Volvo 850 hybride prototype

Gestart door Michaell, 21-06-2022 14:28:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Ik kwam vandaag iets grappigs tegen wat denkik niet veel mensen weten.

De Volvo 850 heeft een hybride uitvoering gekend. Helaas is dit nooit verder gekomen dan een prototype, maar wel interessant.

De auto was uitgerust met een gas turbine motor (die dienst doet als generator) die een Nikkel cadmium accu oplaad (in de kofferbak) die vervolgens een elektromotor voedt die verantwoordelijk is voor de aandrijving.
De auto was zelfs voorzien van verschillende rij modussen zoals we dan tegenwoordig kennen in moderne auto's, zoals elektrisch, hybride en gas-turbine. Zelfs energie terugwinnen bij het remmen was aanwezig zoals we dat kennen in elektrische auto's vandaag.

Update: De unieke gas-turbine motor van deze auto leverde een vermogen van 95PK en was in staat om van 0 tot 60Mph te accelereren in 12.5seconden.
Volledig elektrisch had de auto een bereik van ongeveer 90 mijl (145Km), wat absoluut niet slecht is voor dit type auto en de tijd waarin deze uit kwam (nou ja, min of meer. De auto is nooit in productie geweest). Dit was waarschijnlijk te wijten aan de vrij lage luchtweerstand van de auto voor zijn tijd. Namelijk .23
Helaas staan Nikkel cadmium accu's bekend om hun zogenaamde " geheugen effect". Ik vermoed daarom ook dat dit type accu geen lange levensduur had. Maar dit was een populair type accu toen die tijd (Info hierover: https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_effect).







De bak was vergelijkbaar met een automaat, maar toch niet hetzelfde en had wat voordelen tegenover de standaard automaatbak zoals we die nu hebben in de 850. Het had een eigen ontwerp versnellingsbak.
Er werd samengewerkt met Volvo's luchtvaart divisie (Volvo Flygmotor / aero) en daar werd nauw mee samengewerkt bij de ontwikkeling.

De wagen is helaas nooit uit zijn prototype stadium gekomen. Het verbruik was namelijk niet zodanig verschillend met de normale benzine uitvoering om de extra kosten te kunnen verantwoorden en dus is het idee uiteindelijk geschrapt.  Het is onbekend wat de verkoopprijs naar schatting zou zijn geweest. Het idee was natuurlijk om een milieuvriendelijke wagen te maken die ook erg zuinig is. Maar helaas voldeed dit prototype niet aan de verwachtingen toen de tijd en werd het idee in de koelkast gezet.


Ziet eruit als een doodnormale 850

De 850 was de meest belangrijke auto voor Volvo in de jaren 90. En kennelijk zijn tijd erg ver voorruit. Meer dan de meeste mensen weten.
Het is altijd grappig om dit soort dingen te ontdekken wat fabrikanten hebben geprobeerd op de tekentafel en met prototypes.

Dit is niet eens de eerste poging geweest van Volvo. In de 1970 jaren experimenteerde Volvo ook met dit idee in de  Volvo 264 Maar de technologie was nog niet zo ver om het echt werkend te maken en betrouwbaar genoeg voor productie.

De 850 hybrid is uiteindelijk op de veiling terechtgekomen en is gekocht door een eigenaar voor €62.100,- die een hele unieke 850 in zijn bezit heeft!  :eusa_clap:
Meer info op (Onderaan staat de Engelse vertaling): https://www.bonhams.com/auction/27526/lot/253/a-unique-example-of-pioneering-automotive-technology1993-volvo-850-gas-turbineelectric-hybrid-prototype/

Link met meer info en nog meer foto's: https://silodrome.com/volvo-850-gas-turbine-electric-hybrid/

Er zijn er maar 2 van gemaakt. Waar de andere is, is onbekend. Mogelijk nog in het bezit van Volvo of van een museum.

Wie weet er nog meer ontwikkel verhalen uit de ontwikkeling van de 80?
Post ze hier.  :)

Ries van de Zilverschuit

Hoe heb je het gevonden! Nooit geweten dit en had het ook nooit geweten als ik dit niet gelezen had. Leuk dat je dit deelt!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

DBJoran

Citaat van: Michaell op 21-06-2022 14:28:56

Wie weet er nog meer ontwikkel verhalen uit de ontwikkeling van de 80?


Ik kan niet z'n mooi verhaal schrijven als jou, maar het Volvo Museum heeft een eigen Facebook pagina waar ze zo nu en dan wel wat interessante dingen posten, hieronder een greep van de interessante 850 posts:

Hybride 850
https://www.facebook.com/volvomuseum/posts/pfbid0e56VQBCnPAYHLCshFA2L6xwVufQA5uUo52jY4AeeC3S8HYYYbBERP7fxFP9RzkN6l

De hybride in bovenstaande link lijkt iets anders te werken, maar misschien is dit de tweede hybride 850 waar je het over hebt in je verhaal?

850 Cabrio
https://www.facebook.com/volvomuseum/posts/pfbid0Wcd8vr6Msmyu2EX1JVPh2MmFYfUUrrZCteJ9nFRNYPV3CTAQjMuU9SoXEDv7n1Zhl

Niet echt een prototype maar Volvo heeft een 850 gebouwd voor Pehr Gyllenhammar met een volledig rood interieur.
https://www.facebook.com/volvomuseum/posts/pfbid02LWAUN4dMG1ojJpN61Rnrsg5qGcNGGXrLjPHb1D1V1PW3w2sDUSei4EcwHGpeyuNRl




Michaell

Ik kwam nog iets meer info tegen over dit prototype betreffende de motor. Ik pas bovenstaande post even aan.

Dat is zo cool!  :eusa_clap:
Dat kon inderdaad nog wel eens de 2e hybride auto zijn! Leuk om te zien dat die een ander type motor had, of dat Volvo experimenteerde met meerdere opties en uitvoeringen.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 21-06-2022 14:53:55
Hoe heb je het gevonden! Nooit geweten dit en had het ook nooit geweten als ik dit niet gelezen had. Leuk dat je dit deelt!
Bij puur toeval.
Ik zocht naar wat filmpjes van de 850 en door de zoekresultaten bladeren bij duckduckgo stuitte ik op deze info. En omdat ik dit ineens wat interessanter vond ging ik hier verder op zoeken. :)

Vulk

Schitterend! Hoe zou die klinken? :)

Jerra

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Michaell

Wat lees ik nu? Hield jij Volvo gerelateerde informatie voor ons geheim!  ;D

Thx voor de links! Leuk die Volvo-E. Hoewel geen echte Volvo prototype, is het wel een erg gaaf project!  :eusa_clap:

de Boeing


Jerra

Citaat van: Michaell op 21-06-2022 18:15:38
Wat lees ik nu? Hield jij Volvo gerelateerde informatie voor ons geheim!  ;D

Thx voor de links! Leuk die Volvo-E. Hoewel geen echte Volvo prototype, is het wel een erg gaaf project!  :eusa_clap:

Haha oeps! Ik dacht dat een een publiekelijk geheim was, begin van '22 heeft die door de veiling aandacht zelfs Nederlandse autonieuws websites gehaald :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.