Aanslag op contactpunten verdelerkap

Gestart door KMvrtr, 29-04-2010 21:45:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KMvrtr

Vandaag eens even mijn verdelerkap en rotor bekeken. Helaas wilde de camera niet meewerken, dus ik heb geen foto's.

De contactpunten op de verdelerkap hadden wat zwartgrijze korrelige aanslag erop. Leken wel kleine korreltjes metaal. Ik kon ze makkelijk weg krabben, en de contactpunten eronder zijn nog volledig vlak, nog helemaal niet ingesleten.

Nu is dus mijn vraag of het wegkrabben van de aanslag voldoende was, of dat ik de verdelerkap toch beter kan vervangen? Rotor zag er niet helemaal fris meer uit, dus die wil ik sowieso gaan vervangen.
Ik rij op LPI, dus een goede ontsteking is belangrijk.

850estatetdi

ik zou zelf de rotor dan wel vervangen als die niet zo best is de verdelerkap als die echt nog niet ingesleten is kan je die laten zitten wel de puntjes goed schoon maken, deze hebben waarschijnlijk deze aanslag gekregen omdat je rotor niet best meer is

arjenT5R

ik stond er laatst ook van te kijken spul zit er mischien 30.000km in bij mij
en was idd ook al flink van de aanslag en vuiligheid....

verdeelkap en rotor zijn de kosten en het werk niet beter vervangen dan lijkt me
zeker op gas moet je ontsteking perfect zijn  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Zolang het nog niet te erg is weggevreten/ingebrand zou ik er niet van wakker liggen. Als het echt begint te slijten dan zie je dat wel als je de aanslag wegkrabt. Kijk ook goed naar de rotor.


Gr 8)

KMvrtr

Bedankt voor de reacties. Nieuwe rotor zet ik er volgende week op.

Nog twee vraagjes:
- Hoe maak je die verdelerkap en puntjes nu eigenlijk echt goed schoon? Ik lees her en der wat over schuurpapier (grof/fijn?), remmenreiniger, wasbenzine.
- Is er nog een vaste interval om dergelijke zaken bij te vervangen? Ik was eigenlijk best verbaasd dat de punten nog zo gaaf waren onder die aanslag.

Henk855

Ouderwets contactpunten vijltje ;D

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

KMvrtr

Verdomd, zo'n ding bestaat echt!  :eusa_shifty:
Dacht eerst dat je een geintje maakte....


pwassink

#7
Waarom gilt iedereen hier nu iets over een item dat simpelweg niet in een 850 te vinden is ?  ;)


Dit zijn immers contactpunten . en die heeft een 850 (godzijdank) niet!



En dit is een 5 cilinder stroomverdelerkap.



Waarbinnen je mogelijk deze rotor kan aantreffen.



Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

KMvrtr

Ha, je maait het gras voor mijn voeten weg.  Al google-end (?!) viel me al op dat contactpunten eigenlijk iets anders zijn. Wat precies, dat weet ik nog niet.
Maar hoe heten die dingen in de verdelerkap dan Peter?
En moet ik daar inderdaad een aparte vijl voor aanschaffen?

)()()sT

Wat houden jullie hier eigenlijk aan als interval voor vervanging?
En als je al twijfelt aan de staat, waarom vervang je de boel niet gewoon? Heb je gelijk een verse :)

KMvrtr

Citaat van: )()()sT op 30-04-2010 08:58:50
Wat houden jullie hier eigenlijk aan als interval voor vervanging?
Die vraag heb ik ook al gesteld, en ik hoop nog op een antwoord.

Citaat van: )()()sT op 30-04-2010 08:58:50En als je al twijfelt aan de staat, waarom vervang je de boel niet gewoon? Heb je gelijk een verse :)
Nou, eerlijk gezegd verwachtte ik dat ie wel vervangen moest worden en er ook dienovereenkomstig uit zou zien. Maar tot mijn verrassing oogt ie dus nog erg netjes. De contactpuntjes-die-geen-contactpuntjes-zijn zagen er nog bijna als nieuw uit nadat ik die aanslag er wat af had gekrabt.
Daarom ben ik dit draadje dus ook begonnen.

pwassink

Er zal ongetwijfeld een interval voor zijn.

Ik doe het zelf meestal "on condition" zoals dat in luchtvaart-termen heet.

Bij een nieuwe of mij onbekende auto zet ik er meestal gewoon een frisse set op, kosten zijn gering en dan weet je
tenminste zeker hoe oud t spul is, en je hebt alles een keer bekeken en kijken & vervangen is bijna-geen-meerwerk.

Ook bij een stage-0 hoort dit naar mijn idee, en op een gas-wagen zou ik ook erg kritisch zijn en bij minste twijfel swappen.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Henk855

#12
Citaat van: pwassink op 30-04-2010 08:46:55
Waarom gilt iedereen hier nu iets over een item dat simpelweg niet in een 850 te vinden is ?  ;)


Dat wij geen contactpunt hebben zoals je afbeeld, dat is dacht ik algemeen bekend. Maar het schoonmaken van de contacten in de verdelerkap gaat prima met een ouderwets contactpuntenvijltje, handiger dan een stukje schuurpapier.

Sjors

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

KMvrtr

Citaat van: pwassink op 30-04-2010 09:10:09
Er zal ongetwijfeld een interval voor zijn.

Ik doe het zelf meestal "on condition" zoals dat in luchtvaart-termen heet.

Bij een nieuwe of mij onbekende auto zet ik er meestal gewoon een frisse set op, kosten zijn gering en dan weet je
tenminste zeker hoe oud t spul is, en je hebt alles een keer bekeken en kijken & vervangen is bijna-geen-meerwerk.

Ook bij een stage-0 hoort dit naar mijn idee, en op een gas-wagen zou ik ook erg kritisch zijn en bij minste twijfel swappen.


Helemaal mee eens. In mijn (inmiddels wat gedateerde :eusa_shifty:) blog   kun je zien dat ik dat ook kort na aanschaf alles heb vervangen (bougies/kabels/verdelerkap/rotor/bobine).
Ik hanteer ook ongeveer dezelfde vervangingsmethode, on condition is wel een mooie term daarvoor ja.

Alleen, ik weet niet zoveel van electronica. Dus wanneer 'on condition' nu precies aan de orde is bij een verdelerkap kan ik niet precies bepalen (een verrot exemplaar herken ik uiteraard wel).  Vandaar dat ik het maar eens op het forum heb gezet. Dan leer ik er nog wat van.  :)
Zo weet ik nu dat contactpunten eigenlijk wat anders zijn ;D en dat er een contactpuntenvijl bestaat.

KMvrtr

Nieuwe vraag: rotor + evt verdelerkap. Waar koop ik die? En van welk merk? Ik zie dat er flinke prijsverschillen tussen zitten. Bijvoorbeeld Bosch rotor 29.29 euro, Facet rotor 13.35 euro.