ECC en kachelmotor werken niet na vervangen [Opgelost]

Gestart door Pennyfield, 07-06-2010 17:21:45

Vorige topic - Volgende topic

Pennyfield

Mijn 'oude' kachelmotor was aan vervanging toe vanwege een piepje en een onbalans dus via een forumlid heb ik een 2e hands kachelmotor weten te bemachtigen en deze wilde ik inbouwen.

Bij het uitbouwen kwam ik de mogelijke bron van de onbalans tegen, een vreemd rubber stripje (demper van iets?)

Na het inbouwen wil de nieuwe kachelmotor niet aanslaan, op geen enkele stand en ook de lampjes van de ECC blijven uit (zelfs die van de REC knop)  Ook de oude motor wil niets meer doen. Nu heb ik het e.e.a. aan onderwerpen even doorgespit en de kachelweerstand lijkt mij het meest voor de hand liggend en ook de garage denkt dat dit het probleem is.  Op de site van Volvospeed (link) lees ik echter het volgende:
Citeer...A blown resistor will not allow you to use the first 3 speeds on the fan motor. Too much current draw at low fan speeds are what blows the resistor...
Dit zou betekenen dat deze op stand 4 wel moet werken?

Hieronder even een korte beschrijving van hetgeen er is gedaan en geconstateerd:

• 1. Kachelmotor in 'onbelans' bij hogere stand
  • 2. ECC op 19gr, stand '0', REC uit en AC uit
  • 3. Accu losgekoppeld
  • 4. Oude kachelmotor uitgebouwd
  • 5. Vreemd object verwijderd (zie foto's)
  • 6. Nieuwe kachelmotor ingebouwd
  • 7. Accu aangekoppeld
  • 8. Getest op contact stand I & II, niets
  • 9. Accu weer losgekoppeld
  • 10. Oude kachelmotor aangesloten aan oude kabel (zonder inbouw), accu aangesloten, weer niets
  • 11. Zekeringen gecontroleerd, zekering 5 (kachel stand 4) vervangen
  • 12. Opnieuw alles gecontroleerd maar nog steeds niets
  • 13. Auto naar de garage die een kachelweerstand heeft besteld

Op dit moment denkt de garage dat het de kachelweerstand is, echter het verhaal van Volvospeed spreekt die diagnose tegen.  Ik vertrouw de garage natuurlijk direct maar ben toch een beetje bang dat het iets anders is.

Kan een defecte kachelweerstand ervoor zorgen dat de gehele ECC het niet meer doet? En weet iemand wat het 'vreemde' object kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

francois

controleer eerst eens of je fout codes heb

gr

Pennyfield

Citaat van: francois op 07-06-2010 20:52:26
controleer eerst eens of je fout codes heb

gr

Tja, helemaal vergeten dat ik OBD kan gebruiken.  Ik heb de auto aan de pc van de garage gelegd maar helaas kon ik geen codes uitlezen.  

Het probleem is inmiddels opgelost, tijdens het inbouwen ben ik vergeten om een kabel aan te sluiten.  Ik had de kabel wat weggestopt om meer ruimte te krijgen en deze bij het inbouwen compleet vergeten.

Een leerzame, misschien domme, fout maar gelukkig geen extra kosten én een vogelvrije (!) kachelmotor :)

Iemand nog een idee wat het rubber stripje kan wezen?