Stuur vervangen, airbag zit muurvast

Gestart door hvdmountain, 17-05-2010 22:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hvdmountain

Inmiddels al weer een tijdje geleden heb ik bij toeval een zwart stuur met houtinleg op de sloop gescoord, omddit topic.

Nu krijg ik met geen mogelijkheid de achterste schroeven, van mijn airbag los! Al sinds ik de auto heb zit er wat speling op de airbag, maar nooit aandacht aan geschonken eigenlijk. Ik voel de schroeven wel heen en weer gaan, maar krijg ze onmogelijk los gedraaid. Ook heb ik het idee dat ik weinig grip krijg op de schroeven.

Kan iemand mij helpen??

elianmars

Gebruik je wel het juiste bitje voor de schroeven?

hvdmountain

Citaat van: elianmars op 17-05-2010 22:36:10
Gebruik je wel het juiste bitje voor de schroeven?
Yep, torx bitje met een 'gaatje' in het midden

elianmars

Dat gaatje in het midden is niet nodig.

Ik weet wel dat je behoorlijk diep moet zitten om de schroeven goed te pakken te krijgen.

hvdmountain

Citaat van: elianmars op 17-05-2010 22:39:45
Dat gaatje in het midden is niet nodig.

Ik weet wel dat je behoorlijk diep moet zitten om de schroeven goed te pakken te krijgen.
Ja, in de schroef heb ik sowieso gezeten, met het juiste bitje. Daar bestaat geen twijfel over.

elianmars

#5
Als de airbag voor je gevoel al niet helemaal lekker zit, is het misschien zo dat er al eens iemand aan heeft zitten klooien en de schroeven kapot heeft gedraaid.


Volgens mij heeft Misha met hetzelfde euvel gezeten, met zijn N. Kreeg de schroeven ook niet los en heeft de achterkant van het oude stuur gesloopt om bij de schroeven te kunnen komen.  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40454.msg835996.html#msg835996

Als je toch een ander stuur hebt, zou dit voor jou ook een optie kunnen zijn.

hvdmountain

Citaat van: elianmars op 17-05-2010 22:45:33
Als de airbag voor je gevoel al niet helemaal lekker zit, is het misschien zo dat er al eens iemand aan heeft zitten klooien en de schroeven kapot heeft gedraaid.


Volgens mij heeft Misha met hetzelfde euvel gezeten, met zijn N. Kreeg de schroeven ook niet los en heeft de achterkant van het oude stuur gesloopt om bij de schroeven te kunnen komen.

Als je toch een ander stuur hebt, zou dit voor jou ook een optie kunnen zijn.
Ja, had ik al aan zitten, maar wilde eerst eens kijken of ik het stuur nog via de normale weg eraf kon krijgen...

Sbv

Ii heb nog wel een airbag liggen voor grijs stuur mocht je wat slopen

hvdmountain

#8
Citaat van: Sbv op 17-05-2010 22:49:39
Ii heb nog wel een airbag liggen voor grijs stuur mocht je wat slopen

Thanks, ik hou het in gedachten! Morgenavond maar weer even verder proberen. 'k Ga nu maart eerst even slapen

thuur

Citaat van: hvdmountain op 17-05-2010 22:36:57
Citaat van: elianmars op 17-05-2010 22:36:10
Gebruik je wel het juiste bitje voor de schroeven?
Yep, torx bitje met een 'gaatje' in het midden

Torx 30 Tamper Proof (=met gaatje) heb je bij sommige zakken nodig inderdaad.

Kijk met een spiegel en een lamp goed of de schroeven niet "verklooid" zijn..


Gr ;)

hvdmountain

Het is gistermiddag gelukt, maar vraag niet hoe. :D

Allereerst heb ik het (bijna volledige) omhulsel van het stuurwiel, rondom de airbag had verwijderd. Nu werden ook goed de schroeven zichtbaar waarmee de airbag vastzat, waarbij opviel dat hier totaal geen profiel meer in zat. Dat ik geen grip kreeg met mijn schroevendraaier bleek dus niet zo gek... Bij deze constatering ging ik me ook direct afvragen hoe ik de boel nu los moest krijgen, want los moest het nu sowieso aangezien 'point of no return' allang was gepasseerd.

Dat het nu met geweld (lees: met de zaag of een slijptol) los moest was me als snel duidelijk, maar op welke punten dan?? Alles nog een goed en op het gemak bekeken, waarbij ik bemerkte dat het frame waar de airbag aan vast zat, een los frame was t.o.v. het stuur. Deze werd door 4 bouten vastgehouden op het frame erachter, die volledig aan he stuur vastzat. Tussen deze frames zat om elke bout een veer. Wanneer deze twee frames met elkaar in contact komen, wordt de claxon ingeschakeld. Conclusie: de vier bouten tussen deze twee frames doorzagen of slijpen.

Omdat ik van nature de weg van de minste weerstand kies, heb ik ook in dit geval daar weer voor gekozen en dus een slijptol met een grote slijpschijf gepakt. Op het gemak alle vier de bouten doorgeslepen. Hierbij helaas wel enkele malen de hendel van m'n richtingaanwijzer geraakt. Maar, de airbag lag er vrij snel uit! Het stuur eraf halen was nu niet anders meer dan gewoonlijk, dus de grote bout in het midden losdraaien en het stuur eraf nemen. De airbag daarentegen had nog een heel frame incl. bouten aan zich vastzitten. In de bouten heb ik een flinke gleuf gezaagd, zodat er een platte schroevendraaier in paste. Een paar keer tegen de bouten gemept met een hamer, piepklein druppeltje kruipolie ertussen (heel voorzichtig, want wist niet of dit kwaad zou kunnen bij de airbag). Hierna een flinke platte schroevendraaier gepakt. Nu draaide ik de schroeven, na toch wel flink wat kracht te hebben gezet, in één à twee keer los! :D:D

Het schroefdraad van de airbag even getest, maar bleek nauwelijks beschadigd! :P Deze kon deze zó hoeplakee op het nieuwe stuur en ik ben weer een vrolijk man!

Sbv