Pinout S/V/C70 RTI scherm connector

Gestart door WubboZ, 05-03-2010 18:10:43

Vorige topic - Volgende topic

WubboZ

Heeft iemand toevallig enig idee hoe over de pinout van het RTI scherm zoals dat in de V/S/C70 leverbaar was in elkaar zit? Het gaat om het klap (dus niet schuif) scherm. Ik ben bezig met een car pc, en wil daar dat scherm voor gebruiken, vanwege het nette (hopelijk) nette eindresultaat, maar ik heb alleen het scherm en verder geen RTI materiaal. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kom alleen maar info over het nieuwere schuivende scherm tegen, zoals op http://volvo.kalb.org/. Heeft iemand misschien info over hoe dat bij het oude scherm zit? Voornamelijk de pinout zou erg handig zijn, de rest knutsel ik zelf nog wel in elkaar.

Zo ziet de connector om mijn schermpje er uit:

thuur

Connector H
Aansluiting   Signaaltype   Contact aan   [Overige]
H1   Kleursignaal (rood), scherm   Wisselstroom wanneer rode kleur wordt getoond
H2   Kleursignaal (groen), display   Wisselstroom wanneer groene kleur wordt getoond
H3   Kleursignaal (blauw), scherm   Wisselstroom wanneer blauwe kleur wordt getoond
H4   Synchronisatiesignaal, display   Digitaal signaal
H5   Signaalmassa, display      U≈0 V
H6   Signaal, afstandsbediening      -
H7   COMP/RGB         -
H8   Afschermingsmassa, kabel naar scherm   Ulaag   [Dit is om de kabel te beschermen tegen externe storingsbronnen.]
H9   Signaal, video         Digitaal signaal
H10   Synchronisatiesignaal, display      Digitaal signaal
H11   Voeding            Uaccu
H12   Voeding            Uaccu
H13   X-voeding            Uaccu
H14   Signaal, verlichting         -   [Past de lichtsterkte op het scherm aan.]
H15   Signaalmassa         Ulaag
H16   Signaalmassa         Ulaag
H17   Signaalmassa         Ulaag
H18   Signaal, afstandsbediening      -
H19   COMP/RGB         -
H20   -            -
H21   -            -
H22   -            -

Pin H1 bevindt zich rechtsonder op jouw foto, H22 linksboven.

Gr 8)

WubboZ

Super! :D Ik ga er zo direct eens mee aan de slag! Hoe zit dat met H7 en H19, is dat een mogelijkheid om te schakelen tussen composiet video en RGBs beeld, of lees ik dat verkeerd? Ik gebruik natuurlijk het liefst RGB  ::)
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het prima aan te sluiten is met van die pin-header dingetjes, maar een connector die precies daarin past is een stuk lastiger te vinden, helaas  :-\

WubboZ

Nou, het heeft even mogen duren, maar nu ik weer wat tijd heb kan ik eindelijk hier weer mee verder. Ik heb inmiddels een passende connector gevonden op de sloop. Niet dat er V70's stonden waar deze navi ooit in heeft gezeten, dat zou te makkelijk zijn. Ik heb de connector uiteindelijk uit een V70 II gehaald, daar dit er blijkbaar ook een standaard ergens aan de kabelboom.
Afijn, ding afgeknipt en meegenomen, net de hele handel aangesloten, maar waarschijnlijk doe ik nog iets verkeerd. Ik heb nu de volgende dingen aangesloten om te kijken of ik er leven in kan krijgen:

H11   Voeding            Uaccu
H12   Voeding            Uaccu
H13   X-voeding            Uaccu
H14   Signaal, verlichting         -   [Past de lichtsterkte op het scherm aan.]
H15   Signaalmassa         Ulaag
H16   Signaalmassa         Ulaag
H17   Signaalmassa         Ulaag

Maar helaas, er gebeurt niets. Als H13 (X-voeding) aangesloten word is er wel kort te horen dat er een kleine motor (o.i.d.) gaat draaien voor +/- een seconde, maar er is geen beweging in het scherm te zien. Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met het zonder RTI aansturen van dit schermpje? Of iemand met die kan omschrijven hoe dit scherm werkt, want ik heb het nog nooit in werking gezien. Ik neem aan dat het scherm alleen maar open gaat als de navigatie gestart wordt, en dat ik daar misschien nog een signaal voor mis. Het kan ook zijn dat het allemaal wel werkt, maar dat het scherm open hoort te draaien als je die motor hoort en dat er bij mij iets mis is waardoor er dan niets gebeurt. Kan iemand dat bevestigen? Anders blijf ik bezig met schema's zoeken, in plaats van dat ik het scherm even open schroef om te kijken wat er mis is...

WubboZ

Nou, wat een beetje prutsen al niet oplevert :eusa_dance:

Na het volledige scherm uit elkaar te hebben gehaald kwam ik er achter dat het riempje dat van het motortje naar de rest van de scherm aandrijving loopt een beetje los zat. Na wat testen, door alles aan te sluiten zoals ik hierboven aangegeven heb bleek de motor netjes te draaien en ook het riempje zat toch strak genoeg, alleen het motorje draait zo dat het scherm dicht gaat.

Na het scherm handmatig opengedraaid te hebben (door zelf de poelie aan de motor de draaien) en daarna nogmaals de boel aan te zetten blijkt dat de motor nu langer aan blijft, en wel precies lang genoeg om het scherm netjes dicht te laten vallen. Blijkbaar gaat et scherm altijd dicht zolang er geen videosignaal is. Omdat ik te lui was om een VGA/Composiet kabel in elkaar te gaan knutselen en ik al zo'n vermoeden had ben ik eens naar de twee Comp/RGB pennetjes (H7 en H19) gaan kijken, en ja hoor!
Als je H19 aan de U+, of H7 aan Ugnd hangt gaat het scherm open, de backlight aan, het hele spulletje. Natuurlijk is er nog geen beeld.
Ik heb nog niet helemaal door waarom deze twee pennetjes verschillend aangesloten moeten worden (een positief en de andere op ground). Met deze twee lijnen heb je in principe 4 mogelijke combinaties, maar er worden er maar twee gebruikt. Het zal wel Volvo logica zijn ???

Afijn, nu het beeld nog, maar helaas heeft de connector van de sloop niet alle pennetjes bezet, en zijn de clips van de individuele lijnen zo verrekte lastig los te maken dat draden verplaatsen een ramp is. Hierdoor heb ik helaas geen mogelijkheid om de R, G en B aan te sluiten... Op jacht naar een extra connector wordt dat dus.

Gelukkig heb ik wel draad op alle andere nuttige posities, dus ben ik maar verder gegaan met het "Signaal, video" op pen H9. Na wat zoeken toch nog genoeg kabel en apparaat gevonden om dit aan te sluiten.
Daarbij is er goed nieuws en slecht nieuws: Er is beeld  :D, maar het 'rolt' over het scherm, alsof het synchronisatie signaal mist. Nu is er voor composiet eigenlijk geen sync nodig, maar het lijkt er op alsof er is wel een pennetje voor aanwezig is: H10 Synchronisatiesignaal, display.
Misschien dat het dan S-Video is in plaats van Composiet...
Nou, morgen meer, eerst slapen ;)

daytonawim

evanmandos

WubboZ, erg mooi projectje! als je dit zo'n beetje werkend hebt, zou je dan eens een aansluitschema willen tekenen? ik denk ook al een tijdje aan een carputer maar wil de huidige volvo radio behouden en geen lelijke aftermartket schermpjes erin hangen :)

vooral waar je het sync signaal weg gaat halen ben ik wel benieuwd naar :)