Cruise Control.

Gestart door Andre_De, 10-05-2010 13:25:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andre_De

Hallo,

Ik heb een vraag mbt cruise control. Ik heb een 850 estate 2.5 20v uit 1995. Ik zit er over te denken om cruise control in te bouwen.
Tijdens de laatste beurt van mijn auto kreeg ik een s70 met cruise control te leen. Mooi dacht ik dan kan ik ervaren hoe de cruise control zich gedraagt. Het was even wennen wanneer de cruise control 'pakt', maar daarna gaat het best redelijk. Het enige wat mij opviel is dat de cruise control redelijk in snelheid schommelde. Zeg maar zo'n 5km (2.5 km onder/2.5 km erboven) rondom de ingestelde snelheid. Is dit normaal? En kun je dat eventueel ook nog instellen?

Ik heb wel ervaring met andere cruise controls (nissan,audi), maar dat zijn allemaal softwarematige cruise controls, en deze van volvo is volgens mij met een vacuumpomp. Dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.

Ik hoor graag van jullie.

André Drent

thuur

Ze zijn niet vreselijk nauwkeurig, hangt veel af van de staat van je vacuumgebeuren in de motorruimte. Maar dan nog blijft er altijd een paar km/u in zitten.


Gr 8)

Ron 123gt


Bij mijn V70 ('98) blijft de snelheid mooi constant, is goed te volgen met de TomTom.
Ook bij hellingen in de weg blijft de snelheid mooi gelijk.
Ondanks de wat trage reactietijd bij het inschakelen ben ik erg blij met de cruise control!

Ron

Andre_De

Bedankt voor jullie reacties, maar weten jullie ook of je het ook nog kunt bijstellen, dat 'jutteren'?

André Drent

UserID6342

Laat ik het voorzichtig zeggen; het is mij nog niet gelukt.  Als er iemand ideeën heeft heb ik er ook wel interesse in.  Maar voor zover mij bekende hoort dit gewoon bij de CC's welke vacuüm gestuurd worden.  Heb ze tot nu toe ook nog niet anders meegemaakt hoor.

jeroen74

Ik heb vroeger zelf een aftermarket CC ingebouwd in mijn Sierra turbodiesel (Waeco Magic Speed) en daar moest je wachten met je voet van het gaspedaal af te halen tot dat je voelde dat ie door de CC werd 'weggetrokken' (vond ik altijd wat Knight Rider-achtig aanvoelen  ;D) maar daarna regelde ie best aardig.

Mijn vaders Saab 9-5 heeft een elektronisch gestuurde gasklep, dus je kan meteen je voet van het pedaal halen. Daar hoeft geen vacuumpotje eerst op de juiste onderdruk gebracht te worden.

thuur

Citaat van: Andre_De op 11-05-2010 19:59:18
Bedankt voor jullie reacties, maar weten jullie ook of je het ook nog kunt bijstellen, dat 'jutteren'?

André Drent

Zoals gezegd vacuumgebeuren op orde houden. Daarnaast kun je nog wat spelen met de afstelling van het balgje bij het gaspedaal.


Gr ;)

Andre_De

Ik heb er eentje gekocht bij HunterParts, 150 euro. Kostte wel wat moeite met het inbouwen. Mijn 850 rijdt op gas, dus ik heb onder de accuplaat de gascomputer zitten. Ik heb het voor elkaar gekregen door het beugeltje wat aan te passen en naast de accu te plaaten. Een nadeel is wel dat nu het verbindingstuk van de voorkant van de auto naar het luchtfilter er niet kan zitten.
Na montage werkte ie niet direct, ik had de remschakelaar niet uitgetrokken voordat ik hem monteerde.
Het enige wat mij opvalt bij het gebruik is dat ie toch een beetje veel "schommelt". Dat kan wellicht aan het vacuumgebeuren liggen. Heeft iemand een idee om bv. aansluitingen van de slangetjes beter luchtdicht te maken (vaseline/afwasmiddel/of juist niet), of is het beter om gelijk nieuwe knietjes en t-stuk te halen. En de schakelaars, verslijten die ook na verloop van tijd, met andere woorden kan daar ook lekkage in het vacuumgebeuren van komen?

Ik hoor het graag.

