Smering haakse overbrenging

Gestart door Eric Kubbe, 11-06-2010 15:37:35

Vorige topic - Volgende topic

Eric Kubbe

Bij een AWD heb je olie in je haaks overbrengingen. Deze olie is alleen te controleren en eventueel bij te vullen.
Wat ik me nu afvraag, moet deze olie nooit ververst worden? Olie verouderd en de kwaliteit vermindert in de loop van de jaren en na vele kilometers. Alle dealers die ik spreek betwisten dit echter. Deze olie wordt nooit vervangen en, als er geen lekkage is, ook  nooit bijgevuld. Je hoeft er dus eigenlijk nooit naar om te kijken. Ik vindt dit eigenlijk maar een vreemd antwoord. Heeft iemand hier een andere mening, ervaring of visie over? ???

Sven850

Bij ons op werk verversen we om het jaar de olie in de tussenbak en diffs (mercedes). Zou best kunnen dat er een of andere long life meuk in zit bij volvo maar nooit verversen lijkt me wel vreemd. Maar als je er niet zeker van bent en het zit je niet lekker kan je het natuurlijk ook gewoon op eigen initiatief verversen  :)
XC40 T4 Recharge

Eric Kubbe

Mee eens, ik wilde deze olie zelf gaan verversen, maar kwam erachter dat er geen aftap mogelijkheid op zit. Vandaar dat ik ben gaan informeren en deze antwoorden kreeg. Leeg zuigen kan ook, maar daar heb ik niet de spullen voor. Werk je bij volvo, want je bent de eerst dan die me deze bevestigende antwoorden geeft.

Sven850

Nee ik werk alleen met Mercedes Benz en Daf, maar lijkt me niet dat er veel verschil in zit met olie in de aandrijflijn en als ik zo de verhalen lees over de haakse overbrenging van de volvo awd's denk ik dat goed onderhoud geen kwaad kan ;).
En wbt die aftapplug, die zou er logischerwijs wel ergens op moeten zitten, ze hebben de olie er ook ooit in gekregen ;D
XC40 T4 Recharge

Wibren

Ik heb hier nog wel een pdf over hoe je de olie moet vervangen van een haakse overbrenging. Normaal zit er geen aftakplug op. Stuur ff een pb met je email adres en je krijgt een kopie :)
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

V70R-obert

Ik heb eens bij Volvo geinformeerd over de HO en de vraag waarom de aandrijflijn van de awd relatief zwak is. Volvo stelt dat de HO geen onderdeel is die onderhouden hoeft te worden maar na ongeveer 150.000km vervangen dient te worden (uitschieters naar beneden en ver daarboven daargelaten) Een HO kost ongeveer €1100,- en met arbeidsloon en ditjes en datjes kost een nieuwe HO ongeveer € 2000,- Het kan zijn dat het vervangen van de olie de levensduur verlengt maar volgens Volvo is €2000,- op 150.000km volstrekt normaal en krijg je daar een hoop comfort en veiligheid voor terug.

Sven850

Citaat van: V70R-obert op 11-06-2010 16:28:27
Ik heb eens bij Volvo geinformeerd over de HO en de vraag waarom de aandrijflijn van de awd relatief zwak is. Volvo stelt dat de HO geen onderdeel is die onderhouden hoeft te worden maar na ongeveer 150.000km vervangen dient te worden (uitschieters naar beneden en ver daarboven daargelaten) Een HO kost ongeveer €1100,- en met arbeidsloon en ditjes en datjes kost een nieuwe HO ongeveer € 2000,- Het kan zijn dat het vervangen van de olie de levensduur verlengt maar volgens Volvo is €2000,- op 150.000km volstrekt normaal en krijg je daar een hoop comfort en veiligheid voor terug.

Niet om AWD rijders te beledigen, maar ik vind dat meer klinken als een excuus voor een matige constructie, gezien ze bij andere merken meestal net zo lang mee gaan als de bak zelf...
XC40 T4 Recharge

pwassink

Is bij bijvoorbeeld de 240 ook het geval,  in een aantal versies heeft het achterdiff ook simpelweg geen aftapplug.
Wil je daar een keer andere olie instoppen dan moet je het achterdeksel verwijderen en het eruitgieten/zuigen.
dat dit niet geweldig gaat met die dikke prut die erinzit moge duidelijk zijn, gat boren en draad-tappen kan ook,
er is wel een aangegoten "oor" waar een aftapplug had kunnen zitten  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