Bastiaan stelt zich voor

Gestart door _Bastiaan_, 08-07-2010 17:25:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aardigebas

mocht je nog een volvo gek zoeken voor onderhoud??

"auto en emotie" in Utrecht (autoboulevard) geen volvo garage dealer maar alleen voor onderhoud!
Zeg maar dat je de fam. Schipper en Haaksma kent, misschien zit er nog korting in?

ps. Oosten bedoel ik echt Oosten (tegen duitse grens), maar Soesterberg is ook super hoor, heb ik veel op de mountainbike gezeten!

_Bastiaan_

Altijd handige tips dit, helemaal goed!
Het warm starten gaat ook steeds beter trouwens, de truc van contact aan, dan rustig de gordel om en dan pas starten werkt goed. Hij slaat dan na een paar omwentelingen al aan. Daar is prima mee te leven zo.
De achterklep mag trouwens nieuwe gasveren/dempers hebben, want hij duwt zichzelf niet meer vanzelf omhoog (blijft nog wel open staan).
Ik had al een how-to gevonden hoe ze vervangen moeten worden, nou nog een paar nette dempertjes zien te vinden en dan is dat ook weer gefixt.

rogerV701998

Citaat van: _Bastiaan_ op 10-07-2010 07:46:48
Altijd handige tips dit, helemaal goed!
Het warm starten gaat ook steeds beter trouwens, de truc van contact aan, dan rustig de gordel om en dan pas starten werkt goed. Hij slaat dan na een paar omwentelingen al aan. Daar is prima mee te leven zo.
De achterklep mag trouwens nieuwe gasveren/dempers hebben, want hij duwt zichzelf niet meer vanzelf omhoog (blijft nog wel open staan).
Ik had al een how-to gevonden hoe ze vervangen moeten worden, nou nog een paar nette dempertjes zien te vinden en dan is dat ook weer gefixt.

Als ik je een advies mag geven: Koop originele dempers bij de dealer. Op het forum heb ik veel gelezen over niet originele dempers en dat die niet zo best functioneren.

Ik had dezelfde klacht en heb originele dempers gekocht. Volgens mij zo'n 54 euro p/s maar dan kun je weer jaren vooruit.

_Bastiaan_

Zo, weer een paar dingetjes gefixt/gecontroleerd.
- Derde remlicht gemonteerd
- Achterruitenwisser bleek niet te werken, motortje wel, dus mbv de howto de boel losgehad en gangbaar gemaakt: werkt super!
- Ruitensproeiers afgesteld, ze stonden zo dat de buurman nat werd ipv de ruit :)
- Wielen voor en achter omgewisseld om te kijken of het naar rechts trekken daarmee opgelost kon worden: het lijkt over te zijn nu.
- Remmen en ophanging geïnspecteerd
- Kabeltje ABS Sensor rechtsvoor weer vastgezet in het daarvoor bestemde metalen bracket/ding want die hing los.

Nog te doen:
- Remmen voorkant nalopen, bij het afremmen trekt het nog wat naar rechts terwijl het stuur een beetje naar links draait  :eusa_eh:. Waarschijnlijk geleidepennen opnieuw invetten. Blokken en schijven zagen er nog ok uit.
- Remblokken achterzijde zijn erg dun dus op termijn ook vervangen
- Aandrijfashoes linksvoor is lek, zit smeer op de veerpoot. Is dit een APK afkeurpunt trouwens? Hij is nl goedgekeurd met deze kapotte hoes.


Ruup

Hey welkom op het forum. Al veel aan het sleutelen zie ik :) Veel plezier met je mooie 850.
Gr. Ruben

850 Ra$ing

Lekke aandrijfashoes is idd afkeur, ze zullen de hoes wel afgekit hebben waarna de kit weer is losgelaten.

StefanCJ

Als je in 030 in de buurt van de jaarbeurs iemand in een zwarte 850 estate met spoiler hevig ziet zwaaien, schrik dan niet, ik ben het maar  ;D

thuur

Citaat van: _Bastiaan_ op 14-07-2010 15:34:58
Nog te doen:
- Remmen voorkant nalopen, bij het afremmen trekt het nog wat naar rechts terwijl het stuur een beetje naar links draait  :eusa_eh:. Waarschijnlijk geleidepennen opnieuw invetten. Blokken en schijven zagen er nog ok uit.
- Remblokken achterzijde zijn erg dun dus op termijn ook vervangen
- Aandrijfashoes linksvoor is lek, zit smeer op de veerpoot. Is dit een APK afkeurpunt trouwens? Hij is nl goedgekeurd met deze kapotte hoes.

Ik denk eerder je draagarmen bij dit remgedrag.

Ashoes zsm vervangen! Zonder vet loopt de homokineet binnen no-time stuk. Tijdens de APK kon de hoes nog net niet ver genoeg gescheurd zijn, maar een nette keurmeester zou dan zeker wat hebben gezegd tegen je of een aandachtspunt ervan gemaakt hebben.


