Waarom rookt een versleten turbo?

Gestart door maarten-rademakers, 19-04-2010 17:29:53

Vorige topic - Volgende topic

maarten-rademakers

:eusa_think: als ik de motor start als hij gedraaid heeft of optrek als ie eventjes in z'n vrij heeft gestaan komt er een blauw wit rooksignaal uit m'n uitlaat. Is ontstaan na het plaatsen van een 3 inch Downpipe. Ook aardig wat rook tijdens een rollenbank sessie. Daar werd gezegd dat et ws de turbo was. Waarom rookt een versleten turbo??

Wout309t

Speling op je lagers, daardoor meer ruimte op je afdichtingen. En dat moet niet.
2011 V70 2.0T R-Design MT

darius

Omdat er olie tussen de lagers uitgeperst wordt. Deze olie verbrand, witte rook.....in de turbo zit een glijlager als dat te ruim is geworden door slijtage krijg je oa dit verschijnsel    :evil:
No show, only go.

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Turbo-Geek

Citaat van: darius op 19-04-2010 17:47:03
Omdat er olie tussen de lagers uitgeperst wordt. Deze olie verbrand, witte rook.....in de turbo zit een glijlager als dat te ruim is geworden door slijtage krijg je oa dit verschijnsel    :evil:

Correctie, Blauwe rook !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piere

Citaat van: Turbo-Geek op 19-04-2010 17:49:32
Omdat er olie tussen de lagers uitgeperst wordt. Deze olie verbrand, witte rook.....in de turbo zit een glijlager als dat te ruim is geworden door slijtage krijg je oa dit verschijnsel    :evil:

Correctie, Blauwe rook !

Idd, als je witte rook hebt, dan heb je een koelvloeistoflek als ik me niet vergis
(En grijs/zwart, dan verstookt'm teveel diesel, als je een diesel hebt tenminste :) )
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mitsupiet

Citaat van: Piere op 19-04-2010 21:51:19
Citaat van: Turbo-Geek op 19-04-2010 17:49:32

Correctie, Blauwe rook !

Idd, als je witte rook hebt, dan heb je een koelvloeistoflek als ik me niet vergis
(En grijs/zwart, dan verstookt'm teveel diesel, als je een diesel hebt tenminste :) )

Bij witte rook is er toch een nieuwe paus... :eusa_think: ;D

Te hard geschrobt.......

bastiaan arissen

Een turbo heeft geen lagers. Is een oliefilm tussen as en huis. En deze wordt groter door slijtage. En daardoor blauwe rook.  ;D

Piere

Citaat van: bastiaan arissen op 19-04-2010 23:00:35
Een turbo heeft geen lagers. Is een oliefilm tussen as en huis. En deze wordt groter door slijtage. En daardoor blauwe rook.  ;D

Geen lagers met van die stalen bolletjes nee, wel een soort van lagerbussen (stukjes verhard materiaal in het huis) die kortweg lagers genoemd worden ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

240estate

Bij een diesel kan die olielekkage uiteindelijk zo groot worden dat je motor op de motorolie gaat lopen. Hij stopt dan pas weer als alle olie uit het carter verdwenen is en je motor aan gort is gedraaid.

Een horror verhaal dat je niet mee wil maken.

oscar

Heren, ik heb een probleem. Ik heb recentelijk een 850 tdi gekocht en zit nu zwaar in de problemen. Jullie hulp is meer dan welkom dus !

Het probleem is als volgt. mijn tdi 850 uit 1996 start keurig, loopt netjes stationair echter als je gas geeft bij stilstand haperd hij, daarbij komt er een dot met witte rook uit de pijp. Tijdens 1 van de laatste ritjes kwam er enorm veel witte rook uit de pijp achter en viel daarbij ook de gehele druk weg. Zo erg zelfs dat ik uit stilstand de auto niet eens meer rollend kreeg....................wat is er aan de hand ? De 1 zegt de turbo, de ander de brandstofpomp, brandstofpomprelais, koppakking....waar moet ik het zoeken ?

Jullie mening is van harte welkom daar ik nu op een punt ben van...................ik weet het even niet meer. Alvast bedankt.

thuur

Citaat van: oscar op 12-05-2010 23:22:38
Heren, ik heb een probleem. Ik heb recentelijk een 850 tdi gekocht en zit nu zwaar in de problemen. Jullie hulp is meer dan welkom dus !

Het probleem is als volgt. mijn tdi 850 uit 1996 start keurig, loopt netjes stationair echter als je gas geeft bij stilstand haperd hij, daarbij komt er een dot met witte rook uit de pijp. Tijdens 1 van de laatste ritjes kwam er enorm veel witte rook uit de pijp achter en viel daarbij ook de gehele druk weg. Zo erg zelfs dat ik uit stilstand de auto niet eens meer rollend kreeg....................wat is er aan de hand ? De 1 zegt de turbo, de ander de brandstofpomp, brandstofpomprelais, koppakking....waar moet ik het zoeken ?

Jullie mening is van harte welkom daar ik nu op een punt ben van...................ik weet het even niet meer. Alvast bedankt.

Witte rook is verbrand water. Er komt dus koelvloeistof in je verbrandingsruimte. Via een watergekoelde turbo kan het in je kamers komen, of via de kop (pakking/scheurtje).

Gr :-[

bassie81

Citaat van: 240estate op 20-04-2010 07:47:18
Bij een diesel kan die olielekkage uiteindelijk zo groot worden dat je motor op de motorolie gaat lopen. Hij stopt dan pas weer als alle olie uit het carter verdwenen is en je motor aan gort is gedraaid.

Een horror verhaal dat je niet mee wil maken.

Been there, en dat is inderdaad niet lollig. Motor stoppen kan gelukkig wel voordat ie in de soep draait. Voet op de rem, inde versnelling en koppeling op laten komen.....