Installeer een pollenfilter!

Gestart door konniekip, 21-02-2004 13:34:55

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Standaard is de 850 met airco niet voorzien van een pollenfilter. Zoals in diverse topics is terug te vinden, kunnen afvoeropeningen van de verdampercompartiment verstopt geraken door rotzooi en zand.
Ik heb dus vandaag mn oude inregenbescherming verwijderd (zoals Volvo dat noemt) en de nieuwe adaptor met pollenfilter geinstalleerd

Zie bovenstaande afbeelding.

Bij auto's met ECC dient de inlaattemperatuursensor verplaatst te worden dmv een beugeltje in het adaptorstuk (niet bijgeleverd).

Ik kan het aanbevelen. Bij mij zat er zeer veel rotzooi rond de inregenbescherming (afb. 4a) en nu weet ik dat iig niets bij mn verdampertje kan komen :D

Succes!

Geert-Jan

Waarvoor dient zo'n pollenfilter dan en waarom zit die er normaal niet in bij de 850.
Op mijn vorige bolide (Ford Scorpio) zat er ook een pollenfilter in zover ik weet.
En waarom als het zo belangrijk is zit zo'n ding niet standaard in elke auto ook zonder airco?

Ik bedoel maar te zeggen dat ook zonder airco komt er rottigheid in de ventilatie terecht die je er liever niet hebt...toch??? ???

Volvo850Club lidnr.0504409

haya

Citaat van: konniekip op 21-02-2004 13:34:55
Bij auto's met ECC dient de inlaattemperatuursensor verplaatst te worden dmv een beugeltje in het adaptorstuk (niet bijgeleverd).

Welke functie heeft die inlaattemperatuursensor? Ik heb door mijn garage ook een pollenfilter laten zetten, maar dat was een kwestie van adaptor erop en filter erin, 2 seconden werk. Er is dus geen sensor verplaatst.
Ik moet wel zeggen dat ik het een nogal krakkemikkerige constructie vind. Erg stevig zit die adaptor niet.

Haya.

Christiaan

Konniekip,

Mooi werk zo. Heb jij een overzicht van de partnummers en de prijzen?

Christiaan

konniekip

Citaat van: Christiaan op 23-02-2004 08:04:58
Konniekip,

Mooi werk zo. Heb jij een overzicht van de partnummers en de prijzen?

Christiaan

Onderdeel
9488525   FILTERHOUDER      14,78 EURO
9171296   INTERIEURFILTER   23,00 EURO

fearless

Heb ik ook laatst gemonteerd. Is erg leuk met een veerpoot brug, dat ding zit echt niet in de weg hoor.  :-\

Geert-Jan

Vorige week erachter gekomen dat zo'n filter er bij mij al in zit, ;D
Ik hoorde het bekende beekje ::) en ben op onderzoek uitgegaan.

Wat bleek.... inderdaad waterafvoer zat dicht... waarmee.... een M6 BOUTJE prezies in het gaatje van de afvoer en om daar bij tekomen moest het een en ander los.
Zo doende kwam ik dat filter tegen.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de veerpootbrug in de weg zit. :-\

denkweb

Zit bij niet in de weg in ieder geval...

Wat dat beekje betreft: wel droog gehouden in de auto (onder bestuurdersstoel)?

Geert-Jan

Ja gelukkig wel. ;D

Het afvoer kanaal van het airco-condenswater zat niet verstopt maar het afvoer kanaal bij de lucht-inlaat van de kachel (buiten pollenfilterbehuizing).
Dus uiteindelijk kon het water toch weg.

Maar ik begrijp dat ik dus gewoon een veerpootbrug kan bestellen!! :-\
Moet toch binnen 11k om een nieuwe distributie riem en aanverwante artikelen.

fearless

Het is op zich geen probleem om een filter te monteren als er een veerpoot brug op zit, maar wel als je een hele bak wil monteren. Dan komt die buis in het rode cirkeltje tegen de veerpoot brug aan.

Geert-Jan

Citaat van: fearless op 07-06-2004 18:49:53

Het is op zich geen probleem om een filter te monteren als er een veerpoot brug op zit, maar wel als je een hele bak wil monteren. Dan komt die buis in het rode cirkeltje tegen de veerpoot brug aan.
En de oplossing?
Een stuk er uit zagen? Nee toch? :-\

Is de kleur van je Roffel toevallig ook 419 Silver Sand? ;D
Zonder veerpootbrug en 20Valve zou het zo een foto van mijn vooronder kunnen zijn.

O, nee er zit bij mij waarschijnlijk een verdamper in de weg. :'(
Die zit tegen het schutbord aan boven de 20Valve zal ik maar zeggen en onder de VIN.

fearless

CiteerEn de oplossing?
Een stuk er uit zagen? Nee toch? :-\

Is de kleur van je Roffel toevallig ook 419 Silver Sand? ;D

Je hoeft er niks uit te zagen of zo, je kan er wel gewoon bij alleen iets moeilijker.
En yes de mijn is ook kleur 419.

Reitse

6 boutjes los en die veerpootbrug trek je eruit...

denkweb

-D©©©L-

Er is ook een koolstof/multi filter verkrijgbaar welke op de plek van het pollenfilter past.
Ik heb deze recent erin gelegd en ben verbaast van de werking (ga maar eens achter een katloze benzinebak rijden  ;D).
Ook moet ik zeggen dat de ECC de temperatuur beter constant kan houden door de restrictie die het filter geeft. , tis net alsof de "aut" stand van de regeling gemaakt is voor gebruik mèt filter.
Duidelijk merkbaar minder overshoot op de  temperatuur regeling.

met veerpoot brug;
Plaat naar voren drukken en bovenaan uithaken, daarna plaat naar boven en onderin omhoog.
In mijn 1996R zit de temperatuur sensor ná de fan in de buis naar de radiator/verdamper.