centreerringen

Gestart door Barry_C70, 17-05-2010 18:16:07

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

+ 1... word steeds maffer dit geheel.... veerringen in een velg ????  Oh, Chips... ik mag niets meer zeggen want ik ben/was een smart-ass.  Jij dus ook niet meer Marco, want jij rijd ook met die metalen ringen net zoals ik ;D

-D©©©L-

Barry_C70

Citaat van: Dirk342 op 18-05-2010 22:03:22
+ 1... word steeds maffer dit geheel.... veerringen in een velg ????  Oh, Chips... ik mag niets meer zeggen want ik ben/was een smart-ass.  Jij dus ook niet meer Marco, want jij rijd ook met die metalen ringen net zoals ik ;D

it was new to me too, but its apparently pretty common. But yeah, guess since you know it all and you've never heard of it before, it can't possibly be right  ::)

M a r c

maar 64,1 gaat niet passen op een 65mm naaf, die 0,9mm ga jij een metalen ring niet oprekken  ;D  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Barry_C70

Citaat van: M a r c op 18-05-2010 22:58:26
maar 64,1 gaat niet passen op een 65mm naaf, die 0,9mm ga jij een metalen ring niet oprekken  ;D  ;)

don't really expect 64,1 to fit which is why I have 65,1mm on order as well, and these things are deeper so will hopefully maintain contact with the part of the hub that's 65,1mm

UserID6342

Citaat van: Barry_C70 op 18-05-2010 22:53:23
+ 1... word steeds maffer dit geheel.... veerringen in een velg ????  Oh, Chips... ik mag niets meer zeggen want ik ben/was een smart-ass.  Jij dus ook niet meer Marco, want jij rijd ook met die metalen ringen net zoals ik ;D

it was new to me too, but its apparently pretty common. But yeah, guess since you know it all and you've never heard of it before, it can't possibly be right  ::)
Barry, even in simpel Nederlands.  De centreerringen zijn de afgelopen dagen in, ik meen, al in drie verschillende topics voorbij gekomen.  In ieder topic leggen zowel Marco als ik het verhaal keer op keer uit.  Iets wat ik al ruim 20 jaar (!!!) gebruik onder verschillende merken auto's / wielen, kun je gewoon blindelings van op aan dat dit goed is.  Zeker als de verhalen ook nog bevestigd worden door andere forummers, met dezelfde positieve ervaringen ermee.  Buiten dat durf ik rustig te stellen en te bewijzen dat ik een iets meer als gemiddelde kennis heb van wielen / banden, etc.  Maakt verder ook niet uit, maar om dan iemand te bestempelen als smart-ass terwijl deze mensen alleen maar voor ogen hebben JOUW probleem op te lossen gaat mij echt te ver.

Barry_C70

Citaat van: Dirk342 op 19-05-2010 07:49:33
Citaat van: Barry_C70 op 18-05-2010 22:53:23
+ 1... word steeds maffer dit geheel.... veerringen in een velg ????  Oh, Chips... ik mag niets meer zeggen want ik ben/was een smart-ass.  Jij dus ook niet meer Marco, want jij rijd ook met die metalen ringen net zoals ik ;D

Barry, even in simpel Nederlands.  De centreerringen zijn de afgelopen dagen in, ik meen, al in drie verschillende topics voorbij gekomen.  In ieder topic leggen zowel Marco als ik het verhaal keer op keer uit.  Iets wat ik al ruim 20 jaar (!!!) gebruik onder verschillende merken auto's / wielen, kun je gewoon blindelings van op aan dat dit goed is.  Zeker als de verhalen ook nog bevestigd worden door andere forummers, met dezelfde positieve ervaringen ermee.  Buiten dat durf ik rustig te stellen en te bewijzen dat ik een iets meer als gemiddelde kennis heb van wielen / banden, etc.  Maakt verder ook niet uit, maar om dan iemand te bestempelen als smart-ass terwijl deze mensen alleen maar voor ogen hebben JOUW probleem op te lossen gaat mij echt te ver.

dude, read your previous 3 posts in this thread, they add absolutely no value to this topic what so ever except than you come across like a person who thinks they know it all. When I comment about it, you respond with a childish remark "can't say anything, oh and neither can you Marco because we know better with out metal rings". I searched the forum and didn't find the answers to my questions so I started a new post. That you feel blemished by the fact that similar topics has come up three times prior is really your problem, my suggestion? contribute something useful or don't contribute at all. Right? Since when are you a forum moderator anyway? So yes, your 3 previous posts constitute you being a smart-ass and this last one makes you a douchebag, though I'm sure you're a really nice guy in person. And I'm sure you know a lot more about rims and tires than I do, so rather than posting "same problem" which means nothing to me at all, why not explain (that was rhetorical by the way).

