NBP S70R > Motorkapkabel gebroken..

Gestart door Robster480, 01-06-2010 02:49:41

Vorige topic - Volgende topic

Robster480

Citaat van: StefanCJ op 19-04-2015 07:20:21
Ziet er mooi uit, eigenlijk mooier dan de oude dubbele uitlaat. Blijft een dikke bak die S70  8)

Dankje! Ja, de oude was nog krokanter dan paprika chips..

@ Joost, inderdaad de 'standaard' Simons brulpijp :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Robster480

Bouke

Mooi weer :eusa_clap: waarom geen op maat gemaakte eigenlijk, of was dat prijs verschil te groot?

Robster480

Citaat van: Bouke op 19-04-2015 16:04:12
Mooi weer :eusa_clap: waarom geen op maat gemaakte eigenlijk, of was dat prijs verschil te groot?

Tsja, waarom geen Ferrita? Ben voor de Simons gegaan omdat die goed bevallen is :)

elianmars

Uitlaat staat lekker, Robbie!  8)

En mooi dat het gelukt is met de Pegs  ;D

t_w

Nice! Benieuwd hoe het klinkt!

Easterboy

Citaat van: Robster480 op 19-04-2015 00:29:24
Onderweg had ik Nigel (easterboy) geappt of ie al iets te doen had. Hij was die avond thuis, dus hebben we even een bakkie gedaan en een ritje gemaakt in elkaars auto. Zo'n S60 T5 rijdt helemaal niet vervelend moet ik zeggen! Ook de spaceball pook kan ik wel aan wennen denk ik. Maar.... wat een draaicirkel zeg! Een Boeing 747 keert nog sneller in de straat :P

Volgens mij gaat Nigel binnenkort ook zijn blog bijwerken.. iets met classic, turbo en automaat i.c.m. een Simons duplex catback. Z'n vriendin is in ieder geval al wel overtuigd!

Ik zeur sinds aanschaf al over die draaicirkel maar niemand die mij gelooft, eindelijk ervaart iemand anders het ook!!!
En blog bijwerken.... Dat gebeurt als jij je blog ook bijwerkt... iets met Maya Gold S60 T5 met spaceball? ;D

Die R rijdt super Robbie, vooral de automaat is erg fijn. Ondanks ik eigenlijk andere plannen had voor als volgende auto begint wederhelft nu toch sterk te neigen naar een S70 automaat. Ze is besmet geraakt, bedankt Robbie!

Was gezellig vrijdag, binnenkort maar eens overdag. Dan kunnen we ook wat ploaties schieten.

Robster480

Citaat van: Easterboy op 21-04-2015 13:46:59
Citaat van: Robster480 op 19-04-2015 00:29:24
Onderweg had ik Nigel (easterboy) geappt of ie al iets te doen had. Hij was die avond thuis, dus hebben we even een bakkie gedaan en een ritje gemaakt in elkaars auto. Zo'n S60 T5 rijdt helemaal niet vervelend moet ik zeggen! Ook de spaceball pook kan ik wel aan wennen denk ik. Maar.... wat een draaicirkel zeg! Een Boeing 747 keert nog sneller in de straat :P

Volgens mij gaat Nigel binnenkort ook zijn blog bijwerken.. iets met classic, turbo en automaat i.c.m. een Simons duplex catback. Z'n vriendin is in ieder geval al wel overtuigd!

Ik zeur sinds aanschaf al over die draaicirkel maar niemand die mij gelooft, eindelijk ervaart iemand anders het ook!!!
En blog bijwerken.... Dat gebeurt als jij je blog ook bijwerkt... iets met Maya Gold S60 T5 met spaceball? ;D

Die R rijdt super Robbie, vooral de automaat is erg fijn. Ondanks ik eigenlijk andere plannen had voor als volgende auto begint wederhelft nu toch sterk te neigen naar een S70 automaat. Ze is besmet geraakt, bedankt Robbie!

Was gezellig vrijdag, binnenkort maar eens overdag. Dan kunnen we ook wat ploaties schieten.

Bij deze ;) Inderdaad een flinke draaicirkel.. Valt vast aan te wennen, maar daar wordt mijn blog voorlopig niet mee bijgewerkt ;)

Dankje! Zeker voor een automaatbak van 18 jaar met 366k km ervaring doet ie het prima! Graag gedaan van dat besmetten :) Is de wederhelft in ieder geval alvast overtuigd!

Vrijdag was zeker gezellig en overdag klinkt wat mij betreft prima. Plaatjes maken is ook geen verkeerd idee!

Robster480

Toen was er nog de nokkenaskeerring achter de verdelerkap...

