Mijn auto en ik

Gestart door jeroen74, 03-06-2010 01:18:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen74

Ik ben Jeroen, 35, trotse pappa van twee dochters van 2 en 4 en een zoontje van 2 weken, en sinds ~2 maanden rijd ik deze '95 850 Estate 10V:




Tis een auto van de zaak, en over een kleine maand precies 15 jaar oud en dus 35% bijtelling over de marktwaarde  ;D Uiteindelijk op een 850 uitgekomen omdat het aanbod van 850s op gas redelijk groot is, ik wel van iets aparts houd (de 5 cilinder motoren), praktisch, redelijk luxe, kosten niet veel (althans in aanschaf  :eusa_whistle:), ingetogen styling, redelijk veilig. Eigelijk een haast volledig rationale keuze  :eusa_doh:

Hij is voorzien van zwarte lederen bekleding (helaas zonder verwarming), ECC, boardcomputer, 4x electrieke ramen, doffe achterlichten, electrieke spiegels, Vialle AMS G3 installatie, Guard I alarm met ultrasoon en twee werkende ABs, Volvo bigfront HU, vreselijke wielen en geintegreerd kinderstoeltje.

Ik had liever een 20V gehad, maar ik had weinig tijd om een auto uit te kiezen en dit was de enige die het beste compromis was tussen leeftijd, prijs, afstand en uitvoering/opties.

Ondertussen zo'n 8000 km erbij gereden en de teller staat nu op 370400 km.

Dingen die ik ondertussen gedaan heb aan de auto:
* Brandstofdruk regelaar vervangen (zeer zeer de moeite waard geweest)
* Tandwieltje in instrumentenpaneel vervangen. Twee ongebruikte controlelampjes gebruikt voor de boardccomputer en de andere 4 vernieuwd
* De gebroken plastic houder van de pookhoes gerepareerd
* Vloerluiken in de laadruimte wat opgehoogd omdat ze tegen de gastanks aankwamen en rammelde (maar ben nog steeds niet echt tevreden)
* Achterruitwisser opnieuw op tijd gezet
* Sproeier achter gefixed, en bungelend pompje vastgezet
* Onderste strip van de achterklep verwijderd
* Koplampwissers gemonteerd en eentje gerepareerd. Alleen nog andere wisserbladen en sproeifunctie fixen.
* Deurgrepen en sloten van de voordeuren gesmeerd, achterdeuren moeten nog
* Motortje in het CV-motortje van de benzineklep gefixed
* Vergrendelingen van de achterbank gesmeerd, vooral rechtsachter piepte als een gek
* Stofproppen verwijderd uit de interieur-temperatuur-sensoren van de ECC
* Aanjagermotor druppeltje olie gegeven
* Wat vacuumslangetjes vervangen, vacuumtorentje gesealed.
* Last but not least, vrijwel alles in het interieur los gehad om piepjes, kraakjes en rammeltjes te verhelpen; ook hier ben ik nog niet helemaal tevreden mee.

Op de wensen lijst staat nog:
* Stoelverwarming, liefst op alle 4 de zitplaatsen
* Cruise controle
* Koplamphoogteverstelling
* Mistlampen
* Andere wielen
* Doffe achterlichten vervangen

En dingen die ik zeker nog wil/moet doen:
* Airco laten nakijken
* Wat afgebroken plastic clips vervangen
* Een hele rits lampjes vervangen
* ECU van de gasinstallatie een fatsoenlijk plekje geven en kabelboom netjes maken enzo
* Dakstrips restaureren
* Paar kleine roestplekjes behandelen
* Andere grill
* Gammele gordelsloten vervangen
* Raamgeleider in bestuurdersdeur plaatsen
* Sproeiermotorje achter vervangen en echt netjes vast zetten en terugslagklepje vervangen

Ik ben vast nog wel iets vergeten  :eusa_whistle:

Arjanestate

Mooie foto`s, qua uiterlijk (van een verre afstand dan) exact dezelfde als mijn 10 klpper
854 T-5 ROOD 1994

UserID6342

Hoi Jeroen, welkom allereerst maar dan.  Leuk introotje meteen met foto's.  Veel plezier hier en met je auto.

Piere

Mooie foto's, prachtig kleur, vooral op die 2e foto komt het er goed door :D

Veel succes ermee, de tienkleppers zyn zo slecht nog niet om mee te rijden trouwens ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

peteRRR

Welkom op het forum.
Mooie foto,s.
Is het jou hobby fotograveren,gezien de belichting op de 2e foto.
Of is het gewoon de zon op de achterklep 8)

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

jrkalf

Jeroen,

om maar even met de deur in huis te vallen: de bijtelling.
Ik lees bij jou en ook bij anderen vaak de opmerking: JAAA, nog een maandje en hij is 15!!! woopdiedoo :)

Gelukkig is de wet hier heel onduidelijk in. Er staat geen begin datum voor een auto van 15 jaar.  Dit mag dus vooralsnog opgevat worden als:
1. De maand waarop de auto 15 word.
2. De maand nadat de auto 15 geworden is.
3. Het jaar waarin de auto 15 wordt.

Ik pas zelf regel nummer 3 toe.  :eusa_whistle:  :azn: :eusa_angel:

Misschien dat dit je nog een aardige smak geld kan schelen ;D
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ries van de Zilverschuit

Aha, weer een youngtimer, een betere is er niet! Veel rij- en financieel plezier gewenst!

Wat betreft die 15 jaar: het gaat op de dag (van toelating?) precies. Tot die dag heb je de volledige bijtelling van 25% over de cataloguswaarde. In de praktijk dus het evenredige deel op jaarbasis. Daarna 35% van de dagwaarde, ook naar evenredig deel. Die bij elkaar opgeteld, is de totale bijtelling. Heb je dus een roffel die in de loop van het vijftiende jaar is toegelaten, dan heb je in dat jaar waarschijnllijk nog geen voordeel. Tenzij bij absurd hoge kosten. 

Zo legde de meneer van de Belastingtelefoon mij uit.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

jrkalf

Citaat van: R-man T op 03-06-2010 16:48:04
Aha, weer een youngtimer, een betere is er niet! Veel rij- en financieel plezier gewenst!

Wat betreft die 15 jaar: het gaat op de dag (van toelating?) precies. Tot die dag heb je de volledige bijtelling van 25% over de cataloguswaarde. In de praktijk dus het evenredige deel op jaarbasis. Daarna 35% van de dagwaarde, ook naar evenredig deel. Die bij elkaar opgeteld, is de totale bijtelling. Heb je dus een roffel die in de loop van het vijftiende jaar is toegelaten, dan heb je in dat jaar waarschijnllijk nog geen voordeel. Tenzij bij absurd hoge kosten. 

Zo legde de meneer van de Belastingtelefoon mij uit.
Natuurlijk legt de meneer van de belastingtelefoon dit zo uit. Het gaat namelijk om een aardige smak met geld.

Echter de geschreven wetregels zijn er minder duidelijk in. ;D


Jelle
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Volvo850 93

Welkom op het forum en veel plezier met je 850-10v  tussen de 10v en 20v ziet wel iets verschil maar zo groot is dat niet

Mvg Dennie