In any case, I've looked into getting metal rings made, but turns out those aren't without issue either.

I've ordered wider plastic rings and I've found a automotive store that can order "naafveren" to keep the rings in the rim. To enlighten: the veer goes between the rim and the disc on the hub (naaf) so maintain that the ring stays in the rim and doesn't slide towards the back of the hub which is narrower than 65,1mm

-D©©©L-

UserID6342

Wat mij betreft laatste reactie, ik heb geen zin om wie dan ook aan te vallen, of door wie dan ook persoonlijk aangevallen te worden.

Respect Barry, is gelukkig hetzelfde woord in het Engels zoek het maar eens op !!

Hier is het allemaal heel duidelijk op te zien / op te volgen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.30.html

En hier nog eentje:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30422.msg839959.html#msg839959

En nog eentje:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41771.msg839958.html#msg839958

Verder voor mij dus dit topic een dikke PLOINK

Barry_C70

to have respect you have to show respect, guess you didn't learn that in the 20 years experience you built up in wheels. Your previous posts didn't show any so there's no need to act like the victim cuz I won't show sympathy. I personally have no problem standing up for myself and my point. On top of that your first two links are hardly obvious in my search for an answer to my questions about a (a topic about a 422 and topic about a phase 1 850) the third topic was started by me and I read the post by Marco which was helpful about the metal rings. It initiated my search for more info about them and that is why I started this thread about the rings themselves. All you've contributed is that plastic rings suck ( "same problem"...helpful) and you mee eens a stupid comment, but sure, you go ahead and educate me about respect ;)

back on track: my new rings haven't arrived yet but these are wider than the rings I've gotten with the rims, almost 3 times wider, so hopefully these will supportproperly. To illustrate my issue:

ring isn't wide enough to support the rim at point A which is 65,1mm, it sits at point B which is smaller, so a wider ring will hopefully work.

-D©©©L-

:eusa_whistle:

Citaat van: -D©©©L- op 15-05-2010 20:09:07
Citaat van: Barry_C70 op 15-05-2010 20:00:38
Citaat van: pwassink op 15-05-2010 19:16:01
Zitten daar plastic pasringen in die velgen ?  :eusa_think:

yup, hoezo?

Lees dit stukje eens rustig door, voorgaande pagina's geven wat achtergrond info.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg830884.html#msg830884

Waar dit geschreven staat...

::)

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 21:57:15

Toch was ik er niet helemaal gerust op. Het trillen was nu wel heel hevig geworden ! Ik had al eens zitten kijken naar de vormgeving van de centreer ringen welke bij de velgen horen. De rechter pasring is de bijgeleverde soort:

(klik voor hi-res)

De linkse is wat ik bij de lokale groothandel uit de verzamelbak vistte. Zoals je kan zien, is de rand iets anders. Meer "vlees". Dit is precies het stukje dat er voor moet zorgen dat de velg in het midden zit. De naaf van het wiellager is namelijk niet overal even dik; alleen aan het uiteinde is ie daadwerkelijk 65,1 mm diameter, verder naar binnen is ie ietsje kleiner:

(klik voor hi-res)

De rechtse pasring heeft in gemonteerde positie dus ruimte op de naaf.  :eusa_naughty:
Na het wisselen van de pasringen was het heftige schudden er weer af. Terug naar dof trillen in het vooronder.
En natuurlijk een paar RVS bussen maken die ik in de velgen kan zetten, ben ik van de plastic busjes af.

Bij de wissel van de remmerij ik eigenlijk dat de rechter as veel speling leek te hebben. Heb het toen maar gelaten met de gedachte "da's een fabrieks revisie, zal wel goed zijn". Ondertussen heb ik de mening bijgesteld en is ie gepromoveerd tot hoofdverdachte. Ja, ok. En nu ?