Helaas waren de boutjes al aardig dol en aangezien ik de auto maandag nodig had heb ik de boel toen maar weer dichtgebouwd en eerst een nieuwe rotor besteld.
De verdelerkap was na 3 jaar nog helemaal schoon van binnen, dus deze heb ik niet mee besteld.

Hier op het forum had ik al ergens gelezen dat dit op te lossen is met een oversized torx erin slaan, oftewel één die net een stukje groter is dan het gat in de boutjes.
Met een nieuwe rotor klaarliggend is demontage van de bestaande rotor toch wat prettiger.
Inbus 3 is de normale maat, echter had deze totaal geen grip op alle 3 de boutjes.

Torx 20 is een maat die net niet in het gat van de boutjes past, dus deze heb ik er op gezet en er met beleid vast in geslagen.

Vervolgens de ratel erop gezet en vanaf het moment dat je voelt dat er weerstand is pas kracht gezet, om te voorkomen dat de torx uit het gat schiet of je de boel nog verder rond draait. Na niet al te veel kracht zetten was het 'knoep'! Daar kwam het eerste boutje los. Dat geeft toch wel een lekker gevoel, als je het gevoel hebt dat de rotor los gaat komen!

De eerste 2 boutjes heb ik een klein stukje losgedraaid om te voorkomen dat er teveel spanning op het laatste boutje zou komen te staan. Hier heb ik vervolgens ook de torx 20 ingeslagen. Onder het mom van  'beter iets te vast erin slaan' kwam de rotor er als volgt vanaf:

Onder de verdelerkap een stuk minder olielekkage, maar het was geen overbodige luxe om ook deze nokkenaskeerring te vervangen getuige onderstaande foto met de oude keerring er nog in:

Vervolgens de boel rondom de keerring schoongemaakt en de nieuwe met een dop, 32 uit mijn hoofd, gelijkmatig op z'n plek geduwd, wat het volgende resultaat tot gevolg had:

De nieuwe rotor erop, de oude zag er nog niet heel slecht uit, dus die houd ik op reserve. De nieuwe rotor is overigens prima te monteren met inbus 3, mits je er voor zorgt dat de inbus goed in het boutje zit en geen kans krijgt om te gaan bewegen. Gemonteerd en wel:

Alles weer op z'n plek:

Vervolgens starten en lopen en geen rare bijgeluiden of olielekkage.
Geeft toch wel een heel lekker gevoel! Vooral het verhelpen van de olielekkage voelt heel goed. Het was de achterste nokkenaskeerring die voor de ergste lekkage zorgde. De grootste lekkage was dus al weg na het vervangen van die keerring.

Verder ben ik van plan om de voorste en achterste motorsteun aan de onderkant van het blok te vervangen. Het zou mij weinig verbazen als dit de steunen zijn die er in de fabriek onder gezet zijn. Het zijn in ieder geval originele steunen die er nu op zitten. Als dat gedaan is zijn alle motorsteunen vers. (jonger dan 3 jaar). De voorste ziet er uit als prima te doen. Even de fan eruit pakken, baksteun een beetje ruimte geven, bout door het subframe lossen, moer vanaf boven losdraaien en de steun er tussenuit pakken.

De achterste zal wat lastiger zijn vanwege te turbo, maar ook die moet te doen zijn.
De beide steunen lijken hetzelfde, maar zijn ze dat ook? Of is het de schijn die bedriegt?
Daarnaast, gaan voor imitatie / febi of originele steunen? Ik las elders op het forum dat je voor beide steunen samen op zo'n €250,- uitkomt.

StefanCJ

Ik zou voor een goed merk gaan zoals febi of origineel.

UserID6342

Klopt, bij Nordi koop je voor rond de 5 tientjes de voorste van Meyle en de achterste voor 75 ook van Meyle.  Doen het ook prima overigens.

Ries van de Zilverschuit

De voorste steun heb ik gewisseld zonder verder iets demonteren, Robbie. Gewoon een verlengde ratel met twee kruiskoppelingen.

De achterste is lastiger. De hele steun moet los en ik had het laatste, achterste boutje niet in de gaten. Verder gewoon met een blok hout en een krik gedaan. Bij mij was toen de turbo er vanaf, dat scheelt. Blok ook niet te hoog optillen om de steun te lossen. Schijnt slecht voor je homokineten te zijn volgens Vadis.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Robster480

Dank voor de tips / adviezen :)

Deze zou ik moeten / kunnen bestellen dus:

Robster480

Robster480

Nog een leuke en handige gadget binnen gekregen vanuit de US of A :)