En dat is 2... de Haakse Overbrenging is weer aan zijn eind.

Gestart door V70R-obert, 19-04-2010 16:35:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R-obert

Voor 2 jaar geleden was mijn HO gesneuveld en heb ik een ruilexemplaar op de kop weten tikken voor weinig. Je kon erop wachten en nu is het dan zover, ook deze HO begint te gieren. Goedkoop is duurkoop zeg maar. Een nieuwer model R ga ik maar even vergeten en stop nu geld in deze R om de aandrijflijn helemaal tiptop te krijgen. Nu heb ik een adres gekregen van notabene een Impreza turbo specialist in Groningen die een specialisatie heeft in bakrevisie en aanpassingen (bij tuning e.d.) Ze reviseren niet alleen maar passen ook de bak aan zodat hij meer kan hebben. Nu willen ze de bussen iets inkorten om iets meer speling te hebben en daarmee minder wrijving. Volgens hun is dit de manier om de awd  van ons type Volvo beter en sterker te maken. Dit doen ze ook voor Audi's en andere VAG merken die volgens hun ook allemaal kapot gaan bij circa 2 ton vanwege teveel wrijving, met name als er een kar oid achter heeft gehangen. Kan iemand mij vertellen of het wel verstandig is de bussen in de HO iets in te korten? Speling klinkt nou niet echt positief. Aan de andere kant zijn hun specialisten en zullen ze ongetwijfeld weten wat ze doen. Een awd van Volvo moet toch goed te krijgen zijn met een aanpassing of betere materialen?

Johann

De HO gaat stuk door het wringen door afrol verschil op de voor en achteras.
Zolang je de bandenslijtage blijft controleren en regelmatig de banden van voor naar achter gooit en andersom dan blijft het heel lang goed gaan maar als je 2 mm profiel voor hebt en nieuwe 8 mm achter dan gaat de boel al wringen. Misschien dat de aangeboden aanpassing helpt maar het lijkt mij dat het aanpassen van die bussen niet doet aan de rotatie verschillen op beide ingaande assen van de HO.

V70R-obert

Ik controleer wekelijks de bandenspanning en maandelijks het profiel voor- en achter. Ik denk dat HO's na een aantal km's gewoon op zijn en vervangen dienen te worden. Althans, anders heb ik geen verklaring waarom hij nu weer bijna aan zijn eind is.

haRtV70R

Citaat van: Johann op 19-04-2010 16:39:33
De HO gaat stuk door het wringen door afrol verschil op de voor en achteras.
Zolang je de bandenslijtage blijft controleren en regelmatig de banden van voor naar achter gooit en andersom dan blijft het heel lang goed gaan maar als je 2 mm profiel voor hebt en nieuwe 8 mm achter dan gaat de boel al wringen. Misschien dat de aangeboden aanpassing helpt maar het lijkt mij dat het aanpassen van die bussen niet doet aan de rotatie verschillen op beide ingaande assen van de HO.

Mijn banden hadden HOOGUIT (nog niet eens) 2mm verschil, en toch is de visco naar de haaien. En dat bij 170k. Dus..  :eusa_think:
[move][/move]

Laserblue

Citaat van: haRtV70R op 19-04-2010 16:49:51
Citaat van: Johann op 19-04-2010 16:39:33
De HO gaat stuk door het wringen door afrol verschil op de voor en achteras.
Zolang je de bandenslijtage blijft controleren en regelmatig de banden van voor naar achter gooit en andersom dan blijft het heel lang goed gaan maar als je 2 mm profiel voor hebt en nieuwe 8 mm achter dan gaat de boel al wringen. Misschien dat de aangeboden aanpassing helpt maar het lijkt mij dat het aanpassen van die bussen niet doet aan de rotatie verschillen op beide ingaande assen van de HO.

Mijn banden hadden HOOGUIT (nog niet eens) 2mm verschil, en toch is de visco naar de haaien. En dat bij 170k. Dus..  :eusa_think:

bij jou ja, maar wat hadden je voorgangers?
voor hetzelfde geld reden die de voorbanden op om daarna de achterbanden naar voren te gooien  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

V70R-obert

Humor hebben ze wel. Ik had gezegd dat als ze de HO goed en voordelig kunnen repareren ik alle Impreza's met rust zou laten. Krijg ik net reactie in de mail: 'haha commandant tankdivisie'.  Ze kunnen zelf onderdelen uit Zweden halen en als de tandwielen ok zijn vervangen ze de lagers en bussen voor €650,- Zijn de tandwielen niet goed en dat ziet hij natuurlijk pas als de bak open is, dan kost het aanzienlijk meer. Van deze prijs schrik ik niet, sterker nog, koopje.

Turbo-Geek

NMB zijn vaklui .... Kan je gerust naar toe gaan !
Erik neemt ook echt de tijd voor al je vragen.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

V70R-obert

Dank je, onderweg naar huis dacht ik nog of het wel verstandig was om een Volvo naar een Subaru liefhebber te brengen, hij heeft immers niets met Volvo. Kan iemand mij vertellen hoe ik een goede werking van de visco-koppeling kan controleren?

Turbo-Geek

Hun zijn in de eerste plaats motoren en transmissie specialisten en hebben Subaru als core bussiness maar doen daarnaast nog vele andere merken.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piere

Citaat van: V70R-obert op 19-04-2010 18:30:27
Dank je, onderweg naar huis dacht ik nog of het wel verstandig was om een Volvo naar een Subaru liefhebber te brengen, hij heeft immers niets met Volvo. Kan iemand mij vertellen hoe ik een goede werking van de visco-koppeling kan controleren?

Ik denk dat je dat kunt testen door 1 achterwiel op te krikken en eraan te draaien als de auto niet draait en in versnelling staat. Kun je het wiel draaien, dan is je VK nog in orde, zit het muurvast, dan is'm overleden

Afijn, zo heb ik het toch es gehoord :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

haRtV70R

Gaat de HO niet kapot omdat de visco gaar is, en dat de HO zodoende gaat wringen??  :eusa_think:
[move][/move]

V70R-obert

Citaat van: haRtV70R op 20-04-2010 08:16:49
Gaat de HO niet kapot omdat de visco gaar is, en dat de HO zodoende gaat wringen??  :eusa_think:
Voor wat ik ervan begrepen heb gaat de HO meestal kapot omdat de bussen iets uitlopen, er vocht in kan komen en roestwater/vocht de HO vernield. Een slecht of niet werkende viscokoppeling zou dan een goede 2e moeten zijn die je HO om zeep kan helpen. Vandaar ik ook heel graag wil weten hoe je een visco kunt controleren. Vervangen van de visco is een hele dure aangelegenheid, vooral als het niet nodig was. Wat Piere zegt heb ik ook ergens gelezen.

barrel

@ Piere: hoe zit het met een at bak? In de D zetten?
Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...

Piere

Citaat van: barrel op 09-08-2010 21:39:43
@ Piere: hoe zit het met een at bak? In de D zetten?

Ik denk dat P doeltreffender is daar de secundaire as dan vaststaat, dus dat komt op hetzelfde neer als versnelling bij een MT :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/