Andre

francois

gewoon nieuwe slanggetjes monteren en bochtjes gr

Ries van de Zilverschuit

En die pedaalschakelaars worden op den duur ook wat minder. Ik moet af en toe een paar keer mijn koppelingspedaal intrappen, voordat het +-knopje een teken van leven geeft.

'k Ga binnenkort ook die schakelaar maar eens vervangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

groen V70

Citaat van: R-man T op 26-05-2010 20:58:09
En die pedaalschakelaars worden op den duur ook wat minder. Ik moet af en toe een paar keer mijn koppelingspedaal intrappen, voordat het +-knopje een teken van leven geeft.

'k Ga binnenkort ook die schakelaar maar eens vervangen.

waarschijnlijk niet nodig, probeer hem eens opnieuw af te stellen, eerst koppelingspedaal indrukken, dan het schakelaartje helemaal uit trekken, langzaam pedaal weer oplaten komen, schakelaar opnieuw afgesteld.
als er nergens vacuum lekjes zijn dan werkt het weer een stuk beter. dit geld ook voor het rem pedaal.

succes
I have my Dream


Ries van de Zilverschuit

Bedankt voor de tip!'k Zal eens onder de pedalen kruipen. Volgens mij geen vacuumlekken hier. De naald van de snelheidsmeter blijkt altijd strak op dezelfde plaats staan, ook als de weg stevig naar boven gaat.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

-D©©©L-

Citaat van: Andre_De op 26-05-2010 18:57:16
Het enige wat mij opvalt bij het gebruik is dat ie toch een beetje veel "schommelt". Dat kan wellicht aan het vacuumgebeuren liggen. Heeft iemand een idee om bv. aansluitingen van de slangetjes beter luchtdicht te maken (vaseline/afwasmiddel/of juist niet), of is het beter om gelijk nieuwe knietjes en t-stuk te halen. En de schakelaars, verslijten die ook na verloop van tijd, met andere woorden kan daar ook lekkage in het vacuumgebeuren van komen?

Een "zwaar" lopende gaskabel kan dit ook veroorzaken. Smeren is slechts een oplossing voor korte termijn, alleen vervangen bied een blijvende oplossing.

Andre_De

Ik ben alles nog eens een keer nagelopen. Ik heb de schakelaars opnieuw afgesteld, ik heb nieuwe knietjes en t-stuk gemonteerd, maar het blijft toch schommelen. Als ik naar de boordcomputer kijk, met de cruise vast op 80kmh in z'n 5, dan zie ik dat ie schommelt van ong. 5.5 naar 7.5l/100km. Dat lijkt mij niet helemaal goed. Ook de snelheidsmeter zie je schommelen.
Ik heb dmv zuigen aan het slangetje wat van het motortje vandaan komt alles onder vacuüm gezet. De druk bleef eigenlijk wel constant. Ook heb ik nog tijdens het rijden op de cruise met hand gevoeld aan het balgje bij het gaspedaal. Je voelt echt dat ie los laat en weer aantrekt. Met andere woorden ik denk niet dat het een vacuümlekkage is.
Dan blijft er naar mijn idee nog meer 2 dingen over, het motorje of het relais. Zou een slecht contact makend relais voor deze symptomen kunnen zorgen? Het lijkt mij dat het relais de boel aanstuurt, of heb ik dat mis?

Ik hoor graag jullie ideeën.

Gr. Andre

Richard T5R

Ik heb ook vorig jaar ook vrij grote schommelingen gehad in de snelheid op de cruise control en dat rijdt echt heel vervelend. Toen bleek bij de APK dat mijn CO uitstoot sterk fluctueerde en het toerental niet constant gehouden kon worden. Het probleem bleek veroorzaakt te worden doordat de lambda sonde niet meer in orde was. Hierdoor onstaat er volgens mij een storing in de terugkoppeling hoeveelheid gas en/of lucht. Dit zorgt voor een sterk fluctuerend toerental en dus ook een fluctuatie in de snelheid. Op de cc merk je dit vooral heel erg.

Probeer maar eens je auto stilstaand in z'n vrij constant op 2500 toeren te houden. Als dit niet goed lukt heb je een goede kans dat het probleem in de lambda sonde zit.

Gr. Richard