probleempje voor de diehard puzzelaar

Gestart door streevertje, 09-02-2004 20:49:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ivanho

Klokkenhuis heb ik ook al helemaal uit elkaar gehad. Kwam daar nog een verdwaald lampie tegen die uit de houder in het klokkenhuis was gevallen, maar goed!.  De zekering waar jullie over spreken, dat is er ééntje die vastgesoldeerd zit op de printplaat. Die heb ik losgehad (anders meet je overal doorheen) om m te checken. En je raadt het al, die was goed. Alle soldeerpuntjes geïnspecteerd op breuken maar niets kunnen vinden. ???

Laatst merkte ik op dat bij het sluiten van de bestuurdersportier de meters heeeel even aansloegen.. Heb de dag erna  direct alles nagekeken. Vond de massarail (onder het dashboard, waar die brede connector ook in hangt) verdacht en heb deze losgehad en schoongemaakt. Het euvel is niet verholpen. En ik heb de meters ook niet meer zien bewegen bij het sluiten van de portier. Ik kan me tuur's reactie goed voorstellen. " Ik moet het weten ".  >:(

Het OBD1 verhaal van Ludo ga ik zeker ff proberen. Foutcodes geeft ie niet, dat weet ik al. Alleen wat de meters aangeven, daar heb ik nooit op gelet.

Wordt vervolgd, en hopelijk met een oplossing  8)
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

Willem74

Heeft de 850 al een electronische snelheidmeter? :-\ Zo ja dan liften de andere klokken mischien wel mee op een signaal wat deze aan moet sturen.
- motor moet lopen
- auto moet rollen maar snelheid maakt niet uit
- wel of niet remmen heeft geen invloed

Kortom de 2 kleine klokken gaan pas aan als de snelheidsmeter iets aan geeft?
of heb ik iets over het hooft gezien? :-[

Is er iemand die een elec. schema kan scannen misschien dat hier meer uit te halen is. Cruise control (mits aanwezig op de 850?) werkt waarschijnlijk ook op dit snelheidssignaal dus kan ook nog een massa probleempje in die handel zijn?
5 cil. x 0.5 ltr. x turbo = 140 pk en 290 Nm
Toch niet raar dat 1560kg Zweeds staal dan haast krijgt!

ivanho

Citaat van: Willem74 op 14-04-2005 21:55:00

Kortom de 2 kleine klokken gaan pas aan als de snelheidsmeter iets aan geeft?
of heb ik iets over het hooft gezien? :-[

Klopt dat electronische signaal schakelt nu de meters aan.  Ergens pakt ie dus een kortere of verkeerde weg. Waarschijnlijk als de snelheidsmeter aan gaat (lees rollen) ... is er tevens voeding/massa voor die andere meters beschikbaar.

Ik heb af en toe dat de meters ook bij stilstand goed blijven werken. Dit tijdens eenzelfde rit. Dus het trillen van de auto veranderd de klacht. Het is dus een sluiting/geleiding ergens.

Mijn Volvoguard alarm begint ook te haperen. Soms wel aan, soms niet. Soortgelijke storing. Ik verdenk nu de microswitches in de deuren. Maar ook de massa contacten op de carroserie en het motorblok. Ik ben in ieder geval van plan alles maar weer :-\ na te lopen. In de hoop, maar ook verbazing ::), dat het met elkaar te maken heeft.

Bij mij trouwens geen cruisecontrol aanwezig. Maar waarschijnlijk wel de voorbedrading in de draadboom.  ???

To be continued  ;)   Groet  Michel
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

Willem74

Ik geef je geen ongelijk dat je de deur schakelaar niet vertrouwd. blijft bij mijn V70 ook wel eens hangen. Het is een veel mooier systeem 8) dan die oude druk knopjes in de deur stijl maar helaas nog steeds niet 100% storingsvrij  :'(.

Hoe zijn de draad doorvoeren van de deur naar de deurstijl bij volvo, bij mijn golf II 2 keer een draadbreuk in de achterklep draaddoorvoer gehad.

Veel succes/geluk toegewenst met je zoektocht, Willem :).
5 cil. x 0.5 ltr. x turbo = 140 pk en 290 Nm
Toch niet raar dat 1560kg Zweeds staal dan haast krijgt!

thuur

Als je nou eens wist wanneer precies de meters aan en uit gingen, dan konden we veel meer.... Heb je een schema met alle massapunten? Zo niet -> pb me ff.


Gr 8)

ivanho

Dat schema met die massapunten heb ik al. Maar bedankt voor je moeite.

Wanneer?
Vlak voor het moment dat ie stil staat vallen de meters (fuel, temp) terug naar nul. Om vervolgens bij enige gang weer terug te gaan naar de originele en ook juiste stand. Je zou toch zeggen dat dit iets is met het stuursignaal van de kilometerteller/speedometer..

Ik heb er bijna mee leren leven.. ::)
Life is what happens to you while you're busy makin'  other plans

thuur

Citaat van: ivanho op 27-05-2005 00:04:23
Dat schema met die massapunten heb ik al. Maar bedankt voor je moeite.

Wanneer?
Vlak voor het moment dat ie stil staat vallen de meters (fuel, temp) terug naar nul. Om vervolgens bij enige gang weer terug te gaan naar de originele en ook juiste stand. Je zou toch zeggen dat dit iets is met het stuursignaal van de kilometerteller/speedometer..

Ik heb er bijna mee leren leven.. ::)

Ik heb het al eerder geopperd:
Mocht je ooit een nieuwe tellerunit plaatsen, dan zou ik graag de oude eens willen openmaken en tot op de laatste koperbaan doormeten om dit ongrijpbare 'probleem' de nek om te draaien ;)


Gr 8)

NwVolvoMn

Het is een "long shot" maar als je het probleem krijgt bij een bepaalde hoeveelheid vulling LPG dan denk ik het volgende.

Vervang de tankmeter van de LPG eens, dit is in de regel een 0-90ohm metertje, simpel ding van ongeveer 10-15 euro. Meestal komt er een zwart en groen draadje uit. Als dit dingetje niet goed werkt zou je de storing kunnen krijgen, want immers hij is op de benzinemeter van volvo aangesloten. Stel je voor dat 'ie sluiting geeft of anders misschien een sluiting op de verbinding van de benzinehoeveelheid aanduiding. Om te testen zou je het tankzendertje van de lpg er ook af kunnen halen, heel simpel door de tankdeksel van de lpg tank er af te nemen en het kabeltje van de meter te verbreken. Het is een kleine moeite en als het helpt, heb je mazzel, dan ben je er uit. Ik weet wel dat die tankzendertjes van LPG nogal eens kapot gaan. Ik zou dat zeker doen voordat ik nieuwe klokken zou monteren.

johan283

any luck? Kan iemand nog een updat geven?

italia

tja; euh ik was blijkbaar de enigste die dit in de buurt van de LPG installatie kon wijten; maar heb sinds de benzine/gas omschakeling tijdens een storing, (maart/april dit jaar?) geen storing meer gehad. probleem openbaart zich niet meer. Ik wacht het koudere vochtige weer wel weer af.







(knockknock!)