dynomoproblemen ?

Gestart door fzrfrans, 30-05-2010 21:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fzrfrans

Vandaag op de terugweg gingen er bij koppeling in ineens wat lampjes zwak branden( brandstof, ruitewisservloeistof, handrem ed)
met wat gasgeven gingen ze weer even uit.

op de afrit van de snelweg weer het hele verhaal en al wachtende viel de motor uit. Met veel moeite weer gestart en wat hoogtoeriger het laatste stuk naar huis gereden waar hij er helemaal mee op hield.
Accu spanning 10,5 volt. Ik heb de motor er maar ff naast gezet en de accu vol gepompt. Na starten eerst een keurig oplopende spanning, daarna met gasgeven gaat hij alle kanten op ( tussen de 13 en de 16 volt op en neer) en even later klapt hij in naar onder de 12 volt en valt hij uit.

Ik denk dat de regelaar of dynamo stuk is( als hij warm wordt er mee op houdt)
Vergelijkbaar verhaal had ik met de 460.

Iemand nog andere suggesties ?  

F.

-D©©©L-

Klinkt inderdaad als een dynamo probleem.

spijky

Accu controleren op kortgesloten cel of cellen met een accutester, anders dynamo.
Waarschijnlijk toch dynamo, maar je weet maar nooit.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

fzrfrans

Omdat ik de andere dynamo morgen verwacht en ik vermoed dat het demonteren meer tijd kost dan het monteren, ben ik alvast maar begonnen met uitzoeken hoe het moet:

Ik had er dit topic voor gelezen :


http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=26235.msg0#new

Maar kan daar niet zoveel mee.

De zwarte bak moet in ieder geval aan de kant om ruimte te maken voor een ratel.



Daarnaast moet de spanner eraf, want daar zit de derde bout van de dynamo achter :



Als alles los is dan past ie met wat Chinees puzzelen door deze opening :



Als het goed is dan heb ik morgen een ander. Die kan er dan zo in. Ik zet wel ff een voltmeter via de aanstekeraansluiting om onder het rijden de laadspanning te kunnen controleren.

F.

PS de nattigheid komt van de koelvloeistof . Om alles wat beter te kunnen zien had ik die even losgemaakt.



fzrfrans

vandaag de andere binnen gekregen en gemonteerd.
Het was minder werk dan eruit halen.

keurig 13.8/13,9 volt gemeten via de sigarettenaansteker aansluiting.

F.


kvcuijck

Nice work! Ik vond het ook een leuke klus om te doen! (Bij mijn diesel dan.) Inmiddels alweer probleemloos 10.000km afgelegd.

Diagnose is ook heerlijk eenvoudig: Met een voltmeter ben je 99 van de 100 keer voorzien van alle benodigde diagnostische apparatuur ;)

Succes ermee.

Freakybaby

Netjes gedaan!

Heb het zelf ook 2 keer mogen doen.. Eerste keer in een regenachtig weekend met temperaturen rond de 5 graden. Niet leuk. Had een basis gereedschap setje mee, ik niet blij, dinnetje niet blij, gereviseerde dynamo erin.

9000 km later, vrijdagavond bij dinnetje dorp in rijden, plof, alle lampjes aan, pas boven de 4500 rpm uit. 3 keer stroom tanken op zondagmiddag tussen amsterdam en sittard en maandagavond weer begonnen met sleutelen. Weer niet grappig.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn