850 t5r 2.0i vraagje

Gestart door eric850, 09-02-2004 20:59:29

Vorige topic - Volgende topic

eric850

Ik ben nieuw hier, en moet echt zeggen dat jullie hier een geweldig forum hebben. Ik heb met veel plezier door de verschillende onderwerpen gelezen.
Ik rijd nu in een #$%^& (duits merk). Maar na 1 ritje in een 850 t5r. Juist, inderdaad, logisch, normaal was ik verkocht.

Dus nu moet er een 850 t5r of r komen.
Ik heb me er wat in verdiept en was lekker bezig met een zoektocht. Maar nu komt het, op internet (autotrader) vond ik diverse t5r-en maar dit zijn bijna allemaal 2 liters en volgens mij heeft een "echte" t5r 2,3 liter. Verschillende 2 liters hebben niet al te veel km gereden. En komen uit Italie.

Hoe zit dit nou, zit er verschil in PK's NM's. Weet een volvo-dealer wel raad met een 2.0, is het wel een roffelaar (5 cilinder). wat is nou het echte verschil tussen een 2,3 en een 2.0.

Ik zit met mijn handen in het haar, koop ik met een 2 liter wel een echte???

Ik wacht vol spanning af op reacties bvd.

Sbv

Eric850,

Gebruik even de zoek functie van het forum op 2.0 850 dan kom je diverse zaken tegen zoals vermogen van de 2 l en ook de 2.3.

Je kan altijd de 2 l nog laten chippen. Met de 2 l heb je dacht ik 210 pk tegen 240 pk voor de 2.3l. Kwa rijden durf ik het zo niet te zeggen wat de verschillen zijn. Heb zelf enkel nog maar in T5R 2 l gereden. Dat reed erg lekker. Al moet ik zeggen de laatste waar ik mee reed vond ik net echt snel.

Er is iemand actief op het forum met een T5R 2 l die kan je zeker meer vertellen

Sander

2.0keijzer

Klopt, de 2 liter is voornamelijk bedoeld voor de italiaanse markt.
Het koppel is met 300 Nm gelijk aan de 2,3 T5, het vermogen is 210 PK, versus 225 (T5) of 240 (T5R) PK.
Het is een zeer courante motor die ook in de C70 en recent de S60 wordt toegepast (LPT, 180 PK).
Qua levensduur is een kleiner blok soms in het voordeel, voornamelijk om thermische redenen (daarom heeft de T5R een 2,3 en niet een 2,4 blok).
Ik moet bekennen dat ik nooit in een 2,3 heb gereden, maar mijn 2,0 met Rica chip is snel zat (wielspin tot in de derde versnelling, top >250) en kan zich qua tussenaccelleratie meten met EVO VII en Subaru WRX-achtigen.
Mijn verbruik is nog nooit hoger dan 1 op 9 geweest, 's zomers is 1 op 10 makkelijk haalbaar.
Hoewel de turbo flink hard inkomt (vandaar de kans op wielspin) zit er ook bij lage toeren in een hoge versnelling genoeg pit in om schakellui te rijden.

Joris_Scholte

Een collega van me heeft van zijn zoon (die bij de dealer in Zevenaar werkt) vernomen dat de 2 liter ook voor de Amerikaanse markt is bedoeld, en dat er qua onderhoud nogal wat problemen zijn. De motor zou anders geconstrueerd zijn enzo vanwege emissie-eisen in de US. ???

eric850

Thanx....

Maar ja, als ik nu voor een beurtje bij de dealer kom moeten ze dan moelijk doen (lees duurder) voor bijvoorbeeld een oliefilter ? Ik ga morgen kijken naar een r en een 2.0 t5r, proefrit bij beiden zal me maar moeten overtuigen.

ps. met de zoekfunctie vond ik bar weinig doe ik iets fout?.