Looptijd airco compressor te controleren aan de hand van specificaties? Opgelost

Gestart door volvogeo, 29-06-2010 00:07:42

Vorige topic - Volgende topic

volvogeo

Heb al veel gelezen over airco compressoren die (té) snel afslaan, al na 3 sec of korter. Met dit warme weer ben ik niet ontevreden over de werking van mijn airco maar de compressor slaat meestal ook na zo'n 3 sec weer af. Een enkele keer draait deze 10 sec, maar dat is dan uitzonderlijk. Mijn vraag is daarom; hoe weet je of je airco technisch goed functioneert? Bijvoorbeeld, hoe lang moet de compressor draaien. Een paar jaar geleden is de compressor koppeling door een off Volvo dealer afgesteld en is het systeem met 750 gr koelmiddel gevuld (staat samen met drukproeven etc op certificaat vermeld). Moet het systeem wellicht toch weer worden gecontroleerd op lekkage en bijgevuld?

Bvd
Groet,
volvogeo

daytonawim

Voor zover ik weet zou je het elk jaar even na moeten laten kijken voor het beste resultaat.

Als dat al weer een paar jaar geleden is kan dat zeker geen kwaad, overigens zit er aan het afstellen
van de airco koppeling ook een einde, dan zal die vervangen moeten worden.

volvogeo

Dank daytonawim,

Ik heb mijn airco laten controleren door een deskundig bedrijf in Wormerveer (eerder genoemd op dit forum). Het systeem is leeggehaald en opnieuw gevuld. De airco werkt nu weer naar behoren. Kosten: EUR 50,- incl. BTW en incl. duidelijke uitleg over de werking van auto airco systemen en het "waarom" van het bijvullen. SUPER!

Voorafgaand aan mijn bezoek kreeg ik van dit bedrijf  het volgende advies per e-mail.

"Een aircoinstallatie dient om de 2 à 3 jaar bijgevuld te worden. Per jaar
loopt de inhoud ca. 10% terug. Dit merk je vooral doordat de uitstromende lucht
ijzig wordt. Auto's met climate control hebben als bijkomstig effect een
onrustige motor door het snel aan en uit slaan van de airco pomp. Dit snel
aan en uit slaan van de airco pomp wordt veroorzaakt door te weinig vulling.
Bijvullen dus."
Groet,
volvogeo

Theostek

Ik zou dat niet durven versturen zo'n e-mail, het snel aan/af slaan van de compressor heeft meerdere factoren en niet alleen door een te weinig aankoudemiddel.
"Bijvullen" bestaat ook niet.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

LeonW

Ik denk dat je bijvullen verkeerd begrijpt Theo, als het sysyteem leeg is gehaald moet ie
weer worden bijgevuld.
Verder lees ik geen rare dingen, wel mooie prijs!
Volvo S70 2.5T

francois

pomp sloeg regelmatig in en uit speling magneet koppeling ok
vandaag mijn systeem laten vacumeren had maar 450 gr

laatste keer laten vullen 3,5 jaar geleden

nu 750 gevuld

en koud dat hij wordt  ;D

thuur

Citaat van: LeonW op 10-07-2010 19:01:40
Ik denk dat je bijvullen verkeerd begrijpt Theo, als het sysyteem leeg is gehaald moet ie
weer worden bijgevuld.

Nee, dat zou dan vullen zijn.

Gr :D

Henk855

Zo deskundig zijn ze in Wormerveer niet, het enige wat ze kunnen is prutsen. De heren van dit ,,airco station,, kunnen zich beter blijven bezighouden met de verkoop van auto's. Mijn buurvrouw is er geweest en de heren wisten haar te vertellen dat na ,,bijvullen,, haar airco het weer prima zou doen. Auto werd aangekoppeld en het systeem ,,leeggehaald,, en volgens de ,,monteur,, zat er nog 200 gram in het systeem. Erg raar want mijn buurvrouw wilden er heen om de airco te laten repareren, het systeem is dus LEK, maar ze dacht laat deze meneer maar, hij wist het tochzo goed dat het met ,,bijvullen,, klaar zou zijn.

Ik ga wel naar een gecertificeerd bedrijf en niet naar deze prutser die een gat in de markt heeft gevonden om in een achteraf loodsje airco's te vullen.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

volvogeo

OK, het zou "opnieuw vullen" kunnen zijn. Bij het afrekenen ontving ik een volledig ingevuld Bovag airco-service certificaat met alle meetwaarden en hoeveelheden. De aard, omvang en locatie van dit bedrijf zegt dus niets over de bekwaamheid. Het resultaat is goed en daar gaat het toch om? Bij de lokale (echte) Volvo dealer kon ik voor eind juli op de wachtlijst komen te staan. Een airco controle, leeghalen en opnieuw vullen kost daar EUR 130,- excl. BTW. Om eerder geholpen te kunnen worden kreeg ik van deze dealer het advies om een "Mobiele Airco Service" bedrijf te contacten. Deze bleek ook pas na 12 juli tijd te hebben en rekende bovendien dezelfde prijs! Dus ... ik koos voor een snellere oplossing die ook nog goed en veel voordeliger bleek te zijn!
Groet,
volvogeo

Misha

Ik durf die 10% ook te betwijfelen.
Vorig jaar mijn S70 opnieuw laten vullen, zat dik 600 gram in, was 10 jaar oud toen.
Kan natuurlijk een keer hervuld zijn, maar dat kon ik op de bonnen nergens terugvinden en ook niet op de stickers terwijl ik de hele historie erbij had.

De vorige S70 heb ik nooit laten doen, deed het prima en heb ik toch een aantal jaren gereden (van 116.000 naar 200.000 +)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Theostek

Aan die prijs werk ik niet, kun je geen fatsoenlijk werk voor af leveren, of je moet er met de pet naar gooien.
Leeghalen terug afvullen, is niet de procedure.

Betwijfel of het systeem afgeperst is geweest, voldoende gevacumeerd (standtijd), electronische lek controle?
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

LeonW

Citaat van: thuur op 11-07-2010 01:49:37
Citaat van: LeonW op 10-07-2010 19:01:40
weer worden bijgevuld.

Nee, dat zou dan vullen zijn.

Gr :D

Ik vul altijd bij, hier maak ik dan weer bijvullen van.

:D
Volvo S70 2.5T

LeonW

Maar alle gekheid op een stokje, met alleen bijvullen ben je er niet natuurlijk dat snappen de meeste hier wel.
Airco heeft onderhoud nodig en dat is meer dan alleen leeghalen vacumeren en weer (bij)vullen.

De airco's van tegenwoordig zijn behoorlijk gecompliceerd en daar horen mensen met verstand aan te werken.
Volvo S70 2.5T