Olie in expansievat

Gestart door konniekip, 18-02-2004 01:14:18

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Oke, nu zijn we enkele weken verder en zit ik nog met het dilemma:

Ik heb nu bijna 4000 km gereden met de auto en in die 4000 km heeft ie 1 L koelvloeistof 'verbruikt' en 1,5 L olie.
Daarnaast zit er uiteraard nogsteeds drab in het expansievat...

Het peil van de versnellingsbak olie (automaat) is goed en de kleur ook (rood).

Is een koppakking die stuk is waarschijnlijk of lekt er misschien koelvloeistof in de automatische versnellingsbak?

Gaarne uw diagnose!

855-Champagne

Ik denk dat 1,5L op 4000 km niet slecht is.
Blijft het nivol van je automaat op pijl dus niet hoger of lager dan het maximum dan is daar ook niks aan de hand,
1L koelvloeistof is idd wel veel je moet uit zoeken of het verlies is of verbruik, laat je koelsysteem afpersen dan weet je misschien wat meer, nu blijft het gis werk.

Suc 6

konniekip

Citaat van: 855-Champagne op 21-03-2004 15:16:41
Ik denk dat 1,5L op 4000 km niet slecht is.
Blijft het nivol van je automaat op pijl dus niet hoger of lager dan het maximum dan is daar ook niks aan de hand,
1L koelvloeistof is idd wel veel je moet uit zoeken of het verlies is of verbruik, laat je koelsysteem afpersen dan weet je misschien wat meer, nu blijft het gis werk.

Suc 6
Nou dat hebben ze laatst bij de Volvo dealer gedaan toen mn motorbeschermingskap in het vooronder was losgeslagen na over een hobbeltje gereden te zijn... Toen hebben ze de radiator afgeperst en zagen ze geen externe lekkages. Natuurlijk kan er altijd een lek oliekoelerautomaat - radiator zijn  >:(

Hoewel mijn hypothese uitgaat naar een lekker koppakking...

855-Champagne

Ik weet het niet hoor, als de pakking lek zou zijn had je een heftig borrelend exp vat gehad, zou het nog even verder onderzoeken.

konniekip

Is er bij een lekker koppakking altijd een borrelend expansievat?

konniekip

Oja, nog zoiets grappigs: ik heb witte rook die uit de oliepeilstok komt als ik wil peilen en als ik de bijvuldop losdraai, komt daar ook witte rook uit...

855-Champagne

Citaat van: konniekip op 21-03-2004 15:35:38
Is er bij een lekker koppakking altijd een borrelend expansievat?

Dacht het wel maar misschien dat hier een echte monteur op kan antwoorden.

volvopieter

Of een nieuwe paus ?  Sorry lol, jij zit er maar mee..

Vogel

CiteerIs er bij een lekker koppakking altijd een borrelend expansievat?

Volgens mij hoeft dat niet perse, als de lek tussen een olie kanaal en koelvloeistof kanaal zit zou ie niet hoeven borrelen. Dat zou een lek van een koelvloeistof kanaal en een cilinder kunnen zijn.
Kweet niet of de Volvo monteurs mijn theorie delen ik ben er namelijk geen.  ;)
Het blijft volgens mij een lastige kwestie en waar doe je goed aan  :-\
Ik moet wel uitkijken wat je zegt hier op het forum want anders vliegen de reacties dat je het niet goed zegt om je oren  ;D
Ik persoonlijk zou de koppakking vervangen, goed is het in ieder geval niet.
Oja ik heb ook wel eens gehoord dat er gargages zijn die het CO2 gehalte in de koelvloeistof meten om te weten of er uitlaatgassen met de koelvloeistof in "aanraaking" zijn geweest.

Sucses ermee

gr William.
Forget the rest, Volvo is the Best

konniekip

een lek tussen oliekanaal en waterkanaal zou ook verklaren waarom het waterverlies en olie verlies betrekkelijk terloops gaat

Vogel

Citeereen lek tussen oliekanaal en waterkanaal zou ook verklaren waarom het waterverlies en olie verlies betrekkelijk terloops gaat

Inderdaad, dit lijkt mij de meest logische oorzaak maar hang me er niet aan op het kan altijd iets anders wezen  ::)
Forget the rest, Volvo is the Best

Reitse

Voor wat betreft koelvloeistof-verlies. Je kan vrij gemakkelijk zien of en zo ja waar je koelvloeistof lekt aangezien het goedje wit uit gaat slaan. Misschien dat je iets kan zien bij een slang....
Verder zou je de auto es op een brug kunnen zetten en kijken of er onder de auto geen olie/koelvloeistofsporen te vinden zijn. Als je daar foto van kan maken en die hier plaatst kunnen de écht experts hun oordeel wel gaan vellen.

Schnappi

wat is de kilometerstand van de auto?

mark20v

Citaat van: Vogel op 21-03-2004 18:57:00
een lek tussen oliekanaal en waterkanaal zou ook verklaren waarom het waterverlies en olie verlies betrekkelijk terloops gaat

Als er een onderlinge lek zou zijn, dan gaat de olie naar de koelvloeistof: Dan zou toch het oliepeil moeten zakken en het koelvloeistofpijl moeten stijgen ::)

Ik zou toch meer in de richting van Kop of koppakking gaan zoeken  :'(

succes,

mark
Volvo separates men from the boys  

Ben123

als het niet de oliekoeler is die lekt,lekt de koppaking ter hoogte van een oliekanaal,dus borrelen doet hij niet,alleen als de koppakking lekt tussen twee cylinders in en een waterkanaal,dan is de kans dat het expansievat overloopt en borrelt!