Ik heb nog een R, de 609R. Daar zitten ook redelijk nieuwe assen in (60.000 km ofzo). Vandaag de rechter as eruit gehaald en vervangen door een andere die ik nog had liggen (hij moet rijden). Die as gaat morgen in de 422R, eens zien of het anders word...  ;D

Owja, als je een as met blauwe loktite in de naaf lijmt (zoals het hoort), dan wil 'ie soms lastig los. Dit gereedschapje dat vermoedelijk stamt uit de tweede helft van de vorige eeuw  (jaren 60/70) wil dan nog wel eens helpen. :

:eusa_think:

Citaat van: -D©©©L- op 29-04-2010 18:14:56
4 nieuwe michelins verder zijn de problemen met trillen zo goed als opgelost.
"zo goed als" want heel enkel komt het nog terug. Bij zware belading, stevig rijgedrag/hogere snelheden (120+)  en voegovergangen van bruggen etc. korte riggels, zeg maar. Na verloop van tijd (enkele km's) verdwijnt het dan ook wel weer.
Deze week overkwam het me bij Zwolle en ben ik in 1 streep doorgereden naar Roessink richttechniek aan de lichterweg in zwolle. Daar kon ie meteen op de uitlijn brug en met de wielen los van de vloer. En ja hoor: linksvoor zwabberde het wiel aan de naaf.  :o Het zat dus niet meer hart op hart.

Tijdens de koffie kwamen we tot de conclusie dat de combinatie van:

• Zware belading (met belading richting de 2000 kg
  • Hard rijden (haast)
  • Hard remmen (maar niet opduwen)
  • Riggels in het wegdek (nee, ik wil geen C5)
  • kunststof vulringen (kost weinig)
  • Stugge dempers (kost veel)
  • PU draagarm rubbers (waarom in hemelsnaam)
  • Toegenomen onafgeveerd gewicht door BBK (elk voordeel heb z'n nadeel)
  • Relatief hoge bandenspanning (dat heb je met hoge belastingen)

Niet best samen gaat. gevolg: in extreme gevallen decentreren van het wiel op de naaf.

De ringen worden met een oplopende temperatuur (remmen !) echt boterzacht en kunnen de radiale krachten niet meer overbrengen van de velg op de naaf. De wielbouten centeren wel, maar dat is onvoldoende voor de optredende piekbelasting. "Leuk om te weten, maar wat moet ik met die wetenschap" hoor ik je denken....  ;D

Dit is wat ik als oplossing bedacht heb:

Het "probleem":
(klik voor hi-res)

en de oplossing:
(klik voor hi-res)

Samen in beeld, de stalen ring is gemaakt met een "0" passing op de naaf.  dat wil zeggen een gat van 64,98 mm en 73,00 mm buitenmaats. Ook zijn ze iets hoger dan de kunststof ringen, 11 mm i.pv. 10mm. Op die manier zit de ring in alle richtingen goed opgesloten. Je moet de naaf echt goed schoonmaken om de ring erop te krijgen, ietsje opwarmen maakt het makkelijker.  

(klik voor hi-res)

Eerste resultaten zijn positief. Komende week heb ik weer een rit met veel materiaal, dan weet ik het echt.
Wat ik verbazend vind, is dat ik schijnbaar (?) de enige ben die deze problemen heeft ondervonden met trexx velgen. En dat terwijl ze bepaald niet zeldzaam zijn (in 18" dan). Maar misschien ben ik ook wel gewoon te kritisch.  ;D

:-*

Barry_C70

Thank you again Marco, I read all that a few days ago after you posted the link (posted that I read it above too) ;);)

-D©©©L-

Citaat van: Barry_C70 op 20-05-2010 07:49:42
Thank you again Marco, I read all that a few days ago after you posted the link (posted that I read it above too) ;);)

Dan begrijp ik je startpost niet helemaal.

Barry_C70

picked these up today

turns out my hub is 64,9mm so I will be having new rings made and will pick those up next week. In the mean time I'm driving around with these new ones I had custom made to fit. They're near perfect and steering vibration is very much improved and negligible but I still notice it enough that's it's not perfect, the next set of rings will be fitted enough that I'll need to tap them on lightly for the perfect fit. These ones still slide on easy with no frictional resistance.

elianmars

Uiteindelijk dus toch  ;D :eusa_clap: