek de aircopomp echter nog steeds om de 30 seconden in en uit te schakelen, dus volgens mij is het mislukt :eusa_wall: Het bleef wel de hele terugweg ijskoud binnen, dus het lijkt iets beter. En nu heb ik een voorbeeldringetje om mee naar de Hornbach te gaan. Hopelijk hebben ze iets wat tussen deze 2 ringetjes in zit qua dikte, dan kan ik die tezamen met de dunne proberen voor nog minder speling. Jammer dat het opnieuw moet, want het was geen leuk klusje :evil:

Wat wel weer leuk is van een middag onder de wagen liggen: ik lag eigenlijk best relaxt en heb nu eens geen rugpijn ;D Verder viel ook ineens een plasje koelwater op. Het kleine slangetje achter het blok bleek nog steeds een beetje te lekken. Deze dus:

Slangetje beetje bijgedraaid en de klemmetjes goed vastgedraaid, zit weer goed nu.

Als laatste nog even geluisterd naar een tik in het voorwiel aan de bestuurderskant. Als de motor warm is, hoor je het vanaf 50km/u. De wagen stond nog op bokjes, dus ik heb even snel een filmpje gemaakt. Het helikoptergeluid moet je even wegdenken, dat komt door mijn telefoon. De tik hoor je het best aan het einde van het filmpje.

Hopelijk hoort iemand dit en denkt "ooohhh dat is het ...lager/kineet" :) Normaal op de weg hoor ik het rechtdoor, met de koppeling in, en de bocht om, en pas vanaf 50km/u. Zo op bokjes klonk het alsof het "in de velg" zat, aan de buitenkant.

Ik zet in op een wiellager? Ik zal ook nog eens wat gaan spitten op het forum, weet er nog niet zoveel van.

dopie

Dat was zeker een mooi rondje over de dijk ;D, ook het diesel rondje was genieten :).
En jullie hebben daar echt een mooi klus hok (alleen mag je het eigenlijk niet zo noemen is gewoon een houtskelet garage echt heeeeel mooi). En we gaan er zeker een keer klussen want het gaat er daar prof aan toe bij jullie (alles bij de hand).

Gewoon super :eusa_clap:

peteRRR

Als je het wiel draait met de hand hoor/voel je dan geen getik of frictie Maarten?
Meestal met een wiellager of homokineet is het een soort van knarsend geluid maar dit is een tikkend geluid. :eusa_think:

Lastige is dat het geluid zich transporteert naar de buitenkant van het wiel door de metalen delen heen,( geleidend ),verrotte baklagers
zijn ook te horen aan het wiel terwijl het de baklagers zijn.
Ook geen speling op het wiel zelf in horizontale of verticale richtingen of dat de velg flink warm is naar een rit tov de andere velgen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

The Volvoboy

Inderdaad. Homokineet is meer ''knok knok knok''.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

maartendeb

Vandaag bij de Airco meeting bij Car Cool Helmond geweest. Met 100 gram extra koelmiddel blijft het constant in/uitschakelen van de compressor weg en is het nu weer heerlijk koel binnen :) Laat de zomer maar komen! 8)

THIJS-V70

Hoe kun je 850 vullen als er volgens de specs, zover ik weet, maar 775 in mag ?

Teveel is echt niet goed voor je pomp zover ik weet.

Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

StefanCJ

Er mag toch maar 750 gram in?

mehn

Onze aircosystemen mogen tussen 750 en 850 gram koudemiddel bevatten, afhankelijk van het land waar je woont. (zie handleiding die je bij de auto gekregen hebt)
In warme landen vullen ze slechts tot 750 gram omdat door de hogere temeratuur het koudemiddel uitzet en als je er dan 850 gram in zou hebben wordt de druk te hoog en werkt de airco niet meer (of ploft 1 van de onderdelen).

Er moet dus minimaal 750 gram in en aangezien we niet in de sahara leven kan er bij ons klimaat best iets meer in. Dit heeft tevens tot gevolg dat de airco niet zo in- en uitschakelt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: