schakelaar raambediening demonteren

Gestart door Quota, 14-06-2010 16:28:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quota

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag (zonder clipjes te slopen  :eusa_dance: :eusa_dance: ) in twee delen :eusa_wall: het paneel van de deur van de bijrijder kunnen verwijderen. Deze zat aan de onderkant al los (naar later bleek alleen de bekleding van het frame) en aangezien het raam nog wel met de schakelaar naar beneden ging, maar niet meer omhoog, heb ik het idee om de schakelaar te controleren, dwz de contactpuntjes schoonmaken en op hoop van zegen weer terug monteren.

Ik heb nu alleen geen flauw idee hoe ik de schakelaar zodanig uit het panee kan halen, dat ik hem er na de behandeling ook weer in kan zetten. Zijn er mensen met tips hiervoor?! Alvast bedankt!

nog even een foto voor de duidelijkheid, hoort een paneel er zo uit te komen? 

)()()sT

#1
Je bedoelt de hele raamschakelaar-unit uit het deurpaneel halen?
Je moet met je hand van onder de unit omhoog duwen. Zit gewoon geklemd in het deurpaneel.

Quota

okay schakelaar is eruit, maar hoe krijg ik hem nu open? er lijken een aantal (zes!?!) piefjes te zitten aan de zijkant die je in moet drukken om de omhuizing te kunnen verwijderen, maar ik heb maar vijf vingers aan één hand, hoe doen jullie dat?

daytonawim

Het zijn 8 piletjes, aan de kopsekanten zitten er aan elke kant 1

Let wel op daar zitten veertjes en metalen staafjes onder !

Quota

#4
okay, bedankt voor de tip, ik probeerde inderdaad om het zonder de kopse kant mee te nemen te doen, had het zo snel niet gezien (zo smerig zijn die dingen dus na 4 ton). inmiddels is het element eruit en gereinigd, wat contactspray erop en ik kan het zo weer in elkaar zetten. Blijft alleen de vraag wat er het handigste is mbt de montage.

De blokken waar nogmaal gesproken de clips in vastzitten, zijn bij mij losgekomen van het paneel. Ik moet deze dus opnieuw vastzetten, maar wat is het handigst, eerst de het hele achterpaneel goedvastmonteren op de deur, en dan het voorpaneel op hoop van zegen vastlijmen, of eerst de panelen aan elkaar vastlijmen (inclusief de "cliphouders") en dan het geheel in één keer monteren?

ff een plaatje voor de duidelijkheid:


daytonawim

Geen idee ??? , zover heb ik ze nog nooit uit elkaar gehaald

Ries van de Zilverschuit

Je hebt kans trouwens dat het probleem niet in deze schakelaar zit, maar in die aan de bestuurderskant. Was bij mij ook zo. Die wordt het vaak bediend en de schakeling daar is dan vaak niet meer jofel, ingebrand. Een beetje bedriegelijk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Quota

hmm, ik heb hem toch echt zo uit de deur kunnen halen, omdat het gedeelte waar de stof en de leren bekleding tegenaan zit al los was, welke lijm zou ik het beste kunnen gebruiken om beide elementen weer aan elkaar te verbinden?

Quota

Citaat van: R-man T op 14-06-2010 17:06:25
Je hebt kans trouwens dat het probleem niet in deze schakelaar zit, maar in die aan de bestuurderskant. Was bij mij ook zo. Die wordt het vaak bediend en de schakeling daar is dan vaak niet meer jofel, ingebrand. Een beetje bedriegelijk.

hmmm da's wel typisch dan, want aan de bestuurderskant kan het het raam niet alleen openen, maar ook sluiten, en dat laatste ging nu niet aan de bijrijderskant, wel aan de bestuurderskant.

Ries van de Zilverschuit

Gewoon eerst de passagierskant proberen, doet-ie nog niet dan weet je waar je verder kunt zoeken.  :) Overigens is vaak net zo snel om er even een van de sloop te halen, dan zelf te gaan prutsen. Kostte bij mij 15 euro. Dat geldt dan voor de passagierskant. Van de bestuurderskant zal ik hem niet snel van de sloop halen. Of effe bij een ander forum-lid uitwisselen. Die schakelaar wip je er zo uit met een plamuurmes.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Quota

goed, heb alvast wat montagekit gekocht, zo maar even de schakelaar testen en dan eens overwegen of we het met de montagekit gaan doen of niet... :eusa_think:

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Bij sommige bouwjaren is Volvo nogal zuinig geweest met lijm voor de deurpanelen.

Gewoon netjes vastlijmen, dan kunnen ze weer jaren mee.

Ik heb zelf ook een aantal panelen opnieuw gelijmd  ;D

Robster480

Is het al gelukt? De unit openen heb ik met een spanningzoeker gedaan. Stuk voor stuk steeds iets verder omhoog wippen tot je de bovenkant los voelt komen en hem eraf kunt tillen.
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>