Olielekkage en wat nu te doen

Gestart door desi61, 01-06-2010 18:15:16

Vorige topic - Volgende topic

desi61

Beste mensen, ik had de volgende vraag.
Mijn 2.5 20V automaat uit '94 lekt sinds een week olie.
Een korte blik leert mij dat het bij de aansluiting van blok en automaat is.
Precies op de aansluiting van beide componenten zit een vierkant gaatje waaruit de olie komt.
Ik denk zo'n 10 a 15 druppels na een ritje.
Ik ben bang dat het een keerring is van de krukas maar weet het niet zeker.
Heeft iemand hier ervaring mee, valt het zelf te doen en zijn er specifieke tips of aandachtspunten.
Lekkage is begonnen na een vastgelopen tandem-asser die achter mijn oude trots hing.

Ik hoor het graag.
Groeten Jelle.

UserID6342

Hoi Jelle,

Zoals je zelf al zegt heb je waarschijnlijk idd de krukaskeerring eruit liggen.  Degene die hier goed in is om te herstellen is bijvoorbeeld Dennis850estate hier op het forum.  Versnellingsbak moet erachter uit anders kom je er niet bij. Kijk wel je carterventilatie na want die keerring vliegt er niet zomaar uit natuurlijk.  Succes.

desi61

Hallo Dirk,
was ik al wat bang voor en zie er best wel wat tegenop aangezien ik niet exact weet wat me te wachten staat.
Hoop dat hier de tips een beetje loskomen.
Fijn, aanhangwagens van een ander.

Groet Jelle.

UserID6342

Heeft niet zo veel met de aanhanger te maken hoor, dit is gewoon toeval dat hij het net op dat moment krijgt.  Ik denk dat het eerder komt door een dichtzittende carterventilatie.  Vandaar dan ook de tip om die eerst na te kijken voordat je de rest gaat/laat doen.  Succes alvast.

desi61

Zou hij met de aanwagen net even teveel druk opgebouwd hebben dan?
Ik heb 1.5 jaar terug de carterontluchting al nagekeken en wat nodig was vervangen zoals de vlamdover en de slangen zelf. Dit is toch dezelfde ontluchting of ben ik nu mis.
Zou wel een opluchting zijn.
Kan het, naast de plasjes op straat, veel kwaad of heb je enige tijd voordat je gaat vervangen.

Groet Jelle.

UserID6342

Het is idd dezelfde carterontluchting ja, maar heb je 1.5 jaar terug ook het potje vervangen waar al die slangen in uitkomen, dus dat zwarte geval links onder je inlaatspuitstuk ?

De verwachting is dat de keerring hoogstwaarschijnlijk harder zal gaan lekker na verloop van tijd.  Stoppen uit zichzelf doe het dus niet in ieder geval.  Soms kiepen mensen een toevoeging in de olie die er voor zorgt, dat met een beetje geluk, de keerring weer afdicht. .  Maar het blijft een zwak punt natuurlijk.

desi61

Ja, het beruchte potje en de "makkelijk" toegankelijke slangen ook.
Heb ik toen gedaan omdat er achter het kleppendeksel olie over het blok heen liep.
Ben dus toch bang dat ik nu pech heb  :eusa_pray:
Weet je toevallig wat voor toevoeging dat is?
Ik moet het repareren maar ik heb de komende tijd eigenlijk tijd tekort.

Groet Jelle.

UserID6342

Nee, weet ik helaas niet.  Maar ik weet wel dat het een paar weken geleden nog ter sprake is geweest.  Anders even zoeken onder "olie" krijg je wel vreselijk veel hits, maar daar staat het in ieder geval tussen.

Ludo

Citaat van: desi61 op 01-06-2010 23:17:48
Ik moet het repareren maar ik heb de komende tijd eigenlijk tijd tekort.

Dat zijn dingen waar je tijd voor moet maken, of je laat het doen.
Beginnen met toevoegingen is uitstel van executie...

desi61

Oeps, ik weet het, ben schuldig aan een overvolle agenda.
Moet de hele automaat er voor weg en hoe zit het met koppelomvormers en koelers / filters.
Ik ben het engelse handboek al doorgeweest maar echt duidelijk is het nog niet.

Groet Jelle.

UserID6342

Automaatbak moet weg, koppelomvormer ook, starterkrans ook, dus je bent wel even bezig met zo'n klus.

desi61

SLIK..............

Echt dus maar even tijd voor vrij maken en een brug zien te regelen.

Groet Jelle.

thuur

Als de carterventilatie vervangen/schoongemaakt is, is de ring gewoon door ouderdom gaan lekken. Ze harden uit.

Koop wel een nieuwe versie bij de dealer. Ze zijn gemodificeerd.

Gr ;)

desi61

Oke, lijkt er dus op dat ik een druk weekend voor de boeg krijg.
Zijn er nog andere zaken die hierdoor beslist / preventief vervangen moeten worden.
Het spul ligt toch open of niet dan.

Groet Jelle.