Gr ;)

_Bastiaan_

Thx, het vage is dat er geen op- of aanmerkingen op het apk form stonden, afgezien van 1 lampje.

Wat de draagarmen betreft, wat kan er eigenlijk slijten aan zo'n ding, toch alleen de rubbers en de fuseekogel? Ok, als je lomp een stoeprand op knalt kan ie krom worden, maar anders slijten ze toch niet? Gewoon nieuwsgierig hoor  :eusa_whistle:.

thuur

Citaat van: _Bastiaan_ op 15-07-2010 15:48:19
Thx, het vage is dat er geen op- of aanmerkingen op het apk form stonden, afgezien van 1 lampje.

Wat de draagarmen betreft, wat kan er eigenlijk slijten aan zo'n ding, toch alleen de rubbers en de fuseekogel? Ok, als je lomp een stoeprand op knalt kan ie krom worden, maar anders slijten ze toch niet? Gewoon nieuwsgierig hoor  :eusa_whistle:.

Klopt als een opgevoerde 850 op RON91.


Gr :D

_Bastiaan_

Zo, na lange tijd wat meer tijd voor de TDI!
Ondertussen zijn we verhuisd van Utrecht naar Soesterberg en zijn we druk geweest met het in orde maken van de kinderkamer, want over 6 weken verwachten we onze eerste :).
De afgelopen maanden (>10.000 km gereden) heeft hij het prima gedaan, vooral als verhuisauto. Man wat gaat er een boel in een estate, blijf me er over verbazen!

Wel in september een aanrijding gehad met een Citroen AX die op de snelweg zonder richting aan te geven ineens naar links kwam om ruimte te maken voor een invoeger maar ik zat er al links naast en kon geen kant meer op. Het voelde in de Volvo als een klein tikje, maar de AX werd bijna gelanceerd en ging 3 keer om zijn as :). De schade aan de 850 was niet al te groot, maar moest wel gerepareerd worden, zie foto's. Uiteindelijk netjes afgehandeld met de verzekering en de tegenpartij is schuldig bevonden en heeft de schade vergoed.






Ook de velg is weer netjes gemaakt.

Maar een paar zaken moeten nu echt opgelost gaan worden:
- Draagarmen vervangen en gelijk uitlijnen en balanceren
- Aandrijfashoes vervangen (eventueel met een nieuwe homokineet want ik hoor steeds vaker een brommend geluid bij het naar rechts sturen)
- Nieuwe thermostaat want hij komt niet goed meer op temperatuur (alleen in de file als ie geen rijwind krijgt, bij constant 100 daalt de temperatuur naar ongeveer 1 kwart met dit koude weer).
- Nieuwe temperatuursensor aangezien dat makkelijk meegenomen kan worden als de boel toch open ligt. Hopelijk is het lastige starten van afgelopen zomer als ie goed warm is dan ook verholpen.

Ondertussen is er ook een mijlpaal bereikt:


Een half miljoen!
Als kadootje krijgt ie groot onderhoud :)
De achterklep dempers heb ik intussen zelf vervangen, met de mooie howto op dit forum was dat een eitje!

Komende zaterdag gaat ie naar Auto en Emotie in Utrecht voor de bovenstaande zaken, ik zal waarschijnlijk ook gelijk een olie+filterwissel er bij doen en eventueel ook het brandstoffilter meenemen

thuur

Brommen in een bocht zal toch eerder het wiellager zijn :-\


Gr ;)

Jack v

Citaat van: thuur op 01-02-2011 12:33:54
Brommen in een bocht zal toch eerder het wiellager zijn :-\


Gr ;)
mee eens wielager linksvoor waarschijnlijk

netjes die km stand
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

_Bastiaan_

Daar zat ik ook al aan te denken, ik heb hem zelfs even opgekrikt en een zwieper aan het wiel gegeven, maar geen geluid of gebrom te horen...
Maar goed, A&E komt hopelijk met de oorzaak boven water, ik ben benieuwd wat daar uit komt!

thuur

Citaat van: _Bastiaan_ op 01-02-2011 12:54:41
Daar zat ik ook al aan te denken, ik heb hem zelfs even opgekrikt en een zwieper aan het wiel gegeven, maar geen geluid of gebrom te horen...
Maar goed, A&E komt hopelijk met de oorzaak boven water, ik ben benieuwd wat daar uit komt!

Ik heb laatst ook een wiellager vervangen terwijl er geen geluid of gebrom te horen was bij een zwieper geven aan het wiel. Alleen het gebrom was het symptoon. Na demontage bleek dat het lager maar liefst 1 mm speling had in axiale richting! Maar dus enkel onder belasting hoorbaar.

Als je heel goed voelde aan de veer, trilde deze minimaal bij het draaien aan het wiel.


Gr ;)